Gå til innhold

send dine syke barn på skolen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.... er de bare snørret og litt småsyke så blir de sendt på skolen, men ved spysyken og influensa så har de godt å være hjemme, og ikke minst la være å føre smitten videre :)

Skrevet

Tja.... er de bare snørret og litt småsyke så blir de sendt på skolen, men ved spysyken og influensa så har de godt å være hjemme, og ikke minst la være å føre smitten videre :)

Slik jeg tolker henne så er det det hun mener også. La de forsøke seg selv om de er litt småhangle om morgenen, ofte blir de bedre utover dagen :)

Skrevet

Dette er et veldig godt eksempel på dårlig sammenheng mellom brødtekst og overskrift.

Det som kommer fram i saken er at rektoren mener at barna som er småpjuske bør sendes på skolen, ikke de som er syke. Jeg er lærer selv og vil ikke ha syke barn, eller ungdommer for min del, i klasserommet! Er de skikkelig syke med oppkast eller feber foretrekker jeg at de er hjemme i stede for å sitte der og ikke få med seg noe undervisning og samtidig smitte alle rundt seg. Er det derimot snakk om litt mild hodepine, at barnet er forkjølet el, så er jeg helt enig i at de bør sendes på skolen for å prøve om det går greit å være der. De fleste friskner litt til utover dagen, morgning og kveld er for det meste verst.

Anonymous poster hash: 3bbc9...f8f
Skrevet

saken er jo også at mange ikke skiller på syk og småpjusk. 

Skrevet

Jeg visste ikke at realiteten var slik som denne dama framstiller. Man sender da barn på skolen selv om de er småsnørrete og har litt vondt i hodet. Og man tar heller ikke fri resten av dagen etter tannlegebesøk/legebesøk fordi man vil på cafe. 

Skrevet

saken er jo også at mange ikke skiller på syk og småpjusk. 

Hehe... Nei, du har et poeng der. Jeg har vel sett noen innlegg fra overbekymrede førstegangsmammaer som lurer på om de kan sende gullegullet sitt i barnehagen med snørrete nese. Eller enda verre, er sur på andre foreldre som sender sine barn i barnehagen med snørrete neser og dermed kan smitte deres små gull (skrekk og gru). Med en slik innstilling kan jeg jo forstå problemet ;)

Hadde en kollega der jeg jobbet før som var slik. Både ovenfor seg selv og datteren var det veldig sånn "Hm, har jeg ikke litt ekstra vondt i hodet i dag? Jooo, det har jeg! Da må jeg være hjemme stakkers meg"-holdning. Hun brukte alltid opp både alle egenmeldingsdagene sine og alle hjemme med sykt barn dagene sine.

Anonymous poster hash: 3bbc9...f8f

Skrevet

Jeg visste ikke at realiteten var slik som denne dama framstiller. Man sender da barn på skolen selv om de er småsnørrete og har litt vondt i hodet. Og man tar heller ikke fri resten av dagen etter tannlegebesøk/legebesøk fordi man vil på cafe. 

Det overrasker meg også!

Jeg vokste opp med at man alltid forsøker seg, så får man heller gå hjem hvis man blir virkelig syk.

Nesten bare spysyken og influensa som var grunn god nok å være hjemme. Og aldri ok å ta fri resten av dagen pga legebesøk eller tannlege.

Hva tror dere grunnen er? Er foreldre for usikre til å bedømme barnas sykdom? Er de redde for å gjøre feil? Eller brannfakkelen.... er det litt greit å av og til få en ekstra dag hjemme for foreldrene også?

Jeg tror det er spørsmål som bør stilles, for jeg kjenner meg ikke igjen fra egen oppvekst i det som rektor her fremstiller. Ingen av mine venner fikk være hjemme om de var pjuske heller.

Jeg vil ha samme praksis også som jeg vokste opp med. Tror det er viktig også med tanke på arbeidsmoral senere i livet.

Unntakene er selvfølgelig hvis man virkelig er syk, og det er sikkert noen unntak også med kronisk syke barn - men da er jo det som regel noe som skolen allerede er informert om.

Dvs. altfor mange barn holdes hjemme bare de er litt pjusk og ikke syke, og det bør endres.

Anonymous poster hash: ab344...a3e

Skrevet

Ja, om man blir holdt hjemme fra skolen om man er småpjusk så er det helt klart en holdning man tar med seg videre. 

Og det finnes jo dessverre mange som tror at de har krav på å være hjemme x antall dager, selv om de ikke er syke.

Skrevet

Bare begrepet syk har endret seg de siste årene...

Når jeg var barn betydde syk feber/influensa/oppkast e.l.. Nå betyr syk i tillegg forkjølelse og litt ubehageligeter i kroppen.

Anonymous poster hash: 1beb3...519

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...