Gå til innhold

Hva gjør iphone bedre enn android tlf?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha ny tlf og lurer på dette. "Alle" elsker jo iphonen sin.

Anonymous poster hash: 61102...d96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ALLE jeg var fullstendig iphone frelst. Men så fikk jeg en huawei. Og nå skønenr jeg hvor utrolig dårlig iphone faktisk er. Ikke kjøp deg iphone...

Anonymous poster hash: edad2...a16

Skrevet

Det er først og fremst software som er bedre. Altså operativsystemet. iPhone er laget av Apple og kjører iOS som er laget av Apple. Operativsystemet er altså perfekt tilpasset telefonen. Google lager stock-Android som de gir bort gratis, og Samsung, HTC, LG osv. putter det i telefonene sine, og legger sitt eget skall på toppen.

Gjør Google dette fordi de er så alturistiske og greie? Neida, de gjør det for å låse deg i Google sitt system. Google samler inn all personlig info om deg, hvor du beveger deg til en hver tid, hva du søker på, alt du gjør på telefonen. Dette lagres hos Google i USA; og Google tjener penger ved å selge denne informasjonen. Ikke så veldig ulikt hvordan butikkene tjener mye mer på at du bruker Trumf enn du gjør på den 1 % du får igjen; de får en perfekt profil på deg, hvor du handler, hva du handler, som de kan bruke til å lage brukergenerert innhold.

Når du går på en nettsiden på mobilen din eller på PCn vil alt du har gjort på din Android-telefon påvirke hva slags treff du får i Google, og hva slags annonser du får på alle slags sider. Du får reklameannonser basert på den informasjonen Google har samlet inn om deg.

Apple har en helt annen forretningsmodell. De tjener selvsagt på å selge deg telefonene sine, iPader og MACer, men de tjener også en andel av alle apper og all musikk du kjøper. På grunn av det har de et ønske om å beholde deg i Apple-universet; at du skal kjøpe iPhone også neste gang du kjøper telefon. De vil også gjerne at du beholder din nåværende iPhone så lenge som mulig, og slipper oppdateringer av operativsystemet sitt til gamle iPhoner i mange år, slik at du forblir fornøyd og fortsetter å kjøpe apper, musikk osv fra Apple. At du føler at du får en full pakke du er fornøyd med og fortsetter å handle fra dem.

Samsung og de andre produsentene av Android-telefoner har ingen insentiver for at du skal beholde telefonen du kjøpte fra dem. De slipper ørten telefoner hvert år, og den blir raskt utdatert. Da kan du kjøpe en ny, til en lavere pris enn iPhone, og prisen stuper raskt i motsetning til iPhone som holder seg på samme prisnivå. For telefonen blir raskt utdatert. De slipper kun oppdatering av Android til toppmodellene, og kun i en begrenset periode, de har jo ingenting økonomisk å hente på det: Samsung tjener kun mer penger på deg ved at du kjøper en ny Samsung-telefon.

Hardware er ikke alt, Samsung er kjempeflinke på Hardware, men de er til gjengjeld ikke like flinke til Software, og de bryr seg heller ikke om det. Hardwareutviklingen har nådd et metningspunkt, der det ikke lenger er viktig med mer RAM eller mer prosessorkraft, da utviklingen først og fremst skjer på Software-siden. Etterhvert blir mer og mer streamet og synkronisert via nett, så faktisk lagringsplass og mulighet for minnekort blir mindre og mindre viktig, noe Apple har skjønt.

Apple har derfor et viktigere og riktigere fokus, mener jeg. Du føler at du får et gjennomført produkt der alt bare virker, om du har iPad eller senere kjøper iPhone vil alt synkronisere sømløst, alle apper, musikk og filmer du har betalt for før får du automatisk tilgang til. I tillegg har du iMessage og snart den nye betalingsløsningen til Apple.

Kamerasoftware til iPhone er bedre enn samtlige Android-mobiler. Det har ikke flere megapixler enn tidligere mobiler, fordi (akkurat som med annen hardware) er det ikke viktig å ha flest mulig megapixler. Flere megapixler på en liten bildebrikke medfører dårligere bildekvalitet. Det viktige er den automatiske etterbehandlingen som skjer i software i det du tar bildet. Fokuseringen og lysmålingen i iOS 8 (det nyeste operativsystemet for iPhone) er overlegent alt annet. Også videoene blir ekstremt bra.

Bildene og videoene du tar med iPhone vil altså være bedre enn med en Android-telefon. Ikke fordi hardwaren er bedre, men fordi softwarerendingen og muligheten du har der medfører bedre bilder. Smartere og mer gjennomtenkte valg, rett og slett.

Et mer gjennomført, helheltig produkt, rett og slett..

Så da er det opp til deg. 

Etter ett år med Android-telefon skal jeg bytte tilbake til iPhone nå (jeg skal kjøpe iPhone 6). Blant annet på grunn av det jeg har nevnt, men også på grunn av AirPlay (Fantastisk når man har Apple TV) og synkronisering opp mot min iPad og min MacBook.

Lykke til med valg av telefon uansett hva du velger. :)

Anonymous poster hash: 03bdc...88b
Skrevet

Skjønner at hun over her er ganske så tilhenger av iPhone. Jeg har hatt iPhone en gang og aldri mer. For det føste så er det prgramet du trenger for å overføre innhold fra PC til mobil et herk og bruke og ble nettopp kåret til et av mest irriterende program folk kunne tenke seg.

Jeg har venner som har vært så dum å oppdatere f.eks. iPhone 4 med det resultat at de ikke lenger kan bruke den på internett, men men da blir man i alle fall ikke overvåket.

Apple er nå også kjent for å stjele apper fra utviklere så jeg tror ikke noen av de selskapene har rent mel i posen. Også synes jeg Apple er veødig dårlig til å tilpasse seg andre. 

Anonymous poster hash: 56850...db9
Skrevet

Det enkle svaret er vel at programmvaren er laget til hardwaren og operativsystemet er ikke åpent for alle. Dvs at folk med skumle hensikter ikke slippe like lett til. På androide er det mer fritt frem. På samme måte som en mac ikke får virus eller blir treg etter noen år. Alt i alt resulterer dette i at alt flyter fint og telefonene er raskere en androide telefonene selv med dårligere spesifisert hardware + en slipper alle disse software feilene. Ser mange klager på at iphone er dyr, men de pengene får du igjen på en ecentuell bruktpris. Iphone holder seg i pris på en helt anna måte. Bare sjekk finn.no.

Anonymous poster hash: c957e...a50
Skrevet

Det er ingenting som gjør iPhone bedre enn Android! Dropp tanken.

Anonymous poster hash: 30ad3...229

Skrevet

Epler kjøper jeg på rema, mye billigere og mye bedre. 

Når det kommer til mobil har jeg hatt samsung i flere år og er kjempe fornøyd. Skal bytte ut min 3 år gamle samsung nå med samsung s5, Håper å bli like fornøyd med den. Den gamle fungere fortsatt like bra som den gjorde da jeg fikk den, men jeg har lyst å noe nytt og jentungen trenger ny mobil så da skal ho overta den gamle min. 

Anonymous poster hash: 0efb7...9e1
Skrevet

Smak og behag.

Jeg liker at den er enkel i bruk og at jeg kan synce den med macen og Apple tv.

Barna digger å se bilder fra mobilen på tven :)

Skrevet

Det er ingenting som gjør iPhone bedre enn Android! Dropp tanken.

Hvorfor?

Anonymous poster hash: 5093d...096

Skrevet

Det er ingenting som gjør iPhone bedre enn Android! Dropp tanken. Anonymous poster hash: 30ad3...229

Hvorfor? Anonymous poster hash: 5093d...096

Bl.a. fordi du må forholde deg til Apple, og er helt låst, og fordi iPhone er utrolig knotete. Oppskrytt og overpriset.

Skrevet

Ingenting, android er bedre enn iphone. Mer gjennomført.

Anonymous poster hash: 2afa7...bd3

Skrevet

Det er ingenting som gjør iPhone bedre enn Android! Dropp tanken. Anonymous poster hash: 30ad3...229

Hvorfor? Anonymous poster hash: 5093d...096
Bl.a. fordi du må forholde deg til Apple, og er helt låst, og fordi iPhone er utrolig knotete. Oppskrytt og overpriset.

Hva er det du ønsker å gjøre med telefonen som Apple ikke lar deg gjøre? Hva er det de har 'låst' den for?

Anonymous poster hash: 5093d...096

Skrevet

For å ha full glede av iphone må du godta å bli en del av Apples "økosystem". Da er det kjempelett å bruke og utrolig komfortabel. Bare tenk på all den automatiske synkronisering. Ulempen er at du sitter i fengsel. Apple bestemmer hva du får gjøre og hvem som får gi deg tilbud.

Google på sin side tjener massevis med penger med faktumet at du er varen. Det er urovekkende hva alle de kjekke appene vil vite om deg. Jeg har for moro skyld slått av gps'en, gjett hva, halvparten av appene virket ikke etterpå. Lurte du noen gang på hvorfor omtrent hver eneste app vil ha tilgang til kontaktlisten i telefonen? Jeg kan bare anbefale å bruke vpn-tunnel i det minste.

Skrevet

Jeg har hatt ca 10-12 tlf opp gjennom årene og landet til slutt på en iPhone. Hørt så mye skryt, "du måå prøve" osv.

Flott telefon, skal ikke klage :) Men synes vel ikke den ene er bedre enn den andre.

Synes nesten den blir for enkel! Passer vel enkle mennesker 0:-) Det er ihvertfall få undermenyer, noe som man er vant med på alt annet(pc), så hadde egentlig passet hvis man hadde Mac både hjemme og på jobb. Mange system å kunne, akkurat som man ikke har nok med ørten programmer man skal kunne håndtere i tillegg :P

Jeg har ingen umiddelbar tanke å skifte den ut da, et tegn på at den er flott nok?

Livredd for at den skal falle ned pga glasskjermen(hva er egentlig poenget med det??). Mulig de nye ikke har det problemet(?).

En kjenning fikk knust sin 2 mnd gamle iPhone5 i puppen! Gåtur langs veien, null lommer, BHen var eneste stedet... Knust tvert over hele skjermen..er det mulig??

Min forrige Sony falt rett ned 3 m(trapp) og hadde null problem.

Det irriterer også at man må med kode for enhver nedlasting av apper. Dette slipper man på android.

Ellers er ikke iPhone særlig attraktiv når det gjelder stjeling pga bra sikkerhet av tlf. Samsung er toppmobilen å stjele, opp 40% i England siste år. Men Google komme visst med sikkert system ganske raskt.

Det er minus og pluss med begge system vil jeg tro, så du får kanskje prøve å taste på en iPhone å se om det er noe du vil ha ;)

Anonymous poster hash: e2223...363

Skrevet

Jeg har hatt ca 10-12 tlf opp gjennom årene og landet til slutt på en iPhone. Hørt så mye skryt, "du måå prøve" osv.

Flott telefon, skal ikke klage :) Men synes vel ikke den ene er bedre enn den andre.

Synes nesten den blir for enkel! Passer vel enkle mennesker 0:-) Det er ihvertfall få undermenyer, noe som man er vant med på alt annet(pc), så hadde egentlig passet hvis man hadde Mac både hjemme og på jobb. Mange system å kunne, akkurat som man ikke har nok med ørten programmer man skal kunne håndtere i tillegg :P

Jeg har ingen umiddelbar tanke å skifte den ut da, et tegn på at den er flott nok?

Livredd for at den skal falle ned pga glasskjermen(hva er egentlig poenget med det??). Mulig de nye ikke har det problemet(?).

En kjenning fikk knust sin 2 mnd gamle iPhone5 i puppen! Gåtur langs veien, null lommer, BHen var eneste stedet... Knust tvert over hele skjermen..er det mulig??

Min forrige Sony falt rett ned 3 m(trapp) og hadde null problem.

Det irriterer også at man må med kode for enhver nedlasting av apper. Dette slipper man på android.

Ellers er ikke iPhone særlig attraktiv når det gjelder stjeling pga bra sikkerhet av tlf. Samsung er toppmobilen å stjele, opp 40% i England siste år. Men Google komme visst med sikkert system ganske raskt.

Det er minus og pluss med begge system vil jeg tro, så du får kanskje prøve å taste på en iPhone å se om det er noe du vil ha ;)

- og bildene er RÆVA. Har bare en 4s, men mannen kjøpte seg Sony z1 samtidig og forskjellen er enorm. Mulig de er blitt bedre da, forventer det. Men det samme skrøt de av den gang også :P Plusset på iPhone5 er at de fikk seriebilder, akkurat det har jeg lyst på :D

Skrevet

Jeg gikk over til iPhone fordi android-telefonen min låste seg en gang om dagen. Appene var tregere på android, GPS-en var nærmest ubrukelig. HTC og de jeg kjøpte den hos skyldte på oppdateringer.

iPhone har jeg hatt ingen problem med det 1,5 året jeg har eid den. For meg var dette veldig viktig.

Anonymous poster hash: 83f8b...658

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...