moell5 Skrevet 23. september 2014 #1 Skrevet 23. september 2014 Jeg ligger på ca 1700 kcal om dagen. Jeg er gravid (16 uker på vei), er i dårlig form og sykmeldt. Hittil har jeg gått opp 5 kg! Tenker at 1700 kcal er litt mye når jeg bare er hjemme om dagen, men jeg holder på å sulte ihjel hver 2-3 time, kroppen må ha mat. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg på under 1700 kcal uten å sulte, noen som har tips til kcal fattig mat som ikke er for avansert? Og hvor mange kcal burde jeg holde meg på når jeg bare går hjemme? Før jeg ble gravid hadde jeg en bmi på 17.5.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #2 Skrevet 23. september 2014 Du er gravid... Selvsagt går du opp i vekt. Bmi på 17,5 er jo ikke akkurat sunt, så kroppen trenger helt sikkert litt ekstra kalorier nå. Anonymous poster hash: 31b36...130
moell5 Skrevet 23. september 2014 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2014 Skjønner at jeg kommer til å gå opp i vekt. Men 5 kg på 10 uker er ganske mye, og er redd for vektoppgang på totalt 30.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #4 Skrevet 23. september 2014 Om du hadde en BMI på 17,5 så bør du gå opp mer i vekt enn de som er normalvektige fra starten av. Det viktigste er at du legger på deg og babyen tar til seg næring, ikke tenk så mye på kalorier da det er vanskelig å beregne behovet ditt... heller ikke bekymre deg over hvor mange kg du eventuelt kan gå opp, spis sunt og regelmessig så klarer kroppen å tilpasse inntaket selv. Du er sulten nå fordi kroppen vil ha og trenger mat. Ta tran. Men for å svare på spørsmålet: gulrøtter med dip (lettrømme/kesam alt ettersom), epler, fruktsalat med yoghurt, knekkebrød med pålegg, drikk lettmelk til måltid (jeg blir ihvertfall mer mett av det), yoghurt med frø/bær, smoothie, knekkebrød med avokado, makrell i tomat er mettende, egg, kyllingsalat osv. Anonymous poster hash: 750ee...f0d
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #5 Skrevet 23. september 2014 Du bør jo trolig legge på deg en del når du har så lav bmi fra før av. Men det er virkelig ikke slik i svangerskapet at 5kg opp de 10 første ukene gjør at det fortsetter med 500g i uka ut svangerskapet. Vektøkningen for de fleste går i rykk og napp. :-) Og ikke ønsk deg en lav oppgang, man skal ha krefter til etter fødselen (og amminga) også! Jeg har ikke gått opp i svangerskapene mine(pga intenst med oppkast), og det har resultert i null overskudd og ei skrapa mor når barnet kommer ut, det anbefales ikke! Anonymous poster hash: fcede...901
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #6 Skrevet 23. september 2014 5 kg i pluss i uke 16 når du var undervektig i utgangspunktet er ikke mye! De anbefalte 9 til 14 kiloene i oppgang totalt på et svangerskap gjelder normalvektige. Overvektige skal helst legge på seg mindre og undervektige skal legge på seg mer. Spis sunn og god mat når du er sulten, selv om du går opp 20-25 kg gjør det ingenting når du er såpass mager fra før. Kroppen din og ikke minst babyen trenger denne ekstra energien nå. Så lenge vekten ikke øker pga potetgull, sjokolade og sukker er det helt greit. Du går ned igjen etterpå. Anonymous poster hash: c5346...e12
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #7 Skrevet 23. september 2014 Med 17,5 i BMI tror jeg ikke du trenger å telle kalorier akkurat, så spis det du vil og drit i vekta. Anonymous poster hash: f6ea7...06b
runag Skrevet 23. september 2014 #8 Skrevet 23. september 2014 Med 17,5 i BMI (=undervektig) skal du i følge helsemyndighetenes råd gå opp MER enn de 11-16 kg som anbefales for normalvektige. Når du skal opp mer enn 16 kg totalt, er det ikke akkurat rart om du har gått opp 5 kg i uke 16, som jo er et stykke inn i svangerskapet. Så slapp av og kos deg med maten (gjerne mer enn 1700 kcal om dagen, 2000 kcal er utgangspunkter for ikke-gravide som ikke er spes fysisk aktive), så gjør du barnet ditt og deg selv en tjeneste. Min erfaring er at man fort går ned i vekt når man ammer (la selv på meg en god del, men fem mnd etter fødselen var jeg enda tynnere enn før jeg ble gravid). Det kan være lurt å gå opp litt nå for å ha litt å tære på. Det er ikke lurt å være undervektig som gravid/ammende, både du og barnet trenger næringsstoffer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå