Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #1 Skrevet 22. september 2014 Om 1 uke skal alle kollegaene mine ut på byen og feire den ene kollegaen som fyller 40 år. Jeg har selvfølgelig spleiset på gaven for lenge siden og gaven er kjøpt inn. Problemet er at feiringen vil foregå på svært dyr restaurant, og middag der med mat og dessert, altså toretters uten noe luksus, koster rundt 400 kr. Dette er penger jeg ikke har, siden vi denne måneden er totalt blakke på grunn av uforutsette utgifter, pluss at samboeren enda ikke har fått lønn på grunn av rotet ved hans lønningskontor. Er det veldig dårlig gjort av meg å ikke gå på feiringen fordi jeg ikke har råd? Blir like teit å sitte der med en liten salat og et glass vann hele kvelden også synes jeg, siden det er tradisjon at alle bestiller samme rett, bortsett fra dem med allergier... Har VELDIG lite lyst til å spare på mat til familien og eventuelt selge ting for at jeg skal kunne gå på fest. Hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: d3135...eea
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #2 Skrevet 22. september 2014 Jeg hadde ikke gått om jeg ikke hadde råd til det, men hadde ikke sagt at det var pga dårlig råd. Anonymous poster hash: e0c66...a22
Førstemann Skrevet 22. september 2014 #3 Skrevet 22. september 2014 Finn på en unnskyldning. Jeg hadde ikke gått.
¤Hippie¤ Skrevet 22. september 2014 #4 Skrevet 22. september 2014 Har man ikke råd, så har man ikke råd. Det hender dessverre man må avslå slike ting.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #5 Skrevet 22. september 2014 Da tror jeg at jeg ville sagt at jeg dessverre ikke kunne komme. Ville ikke fortalt at det var pga økonomi. Har du visst om dette lenge, tror jeg at jeg ville meldt avbud samme dag, med sykdom som årsak. Syns det er greit med en hvit løgn i sånne tilfeller. Men da holder du seg selvsagt hjemme /inne den dagen, da! Anonymous poster hash: e5206...7c1
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #6 Skrevet 22. september 2014 Da gir du beskjed om at du dessverre ikke kan være med. Har du ikke råd så har du ikke råd. Anonymous poster hash: 0bc2b...85e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #7 Skrevet 22. september 2014 Jeg ville selvfølgelig ikke skulket jobben for å unngå en middag. Gi beskjed om at du dessverre ikke kan komme - jeg ville funnet på en hvit løgn og f.eks. manglende barnevakt. Har du ikke råd så har du ikke råd. Det er ingen som kan forvente at du skal bruke tid eller penger på en kollega, og du har jo faktisk allerede gitt bidrag til gave. Snakk med "bursdagsbarnet", si at du gjerne skulle vært med men at det dessverre ikke går. Eventuelt kan du be verneombud/leder/tillitsvalgt om å ta opp retningslinjer for feiringer. Kanskje kan slike feiringer f.eks. bli definert som gruppeaktivitet og få et økonomisk bidrag fra jobben. Hvis du er yngstemann på jobb så tenker kanskje ikke godt etablerte arbeidskamerater på at noen få hundrelapper kan være mye penger for ungdommer i etableringsfasen. Anonymous poster hash: 0bc2b...85e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #8 Skrevet 22. september 2014 Jeg hadde sakt det som det var. Har til og med gjort det. De blir nok litt paff, men jeg syns det er bare til pass for dem at det kommer frem at det ikke er alle her i samfunnet som har mulighet til en slik ekstra utgift. Jada, om man har vist om det så har man kunne spart, men nå er uforutsette utgifter nettopp det, uforutsett. Jeg gav mine kollegaer noe å tenke på. De så ikke på meg på noen annen måte etter dette, men de har tenkt litt mer over nettopp dette i ettertid. Nå er det ikke lengre jeg som sitter i denne situsjonen, men det er kommet flere til i bedriften som ikke så bra stillt som resten. Anonymous poster hash: 89110...491
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #9 Skrevet 22. september 2014 Jeg ville selvfølgelig ikke skulket jobben for å unngå en middag. Gi beskjed om at du dessverre ikke kan komme - jeg ville funnet på en hvit løgn og f.eks. manglende barnevakt. Har du ikke råd så har du ikke råd. Det er ingen som kan forvente at du skal bruke tid eller penger på en kollega, og du har jo faktisk allerede gitt bidrag til gave. Snakk med "bursdagsbarnet", si at du gjerne skulle vært med men at det dessverre ikke går. Eventuelt kan du be verneombud/leder/tillitsvalgt om å ta opp retningslinjer for feiringer. Kanskje kan slike feiringer f.eks. bli definert som gruppeaktivitet og få et økonomisk bidrag fra jobben. Hvis du er yngstemann på jobb så tenker kanskje ikke godt etablerte arbeidskamerater på at noen få hundrelapper kan være mye penger for ungdommer i etableringsfasen. Anonymous poster hash: 0bc2b...85e Jeg er godt etablert, med hus, huslån, mann og barn. Men samboer har som sagt ikke fått betaling denne måneden, bilen røk og barna vokste ut av vintersko sånn over sommeren. Anonymous poster hash: d3135...eea
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #10 Skrevet 22. september 2014 Hadde det vært meg, slik vår situasjon er så hadde jeg dratt. Men da med god viten om at vi har mer enn nok å rutte med neste mnd. Så hadde tatt det på et kredittkort vi har liggende. Anonymous poster hash: bdbf8...7ba
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #11 Skrevet 22. september 2014 Hadde det vært meg, slik vår situasjon er så hadde jeg dratt. Men da med god viten om at vi har mer enn nok å rutte med neste mnd. Så hadde tatt det på et kredittkort vi har liggende. Anonymous poster hash: bdbf8...7ba Vi har ingen kredittkort per dags dato. Synes å ta restaurantregning på kreditt er litt tullete, men jeg er kanskje rar sånn... Anonymous poster hash: d3135...eea
*Nøtta* Skrevet 22. september 2014 #12 Skrevet 22. september 2014 Da hadde jeg blitt "syk" den kvelden...
Mamma4livet Skrevet 22. september 2014 #13 Skrevet 22. september 2014 Dersom du egentlig har lyst til å være med, men ikke har råd, så synes jeg du skal si det som det er. Har du mulighet til å komme litt senere, spise hjemme, og komme til desserten? Dine kollegaer har sikkert forståelse for det. Dersom du ikke ønsker å utbrodere at dere har dårlig råd akkurat nå så blir du hjemme med god samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #14 Skrevet 22. september 2014 Går dere virkelig ut og spiser sammen hver gang en kollega har bursdag? I så fall blir det jo veldig dyrt. Det er jo kjempekoselig, men likevel synes jeg det er ganske drøyt å bruke 400 + gave på en kollega. Mulig mitt syn er preget av lengre periode med dårlig økonomi, men likevel - er dette virkelig vanlig praksis? Jeg ville sagt det som det er, har ikke mulighet til å bli med pga økonomien. Anonymous poster hash: d41b0...364
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #15 Skrevet 22. september 2014 Bare si det som det er og ønsk jubilanten en fin feiring. Anonymous poster hash: d98d3...60f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #16 Skrevet 22. september 2014 Må si dere bruker mye penger på hverandre! Håper for din skyld dette kun er vanlig ved runde tall? Rart bedriften ikke betaler middagen syns jeg. 1: bruk et kredittkort/lån penger av foreldre/søsken 2: hvit løgn 3: si det som det er; du har ikke råd akkurat nå Er de alternativene du har. Anonymous poster hash: c4296...5d3
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #17 Skrevet 22. september 2014 Hvis man ikke kan gå fordi man ikke har økonomisk mulighet til det hvorfor skal man finne på en annen grunn? Hvorfor er det så flaut å si at dessverre er det slik at jeg ikke har råd til å være med på dette på nåværende tidspunkt? Det at det skal være så skamfullt å ikke ha råd er vel grunnen til at mange havner i uføre. At folk låner for å holde tritt med andre og ender opp med masse kreditt. Syntes det er mer flaut å låne penger til "tull" som ikke er nødvendig en å tørre å si rett ut som det er. Enten det er en mnd man ikke har råd eller det er i det store og hele. Anonymous poster hash: 660e9...d13
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #18 Skrevet 22. september 2014 Hadde rett og slett sagt det som det er at det kom uforutsette utgifter som gjør at du dessverre ikke får vært med. Samme hvor mye du har lyst. Anonymous poster hash: 94406...eed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå