Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #1 Skrevet 23. september 2014 Skal ha meg ny telefon, men vet ikke hvilken jeg bør velge.Jeg har fra før Iphone, men har tenkt litt på Androide, men er redd for at Androide er som mobiltelefonens windows med alt det medfører. Jeg er jo fornøyd med iphone og den fungerer perfekt sammen med Macbook airen min, men det gjør kanskje også en Adroide telefon? Det jeg liker med Androide er utvalget av telefoner og at mange av de er vanntette, men så er jo spm. om jeg faktisk trenger det. Noen som har tanker rundt dette uten å bare være "religiøst" overbevist om en av de? Anonymous poster hash: 7f962...56f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #2 Skrevet 23. september 2014 Jeg har iphone og synes androidtelefonet er kronglete og vanskelige. Skulle jeg ha kjøpt tlf nå, så hadde jeg nok kjøpt en phone 6. Men usikker på hvilken Anonymous poster hash: d049f...a52
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #3 Skrevet 23. september 2014 Tror kanskje jeg også heller mot Iphone igjen. Liker veldig godt Apple og da vet jeg hva jeg får. Men vil sjekke litt rundt først. Uansett om jeg går for Iphone så blir jo spm. om jeg skal ha Iphone 6 eller Iphone 6 plus. Anonymous poster hash: 7f962...56f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #4 Skrevet 23. september 2014 Har nå sett en del youtube videoer og der viser jo alle tester at iphone 6 er rasker i praksis en samsung sitt flaggskip s5, selv om tallene på papiret viser at samsung burde vært raskest. Får flashback til forholdet mellom pc og mac. Macen ser treg ut på papiret, men oppleves som mye raskere. Så det blir nok en gang iphone på meg. Nå er det bare å finne ut hvilken størrelse jeg skal gå for. Anonymous poster hash: 7f962...56f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #5 Skrevet 23. september 2014 Jeg har bestilt IPhone 6 Anonymous poster hash: e35cf...de5
Optatium Skrevet 23. september 2014 #6 Skrevet 23. september 2014 Jeg går aldri tilbake fra apple, syns android blir for kronglete. Derfor har jeg bestilt en iphone 6 :-)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #7 Skrevet 23. september 2014 Hvor bestiller dere? Får ikke lagt inn bestilling hos apple store. Anonymous poster hash: 7f962...56f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #8 Skrevet 23. september 2014 opp. Anonymous poster hash: 7f962...56f
Planleggendemamma Skrevet 23. september 2014 #9 Skrevet 23. september 2014 Jeg har iphone og så fikk jeg en samsung galaxy tab i gave. Denne har jeg brukt mye til surfing på nettet. Det kjedelige med å bytte plattform slik er at alle kjøpte apper i ios ikke kan overføres til android. Samtidig så synes jeg at jeg veldig ofte får beskjed om at programmet sluttet å virke skikkelig og må startes på nytt. Kommer sannsynligvis ikke til å gå over til android med det første.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #10 Skrevet 23. september 2014 Iphone 6 er altfor stor, går jo med et helt nettbrett i lomma jo. Skal du ha iphone ville jeg kjøpt 5. Anonymous poster hash: e00b6...332
Gjest Julia1984 Skrevet 23. september 2014 #11 Skrevet 23. september 2014 Iphone 6 er altfor stor, går jo med et helt nettbrett i lomma jo. Skal du ha iphone ville jeg kjøpt 5. Anonymous poster hash: e00b6...332 sååå uenig. Deilig med stor skjerm!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #12 Skrevet 23. september 2014 Limer inn det jeg skrev i den andre tråden der HI spurte om hvorfor iPhone er bedre: "Det er først og fremst software som er bedre. Altså operativsystemet. iPhone er laget av Apple og kjører iOS som er laget av Apple. Operativsystemet er altså perfekt tilpasset telefonen. Google lager stock-Android som de gir bort gratis, og Samsung, HTC, LG osv. putter det i telefonene sine, og legger sitt eget skall på toppen. Gjør Google dette fordi de er så alturistiske og greie? Neida, de gjør det for å låse deg i Google sitt system. Google samler inn all personlig info om deg, hvor du beveger deg til en hver tid, hva du søker på, alt du gjør på telefonen. Dette lagres hos Google i USA; og Google tjener penger ved å selge denne informasjonen. Ikke så veldig ulikt hvordan butikkene tjener mye mer på at du bruker Trumf enn du gjør på den 1 % du får igjen; de får en perfekt profil på deg, hvor du handler, hva du handler, som de kan bruke til å lage brukergenerert innhold. Når du går på en nettsiden på mobilen din eller på PCn vil alt du har gjort på din Android-telefon påvirke hva slags treff du får i Google, og hva slags annonser du får på alle slags sider. Du får reklameannonser basert på den informasjonen Google har samlet inn om deg. Apple har en helt annen forretningsmodell. De tjener selvsagt på å selge deg telefonene sine, iPader og MACer, men de tjener også en andel av alle apper og all musikk du kjøper. På grunn av det har de et ønske om å beholde deg i Apple-universet; at du skal kjøpe iPhone også neste gang du kjøper telefon. De vil også gjerne at du beholder din nåværende iPhone så lenge som mulig, og slipper oppdateringer av operativsystemet sitt til gamle iPhoner i mange år, slik at du forblir fornøyd og fortsetter å kjøpe apper, musikk osv fra Apple. At du føler at du får en full pakke du er fornøyd med og fortsetter å handle fra dem. Samsung og de andre produsentene av Android-telefoner har ingen insentiver for at du skal beholde telefonen du kjøpte fra dem. De slipper ørten telefoner hvert år, og den blir raskt utdatert. Da kan du kjøpe en ny, til en lavere pris enn iPhone, og prisen stuper raskt i motsetning til iPhone som holder seg på samme prisnivå. For telefonen blir raskt utdatert. De slipper kun oppdatering av Android til toppmodellene, og kun i en begrenset periode, de har jo ingenting økonomisk å hente på det: Samsung tjener kun mer penger på deg ved at du kjøper en ny Samsung-telefon. Hardware er ikke alt, Samsung er kjempeflinke på Hardware, men de er til gjengjeld ikke like flinke til Software, og de bryr seg heller ikke om det. Hardwareutviklingen har nådd et metningspunkt, der det ikke lenger er viktig med mer RAM eller mer prosessorkraft, da utviklingen først og fremst skjer på Software-siden. Etterhvert blir mer og mer streamet og synkronisert via nett, så faktisk lagringsplass og mulighet for minnekort blir mindre og mindre viktig, noe Apple har skjønt. Apple har derfor et viktigere og riktigere fokus, mener jeg. Du føler at du får et gjennomført produkt der alt bare virker, om du har iPad eller senere kjøper iPhone vil alt synkronisere sømløst, alle apper, musikk og filmer du har betalt for før får du automatisk tilgang til. I tillegg har du iMessage og snart den nye betalingsløsningen til Apple. Kamerasoftware til iPhone er bedre enn samtlige Android-mobiler. Det har ikke flere megapixler enn tidligere mobiler, fordi (akkurat som med annen hardware) er det ikke viktig å ha flest mulig megapixler. Flere megapixler på en liten bildebrikke medfører dårligere bildekvalitet. Det viktige er den automatiske etterbehandlingen som skjer i software i det du tar bildet. Fokuseringen og lysmålingen i iOS 8 (det nyeste operativsystemet for iPhone) er overlegent alt annet. Også videoene blir ekstremt bra. Bildene og videoene du tar med iPhone vil altså være bedre enn med en Android-telefon. Ikke fordi hardwaren er bedre, men fordi softwarerendingen og muligheten du har der medfører bedre bilder. Smartere og mer gjennomtenkte valg, rett og slett. Et mer gjennomført, helheltig produkt, rett og slett..Så da er det opp til deg. Etter ett år med Android-telefon skal jeg bytte tilbake til iPhone nå (jeg skal kjøpe iPhone 6). Blant annet på grunn av det jeg har nevnt, men også på grunn av AirPlay (Fantastisk når man har Apple TV) og synkronisering opp mot min iPad og min MacBook. Lykke til med valg av telefon uansett hva du velger. :)"Jeg hadde iPhone 5 og har hatt Samsung Galaxy s4 i ett år. Jeg jobber med utvikling av apper for telefoner og nettbrett, og syntes derfor det var verdt å prøve å ha en Android en stund, og ikke bare prøve de vi har som testtelefoner på jobben. Jeg angret. Jeg kommer nå til å kjøpe meg iPhone 6. iPhone 6 plus synes jeg er for stor, men iPhone 6 er perfekt. Anbefaler deg å ikke kjøpe 5S eller 5C da disse er eldre modeller, bedre å kjøpe en av de nyeste, uansett. Anonymous poster hash: 957d5...b55
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #13 Skrevet 23. september 2014 Hvor bestiller dere? Får ikke lagt inn bestilling hos apple store. Anonymous poster hash: 7f962...56f Det står jo på Apple store (gå til apple.no for den norske versjonen) at de kan bestilles fra og med 26. september. Så du må vente tre dager til Anonymous poster hash: 957d5...b55
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #14 Skrevet 23. september 2014 Limer inn det jeg skrev i den andre tråden der HI spurte om hvorfor iPhone er bedre: "Det er først og fremst software som er bedre. Altså operativsystemet. iPhone er laget av Apple og kjører iOS som er laget av Apple. Operativsystemet er altså perfekt tilpasset telefonen. Google lager stock-Android som de gir bort gratis, og Samsung, HTC, LG osv. putter det i telefonene sine, og legger sitt eget skall på toppen. Gjør Google dette fordi de er så alturistiske og greie? Neida, de gjør det for å låse deg i Google sitt system. Google samler inn all personlig info om deg, hvor du beveger deg til en hver tid, hva du søker på, alt du gjør på telefonen. Dette lagres hos Google i USA; og Google tjener penger ved å selge denne informasjonen. Ikke så veldig ulikt hvordan butikkene tjener mye mer på at du bruker Trumf enn du gjør på den 1 % du får igjen; de får en perfekt profil på deg, hvor du handler, hva du handler, som de kan bruke til å lage brukergenerert innhold. Når du går på en nettsiden på mobilen din eller på PCn vil alt du har gjort på din Android-telefon påvirke hva slags treff du får i Google, og hva slags annonser du får på alle slags sider. Du får reklameannonser basert på den informasjonen Google har samlet inn om deg. Apple har en helt annen forretningsmodell. De tjener selvsagt på å selge deg telefonene sine, iPader og MACer, men de tjener også en andel av alle apper og all musikk du kjøper. På grunn av det har de et ønske om å beholde deg i Apple-universet; at du skal kjøpe iPhone også neste gang du kjøper telefon. De vil også gjerne at du beholder din nåværende iPhone så lenge som mulig, og slipper oppdateringer av operativsystemet sitt til gamle iPhoner i mange år, slik at du forblir fornøyd og fortsetter å kjøpe apper, musikk osv fra Apple. At du føler at du får en full pakke du er fornøyd med og fortsetter å handle fra dem. Samsung og de andre produsentene av Android-telefoner har ingen insentiver for at du skal beholde telefonen du kjøpte fra dem. De slipper ørten telefoner hvert år, og den blir raskt utdatert. Da kan du kjøpe en ny, til en lavere pris enn iPhone, og prisen stuper raskt i motsetning til iPhone som holder seg på samme prisnivå. For telefonen blir raskt utdatert. De slipper kun oppdatering av Android til toppmodellene, og kun i en begrenset periode, de har jo ingenting økonomisk å hente på det: Samsung tjener kun mer penger på deg ved at du kjøper en ny Samsung-telefon. Hardware er ikke alt, Samsung er kjempeflinke på Hardware, men de er til gjengjeld ikke like flinke til Software, og de bryr seg heller ikke om det. Hardwareutviklingen har nådd et metningspunkt, der det ikke lenger er viktig med mer RAM eller mer prosessorkraft, da utviklingen først og fremst skjer på Software-siden. Etterhvert blir mer og mer streamet og synkronisert via nett, så faktisk lagringsplass og mulighet for minnekort blir mindre og mindre viktig, noe Apple har skjønt. Apple har derfor et viktigere og riktigere fokus, mener jeg. Du føler at du får et gjennomført produkt der alt bare virker, om du har iPad eller senere kjøper iPhone vil alt synkronisere sømløst, alle apper, musikk og filmer du har betalt for før får du automatisk tilgang til. I tillegg har du iMessage og snart den nye betalingsløsningen til Apple. Kamerasoftware til iPhone er bedre enn samtlige Android-mobiler. Det har ikke flere megapixler enn tidligere mobiler, fordi (akkurat som med annen hardware) er det ikke viktig å ha flest mulig megapixler. Flere megapixler på en liten bildebrikke medfører dårligere bildekvalitet. Det viktige er den automatiske etterbehandlingen som skjer i software i det du tar bildet. Fokuseringen og lysmålingen i iOS 8 (det nyeste operativsystemet for iPhone) er overlegent alt annet. Også videoene blir ekstremt bra. Bildene og videoene du tar med iPhone vil altså være bedre enn med en Android-telefon. Ikke fordi hardwaren er bedre, men fordi softwarerendingen og muligheten du har der medfører bedre bilder. Smartere og mer gjennomtenkte valg, rett og slett. Et mer gjennomført, helheltig produkt, rett og slett.. Så da er det opp til deg. Etter ett år med Android-telefon skal jeg bytte tilbake til iPhone nå (jeg skal kjøpe iPhone 6). Blant annet på grunn av det jeg har nevnt, men også på grunn av AirPlay (Fantastisk når man har Apple TV) og synkronisering opp mot min iPad og min MacBook. Lykke til med valg av telefon uansett hva du velger. :)" Jeg hadde iPhone 5 og har hatt Samsung Galaxy s4 i ett år. Jeg jobber med utvikling av apper for telefoner og nettbrett, og syntes derfor det var verdt å prøve å ha en Android en stund, og ikke bare prøve de vi har som testtelefoner på jobben. Jeg angret. Jeg kommer nå til å kjøpe meg iPhone 6. iPhone 6 plus synes jeg er for stor, men iPhone 6 er perfekt. Anbefaler deg å ikke kjøpe 5S eller 5C da disse er eldre modeller, bedre å kjøpe en av de nyeste, uansett. Anonymous poster hash: 957d5...b55 Takk for god forklaring, det blir nok iphone 6 på meg Anonymous poster hash: 7f962...56f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #15 Skrevet 23. september 2014 Hvor bestiller dere? Får ikke lagt inn bestilling hos apple store. Anonymous poster hash: 7f962...56f Det står jo på Apple store (gå til apple.no for den norske versjonen) at de kan bestilles fra og med 26. september. Så du må vente tre dager til Anonymous poster hash: 957d5...b55 Det var det jeg også leste, men ser at flere i tråden her allerede har bestilt..? Anonymous poster hash: 7f962...56f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #16 Skrevet 23. september 2014 Hvor bestiller dere? Får ikke lagt inn bestilling hos apple store. Anonymous poster hash: 7f962...56f Det står jo på Apple store (gå til apple.no for den norske versjonen) at de kan bestilles fra og med 26. september. Så du må vente tre dager til Anonymous poster hash: 957d5...b55 Det var det jeg også leste, men ser at flere i tråden her allerede har bestilt..? Anonymous poster hash: 7f962...56f Det de sikkert har gjort er å forhåndsbestille fra en av telefonoperatørene, det er ikke det samme som å bestille, men det knytter dem til å kjøpe derfra. Min erfaring er at det er mye bedre å kjøpe direkte fra Apple, og det kan man tidligst 26. september. Du vil også da få telefonen din før de som forhåndsbestiller via Telenor/Netcom/Tele2 osv. Om det skjer noe med telefonen din kan du gå rett til Apple og få mye bedre service enn om du kjøper via operatør og da må gå via deres verksteder som igjen sender til Apple. Så trekk pusten og vent tre dager Anonymous poster hash: 957d5...b55
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #17 Skrevet 23. september 2014 Samsung galaxy s5 Anonymous poster hash: a91c1...ad1
Optatium Skrevet 23. september 2014 #18 Skrevet 23. september 2014 Hvor bestiller dere? Får ikke lagt inn bestilling hos apple store.Anonymous poster hash: 7f962...56f Det står jo på Apple store (gå til apple.no for den norske versjonen) at de kan bestilles fra og med 26. september. Så du må vente tre dager til Anonymous poster hash: 957d5...b55 Det var det jeg også leste, men ser at flere i tråden her allerede har bestilt..? Anonymous poster hash: 7f962...56f Jeg har forhåndsbestilt gjennom min operatør :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå