Gå til innhold

Krangel... hufff..... mor-datter krangel.... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min datter på 11 år har kranglet, og jeg har sååå dårlig samvittighet :( 

Vi stod på badet, og hun tullet og tøyset... jeg ba henne i allefall 4 ganger om å være litt stille pga baby som sover ved siden av badet. Til slutt sier jeg strengt: "Nå er du STILLE"!!! 
Da svarer hun: "Jeg snakket så mye jeg vil" og så fortsetter hun og bråke. 
Jeg sier hun våkner baby, men hun fortsetter og fortsetter. 

Jeg sender henne rett  i seng, men hun kommer ned for å si at hun kan snakke så mye hun vil, for hun snakker ikke høyt. Jeg sa hun snakket høyt nok til å våkne baby - så sier hun at jeg lyver. IGJEN så blir jeg skikkelig sinna...  Hun begynner IGJEN å fortelle hun var stille og kunne snakke så mye hun ville - og jeg ender opp med å si: "Jeg driter i hva du mener, du kunne våknet baby!". Da svarer hun: "Jeg driter i hva du synes". 
Jeg sier hun er en dritt unge pga ingen respekt og frekk, så sier hun jeg er en drittmamma... 

Jeg eksploderer... hufff... kjefter HØYT på henne, sier hun er en frekk drittunge :( Må bare si hun er "i mot meg" hele tiden. Alt jeg sier bryr hun seg ikke om... 

Etter mye om og men ba hun om unskyldning (noe jeg tror ikke var en ærlig unskyldning). Jeg ba også om unskyldning for å kalle henne en drittunge og at jeg skrek til henne :( Jeg sa jeg ikke hadde lov å gjøre slik og at jeg angret veldig. Da sa hun bare at hun ville være i fred. 

Jeg dør, hjertet mitt blør.... jeg har så dårlig samvittighet :( Herreguuuuud for et fjols jeg er :( :( 

Leser alle disse linkene om omsorgssvikt, og jeg haaaar så dårlig samvittighet. Denne brøingen min skjedde en gang i sommer og... men nå skal det virkelig aldri skj igjen :( 

Hva skal jeg gjøre imorgen når hun våkner og skal på skolen? :( ???

Anonymous poster hash: 48ca6...866
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun overlever nok! Og du har flere kriger igjen! :)

Anonymous poster hash: 704d8...e8e

Skrevet

Omsorgsvikt? Du store.. Du overdriver. Slapp av! Du slo henne ikke akkurat!

Anonymous poster hash: 96960...a24

Skrevet

Det er lov å bli sinna pga dårlig oppførsel, trikset er å ikke gå ned på samme nivå som henne. Å kalle henne ting, som drittunge, not so good.

Anonymous poster hash: a84eb...6eb

Skrevet

Du kunne nok taklet dette mye bedre enn det du gjorde. Hun er tross alt 11 år og hun lærer jo av deg, du må gå fram som et godt eksempel og gi henne klare grenser. Ikke kjeft på barna da blir det bare verre. Anbefaler foreldrekurs, det er veldig bra og du får mye info om hvordan du kan takle slikt bedre. Lykke til!

Anonymous poster hash: ace06...e8a
Skrevet

Hun hørte ikke på deg selv om du sa fra fire ganger. Hun tøyde strikken, og til slutt klikket du - menneskelig, spør du meg! Jeg skjønner godt at du har dårlig samvittighet, fordi brølingen og drittkastingen var ikke bra. MEN! Det aller verste du kan gjøre er å vise datteren din nøyaktig hvor lei deg du faktisk er, dette vet hun nok å utnytte. I morgen før skolen bør du gjenta at du er lei deg for at du brølte til henne, og at du håper hun vil gjøre som du sier neste gang. Gi henne en klem. Ferdig snakka! 

Datteren din trenger å lære seg respekt for deg, og det får hun ikke ved at du "knekker sammen" for så lite.

Anonymous poster hash: 223ec...eb0
Skrevet

Du har utrolig barnslig argumentasjon, prøv å fremstå som den voksne og vær konsekvent. Hun tester deg bare. Barn har godt av å få klar beskjed. 

(Men jeg håper du har noen andre som kan hjelpe henne med rettskriving... ) 

Anonymous poster hash: 65216...fae
Skrevet (endret)

Høres ut som en veldig lik problemstilling jeg og sønnen min på 6 år har innimellom.

Jeg har ikke alltid klart å holde meg i skinnet og klikker når han har tøyd strikken alt for langt. Da hiver jeg han i senga, for å snakke fornuft til han funker bare ikke.

Men, som en slags forebyggende greie så bruker jeg å ta initiativ til stille-leken og statueleken samtidig når jeg ser at tendensene kommer til å bråke og tulle på badet.

Statue-leken, ja da står han heeelt stille, og hvis vi har stilleleken i tillegg så får jeg pusset tennene hans i ro og mak. Vi har også baby vegg i vegg med badet som mang en gang har våknet av hans bråk.

Som #2 sier: hun overlever, det er mange kriger igjen! :-)

Ikke mye å gjøre med dette annet en å be om unnskyldning, snakke om viktigheten med å ta hensyn til baby når man er på badet, så kan dere heller snakke 5 minutter ekstra når hun er i seng. DA kan hun snakke så mye hun vil :-D

Endret av BellaSuz
Skrevet

HI her. 

Har bedd om unskyldning, men hun virket bare ikke så interessert i det..... Skal gi henne en goood klem i morgen og si hvor glad jeg er i henne. 

Men hun er sååå frekk... og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det... 

Jeg sankt mye lavere enn hennes nivå i denne krangelen, det skal ikke skje igjen. Det sa jeg i sommer også, men neste gang så går jeg UT og går en tur eller noe. Jeg blir så sinna til slutt, jeg skjønner ikke hvorfor hun er blitt så respektløs... Jeg vet jo ikke hva jeg skal gjøre for å gjøre henne lykkelig, og så behandler hun meg sånn :( 

Jajja, nå er det skjerpings på meg :( 

HI

Skrevet

HI her. 

Har bedd om unskyldning, men hun virket bare ikke så interessert i det..... Skal gi henne en goood klem i morgen og si hvor glad jeg er i henne. 

Men hun er sååå frekk... og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det... 

Jeg sankt mye lavere enn hennes nivå i denne krangelen, det skal ikke skje igjen. Det sa jeg i sommer også, men neste gang så går jeg UT og går en tur eller noe. Jeg blir så sinna til slutt, jeg skjønner ikke hvorfor hun er blitt så respektløs... Jeg vet jo ikke hva jeg skal gjøre for å gjøre henne lykkelig, og så behandler hun meg sånn :( 

Jajja, nå er det skjerpings på meg :( 

HI

Hvis du legger deg paddeflat for henne og viser at du er kjempelei deg, så har jo hun vunnet. Det er ikke bra. 

Skrevet

Det er klart du kunne taklet det bedre. Men, akkurat i dag gjorde du ikke det og det er helt greit. Man blir ikke feilfri fordi man har fått barn.

Skrevet

Prøv nå heller å forklare henne hvorfor du klikket. Vær bestemt samtidig som du ber om unnskyldning. Hun får aldri respekt for deg om du kaller henne ting og oppfører deg som en jevnaldrende.

Skrevet

Prøv nå heller å forklare henne hvorfor du klikket. Vær bestemt samtidig som du ber om unnskyldning. Hun får aldri respekt for deg om du kaller henne ting og oppfører deg som en jevnaldrende.

:( Jeg sa unskyld, og sa jeg ble så sint siden hun var så frekk og respektløs mot meg... Jeg sa også jeg ikke hadde lov til å oppføre meg slik, at jeg angret... 

HI

Skrevet

Husk også at dette er ei jente i sin fulle pubertet"blomstring" . Mye skjer i kroppen, og du kommer til å være "verdens teiteste mamma" sikkert 1000 ganger til...

Når det er sagt, har du lov til å dette foten ned. Når seier at hun må dempe seg, skal hun selvsagt respektere det.

Si til henne i morgen at du syntes det var kjedelig at dere kranglet, men at det krever noe fra dere begge om dette ikke skal gjenta seg. Dere Jan ha det hvor fint som helst, men da må begge ta ansvar for at det skal skje. Gjensidig respekt.

Skrevet

Vet det er innmari vanskelig når man er midt oppi det, men prøv alltid å komme med litt "konstruktiv" drittslenging. Ikke si at ungen er slem, men oppfører seg slemt, han/hun er ingen drittunge, men oppfører seg som en drittunge....ja kanskje ikke beste eksemplene, men du skjønner? Prøver å huske på det selv, men må innrømme at jeg en gang har kalt guttungen drittunge når det har stått på som verst.....

Skrevet

Det heter "vekke baby", ikke "våkne". 

Anonymous poster hash: 7f749...5b8
Skrevet

Det er lov å bli sint for dårleg oppførsel, og du kjem sikkert til å brøle fleire gonger med ei pubertal jente i hus.  Men prøv å unngå å kalle henne stygge ting.    Eg lærte ein gang at om du skal seie "du er..." til eit barn, så skal det altid kome noko positivt.  Skal du seie noko negativt, så skal du seie det om oppførselen  og ikkje om sjølve barnet.  - Og ho oppførte seg verkeleg som ein drittunge!

Skrevet

Det eneste du skal si unnskyld for er at du kalte henne en drittunge, men IKKE for at du ble forbanna.

Hun var ufattelig frekk og respektløs, tøyde strikken til den tilslutt røk, og da må hun faktisk forstå at du fikk nok!

Jeg har en tenåringsdatter, hun og jeg kunne fort ryke i tottene på hverandre fram til for litt siden. Men jeg sa klart og tydelig ifra om at enkelte ting er ikke oppe for diskusjon.

Jeg har forklart henne at hun har lov til å f.eks spørre/be om noe. Får hun et nei så skal hun få lov til å protestere/argumentere sin sak EN gang. Men så er det opp til henne hvordan diskusjonen skal ende. Respekterer hun avgjørelsen/svaret mitt så avsluttes diskusjonen der og da. Drar hun den lenger så blir det bråk. Og da får hun ihvertfall ikke lov!

Nå er hun snart 15 og det begynner å roe seg litt. Men frekk svaring og "attitude" blir fort plukket av henne..

Jeg syns ikke du skal gjøre for mye ut av det, hi. Joda, du må beklage navnkallingen, men datteren din MÅ også forstå at dette IKKE er akseptabel oppførsel av henne heller!!

Hilsen strenge tante Sofie :P

Anonymous poster hash: d6fe8...d32

Skrevet

Bruker du kommandoer eller et personlig språk? Hvis du sier: Vær stille, babyen våkner!, så vil hun aldri høre på deg. Hvis du sier: "Kari, når du snakker så høyt, så kjenner jeg at jeg blir litt bekymret og stressa for at babyen skal våkne." "Jeg vil gjerne at du senker stemmen litt." Da er det mye større sjanse for at hun hører på deg!

Anonymous poster hash: 4e117...d11

Skrevet

Er det rart hun er frekk mot deg?!

Du setter jo ikke grenser! Omsorgssvikt fordi du ble forbanna? Du fremstår som skjør.

Som nevnt, eneste du trenger å unnskylde er at du kalte henne drittunge.

Tro meg, du kommer til å bli overkjørt av henne og slite deg igjennom de neste 5 årene hvis du ikke begynner å sette deg i respekt!

Anonymous poster hash: 87902...e31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...