Gå til innhold

Noen med barn som ligger under percentil kartet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et skolebarn som ligger under kartet, ser ut som en minus 2 i forhold til hvor 2. percentilen ligger i skjemaet.

Har ligget gjevnt på samme kurve de siste 6 årene. Barnet vokser, men holder seg gjevnt lavt, barnet spiser også og er aktivt.

HVa behandling kan man gi? Hva kan man gjøre med dette?

Anonymous poster hash: bbf20...9bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du gjøre noe med det da, alle kan jo ikke være like høye?

Jeg har også barn som ikke er så stort, men hun følger sin egen kurve, spiser, leker, trener og utvikler seg normalt, er bare 1,5 hode lavere enn bestevenninnen (går i 2.klasse).

Mannen min er også ganske lav, han er 169 cm høy og det er jo ikke så mye for en mann, regner med det er derfra hun har genene sine og at hun aldri kommer til å bli noen kjempe. Men det er da helt greit, selv om hun er lita og nett er hun ikke kortvokst, hun er innenfor normalen.

Anonymous poster hash: 9aacc...806
Skrevet

Mine barn ligger litt under. Men de følger sin kurve, og alt er i sin skjønneste orden. Skjønner helt ærlig ikke hva du stresser med...

Anonymous poster hash: 217a1...2ac

Skrevet

Min har alltid ligget under,  men følger kurven sin, så ingenting å bekymre seg over

Skrevet

Er ikke nødvendigvis meg som stresser, men helsesøster som ikke helt vet hva hun skal gjøre med det. Ungen er jo undervektig, det er ikke i forbindelse med høyde det er verst. Matintak og aktivitetsnivå re høyt.

Lurte bare hva en eventuell behandling ville bestå av.

Anonymous poster hash: bbf20...9bd
Skrevet

Hvis helsesøster er usikker, kan hun ikke henvise videre? Kunne være greit å få sjekket om det kan være noen underliggende grunner? Når det gjelder vekst, kan det vel i noen tilfeller være aktuelt med hormoner, men jeg tror det må gjøres før puberteten.

Anonymous poster hash: 54dcb...d2b
Skrevet

Gutten min var god og rund da han var liten. I 2. klasse var vekten veldig lav i forhold til lengd. Hs var litt bekymret, men han var jo fornøyd og aktiv. 

Var kun en vekstperiode viste det seg. Men, prøvde virkelig å få i han litt ekstra den perioden.

Anonymous poster hash: 12a31...0ba
Skrevet

Min datter er straks to år og vi har ennå ikke vært inne til toårskontrollen, men hun har siden 2-3mnd alderen vært under skalaen i vekt, men over i lengde. Helsestasjonen sa imidlertid at så lenge hun legger jevnt på seg og er opplagt, blid og fornøyd så er alt som det skal. Jeg var akkurat likedan som barn selv. Veide såvidt 10kg på 2 årskontrollen og lillemor er vel såvidt 10-11kg nå selv.

Skrevet

Min frøken som snart er 5 stoppet opp etter 6mnd kontroll. Var innom sykehuset hvert halvår og fikk råd om hvordan lage mer eneritett mat (smør, olje, ingen lettprodukter osv) og så har hun hatt ernerinsdrikk. Testet for matallergier og divere sykdommer men ikkefunnet noe galt ennå alle fall.verdens triveligste lege heldigvis.. Håper du roer deg litt ang behandling, dette er i alle fall det vi har vært gjennom. Helsesøster stresser mer enn legen ;-)

Gjest Julia1984
Skrevet

Alle mine barn ligger under denne kurven, men det er da greit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...