Gå til innhold

Når er det "for sent" å få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ideelt sett skulle jeg gjerne ha fått alle barna jeg skulle ha før jeg var tretti år. Det var det jeg hadde planlagt. Har alltid sett for meg en stor barneflokk med i hvert fall fire barn. Nå er jeg i midten av trettiårene og har to barn i barneskolealder. Sykdom har stoppet meg i å få flere. Jeg klarer å ta godt vare på de barna jeg nå har på tross av sykdommen min, men jeg tror at jeg ville slite med å gi så mye som jeg ønsker til barna jeg har og et barn til slik sykdommen min er nå.

Så går jeg hele tiden med et håp da, et håp om å bli bedre og at bedringen skal være stabil over tid, slik at jeg kan tørre å få et barn til, men jeg føler jo at tiden begynner å renne ut. Hvis jeg skal stole på at jeg er permanent friskere, burde jeg nok være ganske bra i noen år før jeg tør å ta sjansen på å få et barn til. Når er det egentlig for sent? Når bør jeg innse at det aldri blir et barn til? 

Anonymous poster hash: 35393...e70
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at "for sent " vil variere stort , med tanke på fysisk og psykisk helse hos den enkelt . Samt alle elementer som sosiale og økonomiske forhold. Personlig , så har jeg en tenkt grense i mitt hode på 35, ift når jeg tror det er fornuftig for min kropp å stoppe ;) Men man vet jo virkelig aldri hva som skjer i livet .

Gjest Julia1984
Skrevet

Når kroppen sier nei, dvs ikke fruktbar lenger.

Skrevet

Til svar på siste sp.målet ditt, ca 42-43 år :)

Anonymous poster hash: c466d...89a

Skrevet

Tenker at det er veldig individuelt. For noen er 30 år for andre 40-45 osv.

Det finnes ikke fasitsvar fordi vi mennesker er kjempe forskjellige!!

Anonymous poster hash: 2536d...ca8

Skrevet

Når du kommer i overgangsalderen :) vil tro du har ti år til, mange supre mødre i 40 årene.

Anonymous poster hash: a3550...c47

Skrevet

Etter 40 år.

Anonymous poster hash: 6cab4...8e0

Skrevet

35 år,i følge meg. Jeg er nå 34 år og tenker ett barn til til neste år og da er det ferdig...

Skrevet

Når man ikke lengre er fruktbar bør man vel sette strek.

Det samfunnsskapte taket på ca 40 er noe vås.

Skrevet

Jeg vet om ei gravid dame på 49.

Det handler vel mer om sinn enn alder som tall.

Anonymous poster hash: 31bdc...4ea

Skrevet

For de fleste vil jeg si rundt 45, men så har du disse utenomjordiske supermenneskene da som greier det fint noen år til.

Skrevet

Hvor mange ganger skal dette spørsmålet stilles?
Du kan få barn til kroppen sier stopp. Om noen føler de har rett til å si noe på når andre mennesker kan og bør få barn så sier det mer om dem enn eldre mødre/fedre.

Skrevet

Det finnes det jo ikke noe fasitsvar på. Det går jo uansett ikke lengre enn til kroppen ikke vil bli gravid lenger. Hadde jeg selv hatt to barn og var i midten av tredve årene så ville jeg tenkt at det var for sent nå. Hadde jeg vært 40 år med ny samboer og ingen barn, hadde jeg helt sikkert prøvd på kanskje både ett og to barn til tross for alderen.

Anonymous poster hash: 1290e...d75

Skrevet

Når kroppen sier det er for sent og man kommer i overgangsalderen

Anonymous poster hash: 16403...2f7
Skrevet

Når kroppen sier nei, dvs ikke fruktbar lenger.

Enig. Det er kroppen til den enkelte som avgjør når det er for sent å bli gravid!

Skrevet

35 år,i følge meg. Jeg er nå 34 år og tenker ett barn til til neste år og da er det ferdig...

Og plutselig blir du en sliter, og mnd og årene går. Litt vanskelig og plutselig ikke vil prøve lengre bare fordi din egen 35 årsgrense er passert.

Kanskje du blir mor igjen dom 39 åring :P

Anonymous poster hash: f6180...fe9

Skrevet

Jeg kjenner et par som fikk barn for sent, da var de begge i starten av 40-årene. Ungen har null grenser og foreldrene orker ikke å ta en eneste kamp. Ungen sykler rundt på trehjulssykkel med smokk i munnen på tross av at hun nærmer seg fire år, og foreldrene er ærlige om at de er helt utslitte. Tanta mi ble derimot uventet gravid som 46-åring og hun hadde null problemer med å oppdra ungen og holde tritt med foreldre som var 10-15 år yngre når det gjaldt dugnader, kakebaking og så videre.

Anonymous poster hash: a53b2...e75
Skrevet

Smart tenkt! Du er 34 år og for gammel når du er over 35? Håper den sitter på første forsøk ellers kan du jo faktisk ende opp som 37 årig når du får barn. Og da er det jo for seint....

Anonymous poster hash: 3dcec...a9f

Skrevet

Jeg har også skolebarn og er nå i midten av trettiårene. Tenker at hvis jeg skal ha flere, bør det bli snart. Men generelt tenker jeg at grensa går rundt 45 år. Uten at jeg mener eldre kvinner enn dette bør ta abort dersom de har blitt uplanlagt gravide eller har forsøkt å få barn lenge. Det er også andre ting som bør spille inn, for eksempel fars alder.

Dersom du blir bedre og ønsker et barn til, så mener jeg altså at du har ca 10 år på deg ;)

Anonymous poster hash: 30727...548

Skrevet

Og plutselig blir du en sliter, og mnd og årene går. Litt vanskelig og plutselig ikke vil prøve lengre bare fordi din egen 35 årsgrense er passert.

Kanskje du blir mor igjen dom 39 åring :P

Anonymous poster hash: f6180...fe9

Ja,kanskje. Og kanskje det blir som det var med barna jeg allerede har. Opp til 6 måneder. Jeg er mer redd for komplikasjoner enn alderen,egentlig.
Skrevet

Smart tenkt! Du er 34 år og for gammel når du er over 35? Håper den sitter på første forsøk ellers kan du jo faktisk ende opp som 37 årig når du får barn. Og da er det jo for seint....

Anonymous poster hash: 3dcec...a9f

Eller jeg kan være glad for de to barna jeg har! Det går også! :)

Skrevet

Etter 40

På grunn av?

Anonymous poster hash: 1aebd...99d

Skrevet

Tja..... for min del ville det nok vært 30..... Når det gjelder andre så synes jeg vel ikke man bør få barn når man drar seg mot 40.

Anonymous poster hash: c52ed...355
Skrevet

Tja..... for min del ville det nok vært 30..... Når det gjelder andre så synes jeg vel ikke man bør få barn når man drar seg mot 40. Anonymous poster hash: c52ed...355

og hvorfor ikke egentlig?

Anonymous poster hash: ff7fc...732

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...