Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #1 Skrevet 22. september 2014 Da jeg fikk barn ble plutselig "alle" rundt meg tante. Venninner og mine søskenbarn kalte seg for tanter og sendte gaver og kort "fra tante NN". Selv syntes jeg det føltes litt rart. Det er fint at de ønsker å være nære, men jeg ønsker ikke å kalle folk tante hvis de enkelt kan forsvinne ut av barnets liv når som helst. Det er liksom ikke hvem som helst som får være tante. Jeg tenker på mine og mannens søstre som tanter og ev. damer som ville vært gift med våre brødre. Hvem er tanter i deres familier? Er deres kusiner tante? Er alle venninner det eller må dere være like nære som søstre før det blir naturlig? Holder det å være samboer med bror, eller må de være gift? Anonymous poster hash: 28d29...66e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #2 Skrevet 22. september 2014 I vår familie er søsken av foreldre enten tante eller onkel. Deres samboer eller kone/mann blir gjerne tante ellen onkel etter en stund, men om noen har hatt en kjæreste i fire måneder "kvalifiseres" ikke det til noen tante- eller onkel-tittel. Mitt barn har også en "tante". Det er fordi hun er fadder for barnet mitt, og siden hun ikke er en del av familien og derfor ikke har en familietittel for barnet mitt, blir hun "tante NN" Alltid med anførselstegn Anonymous poster hash: 41980...10c
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #3 Skrevet 22. september 2014 Her er det min og mannens søsken og deres partnere som er tante og onkel. Venner og kjente er ikke tanter nei. Anonymous poster hash: 068e5...2c2
Gjest Sekretøsa Skrevet 22. september 2014 #4 Skrevet 22. september 2014 Søsken av foreldre og dems kjære. Selvfølgelig ikke for hver gang man får seg ny kjærste, men nå har mine sivgerinner hatt sine menn siden før jeg kom inn i livet til mannen, og de har blitt onkler og tante for mine barn, samt barnet jeg har fra før.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #5 Skrevet 22. september 2014 Våre søstre og våre brødres samboere/koner er tanter og våre tanter er tante hos oss. Min kusine er min kusine, ikke mitt barns tante. Det er kun min bror som fikk kjæreste etter at barna kom til å ble "stor". Da de flyttet sammen ble hun tante. Venner og annen slekt er ikke tante eller onkel. Anonymous poster hash: c369a...959
PrinsesseHengepupp Skrevet 22. september 2014 #6 Skrevet 22. september 2014 Tanter(og onkler) er søsken og svigersøsken av foreldrene. I tillegg kaller vi våre egne tanter(og onkler) for det samme. Altså min tante Gerd kalles tante Gerd også for barna. Venner og bekjente har navn, evt "gudmor" om hun er det.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #7 Skrevet 22. september 2014 Det er forresten noen som er tante uten at det er helt riktig betegnelse, f.eks er min mammas tante tante for oss alle sammen. Mamma har jo alltid kalt henne tante Martha, det er søsteren til mormor. Nå er hun tante Martha for meg og mine søsken, og også for våre barn. Hun er tante til 3 generasjoner Hun er over 90 år gammel og verdens søteste, mest kjærlige og herlige dame, hun er tante Martha for oss alle sammen. Anonymous poster hash: 068e5...2c2
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #8 Skrevet 22. september 2014 Tante er tante og onkel er onkel. Også har man filletante og filleonkel. De ser vel på seg selv som filletanter. Anonymous poster hash: 3df64...7d0
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #9 Skrevet 22. september 2014 Tante er søstre til foreldre eller konene til foreldrenes brødre - hvis de oppfører seg som tanter. Min sønn har foreksempel en "tante" som aldri spør om han eller etter han, de sees 2 ganger i året selvom vi bor 10 min fra hverandre og han har aldri vært alene med henne. For meg er ikke det en "tante". Hun kalles ved navn. Anonymous poster hash: 8afe8...a03
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #10 Skrevet 22. september 2014 For våre barn er det kun mine og mannens søstre. Min manns bror har en samboer, men jeg ser ikke på henne som tante, for vi har så og si ingen kontakt med dem. De har truffet barna totalt 2 ganger. Men da jeg var barn hadde jeg en venninne som hadde en tante som var tante til alle barna i nabolaget, og til noen voksne også. Hun var en sånn en som alltid stiller opp og er snill mot alle, og alle følte seg velkommen hjemme hos henne. Anonymous poster hash: 589ca...032
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #11 Skrevet 22. september 2014 søsteren min er selvsagt tante, men jeg har en god venninne som også har fått tittelen "tante NN" Anonymous poster hash: 29423...55a
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 22. september 2014 #12 Skrevet 22. september 2014 Jeg er tante til alle 4 barna til søsteren min, også er jeg tante til datteren til min søsters eksmann . Hun er lillesøsteren til to av min søsters barn. Min søsters eksmann har vært i familien siden jeg var 8 år og når han kom tilbake fra utlandet med en 6 år gammel datter var det helt naturlig for vår familie å ta henne inn i varmen og behandle henne som en del av familien. . Hun har til og med feiret en julaften sammen med oss. Min mann er også onkel for disse 5 barna. Ene kusinen min er også tante for mine barn da vi er oppvokst sammen og er mer som søsken . Om to dager skal ene niesen min få baby og jeg blir da grandtante. Men siden jeg ser på hun mer som min lillesøster og hun har bodd hos meg i 2 år, blir jeg mer som en bestemor for denne babyen så den skal kalle meg Tantemor som da blir en blanding av tante og bestemor
Elsker livet Skrevet 22. september 2014 #13 Skrevet 22. september 2014 Tanter er søstre eller svigerinner av barnas mor. Våre tanter kan også passere som tante om det er en tante vi har kontakt med.
monson Skrevet 22. september 2014 #14 Skrevet 22. september 2014 Her blir det våre søsken og deres samboere som blir tanter/onkler og de som er mine tanter og onkler blir nok også omtalt som tante/onkel av våre barn
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #15 Skrevet 22. september 2014 Her er tante søstrene mine, han har ingen søsken. Så har ungene en onkel som har vært sammen med søsteren min i flere år. I tillegg har det blitt sånn at ene tanta mi og ene tanta til mannen min kalles tante av ungene våre og. Og så har de ei gammelgammel-tante, som egentlig er tanta til mammaen min Det at venner og folk som ikke er nærmeste slekt kaller seg tante synes jeg er rart.. Anonymous poster hash: 7aa5f...4ee
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #16 Skrevet 22. september 2014 Jeg har ingen søsken, og mannen har bare en søster (og ingen brødre) som er veldig vanskelig å ha med å gjøre og ikke en vi vil involvere mye i barnas liv. Synes det er trist om ikke barna skal ha tanter/onkler, og to gode venninner og en god venn sier de gjerne vil være tanter og onkel. Dette er venner jeg har hatt i mange mange år. Synes det er koselig jeg. Om noen av dere reagerer på det, synd.. Anonymous poster hash: 317f6...fce
Superdolly Skrevet 22. september 2014 #17 Skrevet 22. september 2014 I min verden er tante mors eller fars søster, eller samboer eller ektefelle til mors eller fars bror. Kjærester teller ikke som tante, forholdet må være litt mer etablert enn det, men vi har ingen tidsgrense på hvor lenge forholdet må ha vart. Noen av mine og mannens tanter omtales også som tante sånn i dagligtale. Mine venninner omtales kun ved navn, ikke som tante.
Superdolly Skrevet 22. september 2014 #18 Skrevet 22. september 2014 Tanter er søstre eller svigerinner av barnas mor. Våre tanter kan også passere som tante om det er en tante vi har kontakt med. Hvorfor er ikke fars søstre eller svigerinner tante?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #19 Skrevet 22. september 2014 Vi sluttet med onkel når tante kom med mann nr tre på fire år. Første var hun gift med i to år. Deretter hoppet hun direkte til nr to som hun ble gravid med. Når babyen var ni mnd flyttet hun sammen med nåværende. Han er som sagt IKKE onkel. Anonymous poster hash: 91fd0...d49
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #20 Skrevet 22. september 2014 Jeg er enebarn, så mine tanter er mine barns tanter Anonymous poster hash: e4269...7ad
Pippitussa Skrevet 22. september 2014 #21 Skrevet 22. september 2014 Min søster og mannens svigerinne er tante. Mine tanter kalles også tante
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #22 Skrevet 22. september 2014 Siden min mann er enebarn er det kun mine søstre som er tante. Jeg syns det er merkelig å kalle venner osv. for tante. Anonymous poster hash: 7d782...785
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå