Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #1 Skrevet 23. september 2014 Er ikke det litt tidlig? Og helt feil? Eler overdriver jeg. Jenta mi forteller meg at enkelte av guttene gjør dette stadig, og hun liker det ikke. Jeg sier til henne at det må hun si til disse guttene og om de ikke slutter si det til en lærer. I dag gikk jeg selv bort til en av gutta og gav beskjed at sånt gjør man bare ikke, etter at han slo datteren min på rumpa. Det er ikke snakk om harde slag, men et klaps på rumpa, sånn som litt eldre ungdommer kan finne på å gjøre..flørtete... Er dette vanlige greier nå eller bør det slåes ned på? Jeg liker det ikke og syntes at det er alt for tidlig å starte med slike ting i andreklasse, og jenta mi liker det ikke og det er jo det viktigste. Jeg er ingen snerpe altså, bare så det er sagt, men akkurat dette liker jeg ikke.. Anonymous poster hash: 1edaa...229
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #2 Skrevet 23. september 2014 Så lenge den som blir klasket på rumpa ikke liker det så skal det uansett ikke gjøres. Hvis det ikke går å gi beskjed til disse guttene om det, så får det tas via lærer eller guttenes foreldre. For det vil oppfattes som en seksuell handling av mange, uansett om det er ment som det eller ikke, og det er et overtramp når det ikke godtas av den som blir utsatt for det. Anonymous poster hash: 8663e...a6f
Berta_78 Skrevet 23. september 2014 #3 Skrevet 23. september 2014 Førsteklassegutten min sa at jentene i klassen klyper ham i rumpa. Jeg sa at de sikkert bare liker ham, men at han skulle si fra til dem at de måtte slutte hvis han ikke likte det. Det gjorde han, og må gjør de ikke det mer. Svært uskyldig flørt i min bok. De er så små.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #4 Skrevet 23. september 2014 Her gjorde min gutt og kompisene det samme, bare at de klapst både jenter og andre gutter på rompa. Jeg fikk absolutt ikke inntrykk av at det lå noe seksuelt bak, det var mer som litt tullete erting for å få oppmerksomhet. Jeg likte det ikke, og sa til gutten min at dersom han klappet noen på rompa, betød det at han var forelsket i dem. Da ble det fort stopp på den leken Anonymous poster hash: 0b48a...ff9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #5 Skrevet 23. september 2014 Det er nok verken tidlig eller unormalt, så det ikke noe å reagere veldig på. Men barna kan godt lære seg at rumpa er privat, og at man ikke kan gå og ta på andres rumper. Anonymous poster hash: 9a95a...176
runag Skrevet 23. september 2014 #6 Skrevet 23. september 2014 Høres veldig normalt ut. Husker guttene i klassen også holdt på sånn i første og andre klasse. Er ikke noe å lage drama av, men det er jo greit om gutta får beskjed om at det ikke er ok å gjøre sånt hvis ikke jentene er med på leken eller syns det er noe gøy.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #7 Skrevet 23. september 2014 Jeg er lærer for 2.klasse selv og jeg hadde reagert kraftig på slik oppførsel og jeg hadde sagt meget klart ifra at jeg ikke hadde akseptert en slik oppførsel - hverken fra guttene eller fra jentene. Det er IKKE greit å ta borti andre når de selv ikke liker det. Det med kroppslig grensesetting er faktisk en del av det vi skal lære om i naturfags/samfunnsfagspensumet og der står det helt klart at vi skal lære barna opp til at de selv bestemmer hva som er greit i forhold til egen kropp og grenser. Dette er like mye et foreldreansvar som et opplæringsansvar. Det sjokkerer meg at enkelte av dere avskriver dette som uskyldig tulling og fjas. Anonymous poster hash: e6a10...12f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #8 Skrevet 23. september 2014 Er noe min andreklassing kunne ha funnet på...:/ Hadee satt stor pris på om jeg hadde fått vite det om det var min sønn, så jeg kunne ha snakt med ham om å respektere andre sine grenser! Anonymous poster hash: 09fcb...cd1
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #9 Skrevet 23. september 2014 De går i 2. Klasse! Det er etter all sannsynlighet hverken snakk om bevisst flørting eller en seksuell handling. Det er kun vi voksne som oppfatter handlingen som seksuell! For ungene er nok dette snakk om en uskyldig måte å få oppmerksomhet på. For de fleste kunne det like gjerne vært snakk om å kile noen eller dra jentene i fletta. Når et er sagt, så er det selvfølgelig helt greit å si ifra til guttene at dette må de stoppe med. Ethvert barn skal ha mulighet til grensesetting og å ha kroppen sin i fred. Vil man ikke bli berørt og tatt å, så skal man si ifra og dette skal bli respektert. Hvis endt ikke hjelper å si sigra til gutta, bør endt sies ifra til læreren! Anonymous poster hash: 05064...bf7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå