Gå til innhold

Ang dette å "ta" navn, kan vi si ifra om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har funnet et navn til jenta i magen for lenge siden, og gleder oss veldig til å bruke det. Et spesielt navn, og et sjeldent navn. 

Men før helgen var vi på besøk hos ei venninne som skal ha gutt, med termin om noen uker, og så klarte mannen å fortelle det til henne. Og hun ble ellevill og sa at det var jo et navn som fint kunne skrives om til et guttenavn, og da ville hun kalle babyen sin for det, for det var jo så fint og kom til å passe såååå bra sammen med vårt navn. Og tenkt så søtt det ville bli at de to hadde så likt navn, osv osv. Vi tenkte først at hun tullet og jattet litt med, men da jeg snakket med henne igjen i går sa hun at hun hadde fortalt det til mannen sin, og at han likte det veldig godt. 

Så nå vil jenta vår få en navnebror som bor rett borti veien og kanskje føle at hun ble oppkalt etter han, selv om det faktisk var omvendt. Det vil jo bli ekstra tydelig siden det ikke er mange som har det navnet. Vi kan jo ikke nekte venninna å ta det navnet, selv om det gjør meg irritert at hun ikke kunne la oss få ha det i fred. Men går det an at vi snakker med henne om det? Og forteller at det plager oss at hun vil velge nøyaktig det samme navnet, bare omskrevet til gutt? Vi har ingen rettigheter til navnet, men det var tross alt vi som kom med det først, og da synes jeg det er dårlig at hun snapper det rett foran nesa vår bare fordi hun har termin først. 

Det er ikke snakk om at navnene vil høres forskjellige ut heller, det blir som f.eks Martin /Martine. 

Anonymous poster hash: 2060e...f57
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli voksen. Ærlig talt.

Anonymous poster hash: 4a25c...53c

Skrevet

Jeg ville ikke en gang tenkt på at det egentlig var samme navn og det var en Martin og en Martine.

Anonymous poster hash: 1e58a...f2e
Skrevet (endret)

Kjære vene, ingen som eier navn. Da måtte heller din mann holdt munnen lukket og ikke røpet navnet.

Endret av Maleficent
Skrevet

Nå lurer jeg litt på om det er samme navnet som jeg har må jenta mi. Kan du fortelle navnet? Eller første bokstav i det minste?

Skrevet

Kjære vene. Har dere ennå ikke lært. Hold navnet hemmelig til dåpen da om det er så viktig.

Unger skal dere ha selvom dere er fjorten i hodet.

Anonymous poster hash: d681c...d78

Skrevet

Plager det eg enorm så får du vel bare si ifra.. Ble nysgjerrig på hvilket navn dette var jeg da.. Martin og Martine er jo to helt forskjellige navn..

Mathea - Matheo
Wilhelmine - Willhelm
Fredrikke - Fredrik
Kristina - Kristian
Sofia - Sofian
Victoria - Victor
Emma - Emmet
Stina - Stian

Tror ingen tenker stort over at det er like navn, sånn egentlig...

Anonymous poster hash: ee80b...9b2
Skrevet

Jeg gjetter det er Viljar/Vilja. De navnene høres utrolig like ut...

Anonymous poster hash: 4e9d5...57e
Skrevet

Jeg hadde blitt glad om du hadde sagt fra til meg.

Jeg kunne fint snappet navnet uten å tenkt meg om, og ville blitt lei meg om det hadde plaget min venninne.

Og jeg er helt som deg, hadde plaget meg max om noen hadde tatt "mitt" navn!!

Jeg har et jentenavn jeg elsker, sier det ikke til en sjel selv om jeg er ferdig med barn nå :P

(Kanske jeg klarer å overtale mine barn til å bruke det navnet... Jepp tar sikte på å bli svigermor fra H... ;) )

Anonymous poster hash: 6246c...853

Skrevet

Hvorfor bryr du deg om det?

Jeg er 29 uker på vei, og vi bestemte oss for navn rundt uke 20, men holder det hemmelig. Ikke fordi ikke andre skal stjele det (det hadde jo vært et kompliment, uansett), men fordi vi synes det har en verdi å holde det hemmelig til babyen er født. Mer stas å fortelle det da :)

Anonymous poster hash: e0303...796

Skrevet

Jeg skjønner godt at du synes det er litt sårt jeg. Det ligger mye følelser og identitet i et navn. Jeg synes godt du kan si fra på en pen måte. Du trenger ikke være sint og lage en big deal ut av det, men du kan godt fortelle henne at det såret deg litt.

Anonymous poster hash: 1ad49...397

Skrevet

Dumt å fortelje namn før ungen er fødd, det har eg iallefall fått med meg etter nokre år på dette forumet.  Eg er for å vere åpen og ærleg, og synes du kan seie i frå om at du ikkje likar at dei "tek" namnet dykkar.  Men dei treng jo ikkje ta omsyn til det, og eg ser ikkje heilt den store krisa heller, spesiellt sidan det ikkje er snakk om to identiske namn, og er barn med ulike kjønn.  Ungane vil heilt sikkert berre synes det er litt artig.

Skrevet

Synes det blir litt fjortis å si ifra om det. Blir ikke det ganske kleint tror du? Men plager det deg veldig så får du gjøre det likevel. Selv om jeg egentlig synes dere mistet mulighet til enerett på navnet når det ble sagt høyt.

Ofte er det uansett sånn at man kan bli begeistret for et navn med en gang så dabber det litt av. Ikke sikkert de velger navnet uansett?

Anonymous poster hash: 28553...06a

Skrevet

Synes at voksne mennesker må slutte å oppføre seg som om de eier et navn... 
Hvor barnslig går det egentlig an å bli? 
Ta det heller som et kompliment du! ;) 

Skrevet

Der er grunnen til at jeg vil holde alle navnealternativene for oss selv til vi er ferdig med barn.

Når det er dagens hadde jeg tatt det opp med venninnen min.

En ting er om dere velger Kristine og de kaller gutten for Kristian. Men dersom dette er et veldig spesielt navn så hadde jeg tatt det opp!

Anonymous poster hash: 9677c...e58

Skrevet

Siden dere er på vei og dette er navnet dere allerede har gitt til baby i magen så syns jeg dette var veldig dårlig gjort av venninnen din. Hadde ikke kommet til gjort noe slik selv og hadde ikke kommet til å synes dette var ok.

Anonymous poster hash: aca60...235
Skrevet

Synes at voksne mennesker må slutte å oppføre seg som om de eier et navn...

Hvor barnslig går det egentlig an å bli?

Ta det heller som et kompliment du! ;)

Det er enda barnsligere å avfeie andres sårede følelser som barnslige ;)

Anonymous poster hash: 1ad49...397

Skrevet

Skjønner deg godt hi! Dårlig av venninnen din!!!!

Anonymous poster hash: 13d9a...9ec

Skrevet

Hvis det var såå viktig med hemmelighetshold skulle mannen din ja holdt munn. Nå må dere ta konsekvensene - som du selv sier, dere "eier" ikke navnet. Når det er sagt synes jeg det er utrolig spesielt ang reaksjonen til venninna - det er jo en selvfølge i en slik situasjon å (for høflighets skyld) spørre "eierne" om hva de synes...

Anonymous poster hash: 0f6d2...1de

Skrevet

Men guttenavn og jentenavn er faktisk veldig forskjellig selv om det bare er én bokstav forskjell, det ser du jo i eksemplene som er skrevet i denne tråden. 

Anonymous poster hash: 88997...a29
Skrevet

Ingen har eier rett på navn

Skrevet

Ingen har eier rett på navn

Eierrett.

Nei, jeg ville ikke sagt fra om dette. De står fritt til å kalle barnet det de vil.

Skrevet

Du minner om venninna mi som ble snurt da jeg sa at babyen i magen min skulle hette "Ola". Det var nemlig hennes og kjærestens navn.

De var ikke gravide. Og hadde akkurat blitt sammen, og hadde hatt sånn nyforelska prat om babyer kvelden før. Og hun ble oppriktig snurt av at jeg og mannen hadde funnet det samme navnet (uten å vite at hadde tenkt på samme navn).

Du synes sikkert at min venninne er barnslig. Men jeg synes du oppfører deg like barnslig. For det første så er det to ulike kjønn på barna. Og for det andre så kommer garantert barna til å synes at det er stas når de blir større. Ta deg sammen du voksne(?) menneske!

"Jeg så den først, den er bare min for alltid".....

Anonymous poster hash: 63bdf...054

Skrevet

Jeg synes din venninne oppfører seg veldig rart. Det er spesielt å ta for gitt at dere vil synes dette er kjempegøy. Som både du selv og mange andre her poengterer så eier ingen et navn, men jeg synes du kan si at du egentlig synes det blir litt for likt. Men egentlig tror jeg ikke dette er noe som kommer til å prege dere veldig i fremtiden, navnet er en big deal mens man er gravid, siden blir det bare en del av barnet, og det spiller ingen rolle hvem som heter noe liknende (eller det samme).

Anonymous poster hash: a636e...cc3
Skrevet

Jeg hadde definitivt sagt fra. Synes det er smålig gjort å bli begeistret over et navn venninna de forteller at hun vil kalle barnet, for så å ta samme navnet. Gutt eller jente, det er frekt synes jeg, og hadde faktisk blitt rasende.

Litt respekt kan vi ha for hverandre at vi ikke tar samme  navna de hadde planlagt å ha til sitt barn.

Men det kan også være som ei tidligere i tråden skriver at kan hende venninna de ikke så det i den sammenhengen? Hadde det vært meg ville jeg hatt beskjed :)

Si ifra du HI, holder med deg!

Anonymous poster hash: 60593...193

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...