Gå til innhold

Når man er gift og leier bolig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har begge like stor rett til å bli boende ved et brudd dersom bare den enes navn står på kontrakten? Hvordan blir dette i tilfelle avgjort hvis man ikke blir enige?

Ble plutselig litt nervøs pga den andre tråden om at man ikke kan ta med barna og dra... vi flyttet inn her sammen, men kun mannen skrev under kontrakten. Betyr det at han rett og slett kan tvinge meg til å flytte og la barnet bli igjen?

Anonymous poster hash: 70727...cd2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt ikke. Man kan faktisk ikke kaste ut noen med barn. 

Anonymous poster hash: b818b...2d3
Skrevet

Så den eneste måten å ikke bo sammen lenger hvis den andre nekter å flytte, blir da å flytte selv? Eller?

Skrevet

Ja, i teorien.

Skrevet

Det du frykter er at mannen skal si at du må flytte, men at barnet blir igjen hos han?

Det er ikke sånn et brudd foregår, man må til mekling og lage en samværsavtale, hvem som skal ha barna mest avgjøres der (eller noen må gå rettens vei for å bli enige).

Det er ikke den som har skrevet under på leiekontrakten som bestemmer hvem som skal ha hovedomsorgen for barna altså!

En må flytte ut og en må bli boende, eller man sier opp leiligheten og begge finner seg noe nytt. Dette må man rett og slett bli enige om, og diskusjonen om hvem som skal bo hvor er en annen diskusjon enn den om omsorg og samvær.

Anonymous poster hash: 35bf0...460
Skrevet

Jo man kan kaste ut folk med barn. Ei venninne med 4 barn fikk namsmann på døra oh kun ta med det nødvendigste!

Skrevet

Jo jeg er jo klar over det med mekling og retten og sånt, men sånt tar jo gjerne litt tid. Jeg tenker på hvis mannen plutselig finner ut at han ikke vil bo sammen med meg en dag lenger, at jeg skal ut umiddelbart. Noen må jo ha barnet i mellomtiden, og da ble jeg redd for at det automatisk blir han, siden det liksom er han som leier boligen og jeg ikke bare kan ta med barnet.

Eller regnes begge som leietakere likevel siden vi er gift?

Skrevet

Mekling tar ikke lang tid. Det er vel en maxfrist på 3 uker for å få time?

Anonymous poster hash: 81272...f17
Skrevet

Mekling tar ikke lang tid. Det er vel en maxfrist på 3 uker for å få time?

Anonymous poster hash: 81272...f17

Det er mulig, men da er det i så fall disse 3 ukene jeg lurer på...

Skrevet

Selvsagt ikke. Man kan faktisk ikke kaste ut noen med barn. 

Det er jo ikke snakk om å kaste ut noen med barn, bare å kaste ut den ene forelderen mens barna blir igjen.

La oss ta et tilfelle der hun eier leiligheten 100% selv om han også bor der. Så er han utro. Skal hun da ikke kunne kaste ham ut fordi de har barn sammen? Skal han ha rett til å ta med seg ungene?

Anonymous poster hash: 8e8d1...940

Skrevet

Jeg kastet ut eksmannen, ble da igjen med barna. Han skrev ikke under kontrakten, så han var bare noen jeg "tok opp i familien" - utleier hadde ikke ham som leietager, kunne ikke kreve husleie hos ham osv. Her var det ikke snakk om at han skulle bli boende i leiligheten mot min vilje, så han måtte flytte. I mitt tilfelle ville han ikke ha barna heller, så var ikke noe problem der. Så teoretisk sett kan man kaste ut den som ikke er i leiekontrakten ja.

Anonymous poster hash: 1b070...fb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...