Gå til innhold

Jeg har fulgt med programmet født i feil kropp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er en fint program, men veldig spesielt at enkelte er bare småbarn da de gir inntrykk av å være født i feil kropp. Men hvordan vet man at barna mener alvor når de er så små, noen i barnehagealder. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 1b869...cf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om et barnehagebarn vil være jente en dag og gutt den neste spiller vel ikke det noen rolle? Det viktige er at de voksne tar dem på alvor.

Anonymous poster hash: 4dc6a...f19

Skrevet

Jeg tror ikke man kan vite det på alvor før puberteten. Min venninnes datter sa helt klart at hun heller ville være gutt frem til hun var 11-12 år. Hun kledde seg som gutt, og ba vennene om å kalle henne gutteversjonen av navnet hennes. Da hun kom i puberteten endret det seg helt, og hun er i dag en meget feminin 18-åring. Da jeg var barn hadde jeg også en venninne som ville være gutt, selv om hun aldri gikk så langt som til å ville bli kalt ved guttenavn. Også det "gikk over". Jeg mener man skal være lydhør og la barna uttrykke kjønn slik de selv vil. Man har ingen mulighet til å påvirke det verken den ene eller den andre veien.

Anonymous poster hash: c2d5f...32f
Skrevet

Jeg tenker som deg. Og man har vel også sett, under en del reportasjer på nettet, at andre også mener dette er litt vel "overdramatisering" av tilstandene. Flere foreldre har kommet med eksempler på egne barn som ville være annet kjønn, men som i løpet av tenårene "fant kjønnet" igjen og ble helt normalt, heterofile ungdommer i riktig kropp mtp kjønn.

Når man da klistrer bilde av 6 og 7 åringen sin som "ble født gutt, men er jente", så har man jo stigmatisert barnet sitt for hele landet, for resten av livet. Jeg synes det er helt greit at foreldre lar barna få kle seg og leke med det de vil, og ikke putte de i "båser", men når man offentliggjør de slik, så har barna virkelig blitt ikke bare puttet, men låst inn i en bås man har kastet nøklene til...

Det er helt sikkert vanskelig, både for barnet og foreldrene. Det er sikkert godt og vite at flere har det likedann, men barn er forskjellige,- og ikke alle gutter som vil være jenter er jenter når de "vokser seg til",- og motsatt..Så hvorfor ikke la de utforske, vær åpen i lokalmiljø på skole/barnehage at for tiden er det slik..Vi tro, men vet ikke at barnet er gutt, selv om det er jente(eller ,motsatt) og hold det innenfor de rammene. La gutten spille på jentalag og jenta på guttelag, om det passer i den situasjon, og la de gå i kjole som gutt, ha kort hår og bade i badeshort (uten overdel) som jente. Men ikke gå ut til hele landet og si at sånn ER det..... Når er barnet gammelt nok til at man kan si for sikkert? Jeg vet ikke, men vil tro når puberteten setter i gang, så vil en evt "feil kropp" utløse det riktige kjønn? Om man utvikler seg fysisk til en person man ikke føler man er, så vil det kanskje DA bli fastgjort at noe er feil, men før hormoner spiler inn, så kan man kanskje aldri være sikker? Jeg vet ikke, uansett kan det da ikke være feil og holde det til familie og nærmiljø..IKKE selge barnet nasjonalt?

Anonymous poster hash: 0b972...192
Skrevet

Det er en grunn til at de går gjennom lange utredninger før de får en diagnose og hjelp til å bytte. For de som har det problemet så råder det ingen tvil. Da har de følt det sånn hele livet, det er ikke bare en fase.

Anonymous poster hash: 39ab5...eab
Skrevet

Så en gang statistikk over hvor mange som angrer kjønnsskifte operasjon, det er tilnærma lik null. Der i mot snur mange i løpet av prosessen.

Skrevet

Det er vel en grunn til at de ikke får hormoner før de er ganske gamle, det er del i tilfelle ting forandrer seg når puberteten er igang.

Foreldrene til hun som var født i guttekropp i første programmet (var det Emma) ønsket jo at hun skulle få hormoner som stoppet puberteten så hun slapp å komme i stemmeskiftet og få skjeggvekst, men så vidt jeg forsto var det ikke vanlig å få det. Hun fikk løspupper så hun kunne føle seg feminin, men ikke hormoner før hun ble eldre...

Anonymous poster hash: 6a633...fed
Skrevet

Synes det er dumt med de som er sikre og må gjennom en pubertet der kroppen blir enda mer ulik det kjønnet man føler man har

Skrevet

Det er best å stanse puberteten så man ikke får fremtredende adamseple, stemmeskifte, osv.

Anonymous poster hash: 1f8ea...361

Skrevet

Det er best å stanse puberteten så man ikke får fremtredende adamseple, stemmeskifte, osv.

Anonymous poster hash: 1f8ea...361

Skrevet

Jeg tror de barna som virkelig føler at de har fått feil kjønn, ikke har en liten/stor fase i livet hvor de føler det slik. 

Jeg har sett dokumentarer hvor barn har prøvd å klippe av tissene sine med saks, og virkelig har tenkt på å ta livet sitt.. Da kan man altså ikke bare overse det. 

Men, jeg er enig i at jeg er litt usikker på hvor etisk jeg synes det programmet er. (Så jeg ser ikke på det) Og jeg tror det er ingen foreldre som ønsker at barna skal være slik. Så det må jo virkelig komme innen fra, for disse barna. 

Og det er ingen av de barna som bare plutselig får hormoner. Det er MANGE leger, psykologer og psykiatere som er inne og vurderer over flere år før de gir hormoner som utsetter puberteten. 

Det er bra og fint at disse barna føler seg trygge nok til å faktisk utrykke hva de føler. Jeg vet med meg selv at jeg tenkte hvertfall aldri over hvilket kjønn jeg var.. 

Jeg kunne like gjerne leke med "gutteleker" som "jenteleker".. Så jeg tenker de som føler på at de er et annet kjønn, må jo ha noe i seg som ikke er "normalt" (?) 

Høres nesten litt bekymringsverdig ut at de som nevner at de kjenner noen som følte seg som et annet kjønn som barn, ikke følte seg slik når de kom i puberteten. 

Jeg håper de får hjelp av noen psykologer. For det de opplevde som barn er ikke normalt, og det å evnt ikke ha de følelsene lengere, er det fordi at de bare har lagt det bak seg, eller er det fordi at det å være tennåring er ofte tøft nok i seg selv?? Så det å evnt skulle endre kjønn oppi det hele er kanskje ikke noe de føler seg "tøff" nok til å gjøre. 

Kanskje de føler seg presset til å være normal? eller hva er det som skjer der ? Det hadde ikke jeg turt og bare la gå sin gang, og jeg hadde nok vært ganske obs på hvordan de har det psykisk!.. 

Anonymous poster hash: 727bb...e14
Skrevet

Synes hele greia er betenkelig!

??? Kan du utdype?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...