Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #1 Skrevet 23. september 2014 Jeg lurer på når det er vanlig at de små begynner å lære seg bokstaver? Min gutt på 3 viser ingen interesse, mens en venninnes jente på 2 er kjempeflink. Hva er normalt? Anonymous poster hash: cf710...e96
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #2 Skrevet 23. september 2014 Ikkje noko er normalt. 5 åringen vår viser lite interesse for bokstavar (men røpar seg innimellom at han faktisk kan nokon) medan jenta på 3,5 kjenner att fleire bokstavar, og kan skrive namnet sitt. Anonymous poster hash: 65992...8ee
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #3 Skrevet 23. september 2014 Det varier veldig! Mine fire barn har alle begynt å lære seg bokstaver ved 2-3 års alder. Ene barnet mitt kunne til og med skrive navnet sitt (mellomlangt) som 3-åring, samt andre enkle ord. Min lillebror derimot kunne knapt nok "sin" bokstav som 5-åring. Når de begynner med dette har for øvrig ikke noe å si for hvordan det blir senere. I dag er min lillebror 16 år og har 6-ere i norsk, mens min gutt som kunne skrive som 3-åring er 13 år og sliter mye med dysleksi. Anonymous poster hash: 86bb7...ee9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #4 Skrevet 23. september 2014 Jeg har fire barn og i samme søskenflokk finner du da begge ender av den "normale" skalaen. Storebror var overhodet ikke interessert, han kunne skrive navnet sitt og kjente igjen forbokstavene til oss andre da han begynte på skolen. Han lærte likevel å lese ved juletider i 1.klasse så det var ikke noe problem. Lillesøster kunne alle bokstavene i alfabetet da hun var 2,5 år. 4 år gammel knakk hun lesekoden helt av seg selv og nå siste året i barnehagen leser hun enkle fortellinger som de letteste leseløvebøkene o.l. Jeg anser begge disse barna som helt normale, men med litt forskjellige interesser. Anonymous poster hash: 4a587...be7
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #5 Skrevet 23. september 2014 Min treåring begynte å interessere seg fire lære bokstaver rett etter fylte 3 tror jeg. Men det er snakk om å kjenne igjen og skrive noen få enkelte bokstaver. Ikke sammensetninger til ord. Anonymous poster hash: bda93...f91
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #6 Skrevet 23. september 2014 Jenten min begynte å interessere seg ved 3 års alder. Nå er hun 5 og kan skrive alle bokstavene. Skriver også enkle ord. Hei, til, mamma,pappa, klem, fra, navnet sitt og søkens navn. Broren på 2 år kjenner igjen sin bokstav. "Der er min bokstav!!" Sier han Vi kjøpte for lenge siden en magnettavle og bokstaver og den liker de veldig godt å leke med! Anonymous poster hash: 3a2c8...477
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå