Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #1 Skrevet 21. september 2014 Vær så snill å del noen gode oppskrifter med meg? Det er jo så mye bedre og billigere å bake selv, men jeg trenger en god oppskrift! Trenger et brød som er noen lunde sunt, som har en god kosistens og er saftig😃 Mine har det med å bli tørre, og da vil ikke ungene spise de.. Gjerne rundstykker også👍 Anonymous poster hash: f41b8...be2
soleia Skrevet 21. september 2014 #2 Skrevet 21. september 2014 Er ikkje så veldig flink til å bake, men har prøvd dette brødet, som vart saftig og godt. Trur cluet med å få det saftig er å legge korna i bløyt ei stund før ein blandar deigen, og å late deigen bli elta ganske lenge i kjøkkenmaskin. http://trinesmatblogg.no/2012/04/16/helkornbrod/
Storebror & Lillebror Skrevet 21. september 2014 #3 Skrevet 21. september 2014 Rasp en gulrot eller to, og bland i. Også er det godt med litt honning i.
Appelsinpiken Skrevet 21. september 2014 #4 Skrevet 21. september 2014 Bruker møllerens fibra fullkornsmel. Oppskrift på pakken, men bruker litt hvitt mel i tillegg
Ooops I did it AGAIN Skrevet 21. september 2014 #5 Skrevet 21. september 2014 (endret) Enig i gulroten. Men ha noen skjeer rapsolje el i deigen. Blir ikke så tørre/smulete da. Har ingen oppskrift, men bruker ca 1 l vann og 1 pk tørrgjær, 1 ts salt og mel til passe konsistens. Dersom du bruker minst halvparten sammalt mel betegnes det som grovt. Godt og sunt med frøblandinger og havregryn. Og om du bruker maskin, kjør den litt lengre enn du mener du trenger. Dette er til 2 brød i 2 l former... Endret 21. september 2014 av To med tut og ei snuppe
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #6 Skrevet 21. september 2014 Denne har jeg stjålet fra Kranglesiden: Følgende blandes sammen med tresleiv i en bakebolle (som bør ha en viss str); 8 dl hvetemel (jeg synes sammalt er vondt, men bevares...) 2 dl lettkokt havregryn (store gryn gjør brødet for fuktig) 4,5 dl tilsammen av sesamfrø, linfrø og solsikkefrø 1 ts salt 1 pose tørrgjær Tilsett 6 dl varmt (ikke pisslunka) vann, og rør kraftig sammen med sleiva til alt er blanda inn. Ja, det er fortsatt klissete. Nei, det ser ikke ut som deigen du ble tvunget til å elte med klissefingre på skolekjøkkenet. Dette er kliss i en helt annen kategori. Men havregryna vil ta til seg mye av ekstra fuktighet. Sett lokk (tallerken) over bollen og glem den minst en time. Glemmer du den over natta (it's been known to happen) har du deig over flere kvadratkilometer av kjøkkenet, men den er fortsatt brukandes. Sett ovnen på 200 grader. Smør brødform med solsikkeolje. Bruk (fortsatt) sleiva og vis deigen som nå er blitt diger at den kan ikke komme her og komme her, dvs dytt den sammen ned i bollen sin igjen. Så med sleiva lafser du hele deigen over i brødforma - den fyller antakelig opp til kanten omtrent. Sett forma med deigen inn i en (fortrinnsvis ren) plastpose så det blir helt tett. Da blir det godt klima, og samtidig unngår du at det som evt eser over kanten havner noe annet sted enn inni posen, som jo kan hives. Når ovnen er varm (eller etter et kvarters tid eller noe sånt -lenger om du er tålmodig men det er ikke jeg siden jeg stort sett baker etter min egen leggetid) smeller du forma inn, setter på ringing om 40 min (igjen - jeg er egentlig allerede i seng på dette tidspunktet og er redd for å sovne). Sett vann i bakebollen. Du har nå 40 minutter velfortjent pause fra alt og ser Studio 60 On the sunset strip på dvd. Når det ringer tar du ut brødet, heller det ut av forma og legger det på tvers av kantene til forma til avkjøling. Jeg lar det gjerne ligge sånn over natta, da blir skorpa best. Kvelden etter gjentar du prosessen.Und so weiter und so fort. Advarsel: stor fare for å gå amok i varmt brød med meierismør og jordbær. Eller nugatti. Eller brunost. Men det er verd det. Og man får så mange gode venner om man deler. Mye bra på Krangle Anonymous poster hash: e0a8c...a3a
Lessismore Skrevet 21. september 2014 #7 Skrevet 21. september 2014 Jeg baker grytebrød. Det er så enkelt at selv jeg klarer det, med bikkje, to unger, gravid og i full jobb. http://heiamat.no/2013/11/07/eltefritt-grytebrod/
piranha Skrevet 21. september 2014 #8 Skrevet 21. september 2014 Er med i en Facebookgruppe som heter mat fra bunnen, og har funnet denne oppskriften der SAFTIGE brød Oppskrift: Hevedeigen lager du dagen før: -1 ts. gjær -2,5 dl. kaldt vann -300 g. hvetemel -1 ss. olje -1 ts. salt *Blandes i en bolle. Dekk med plast og la stå på benken til dagen etter. Dag 2: -3 dl. kokende vann -100 g. hvete helkorn -100 g. solsikkekjerner -100 g. linfrø -100 g. sesamfrø *Rør sammen i en bolle og la stå i ca 30 min. til passe temperatur. Gjerne spar litt så du har til å rulle brødene i før steking! -1 liter skummet kulturmelk (varmes til lunken) -2 ts. gjær -1,25 kg hvetemel (se an, ikke for mye. Bedre med en litt løsere deig enn for hard deig) -100 g. sammalt hvete grov -100 g. sammalt hvete fin -100 g. sammalt rug grov -2-3 raspet gulrot -1 ss. lys sirup -2 ts. salt *Alt blandes og eltes godt. La heve 1-3 timer. Jeg har aldri måttet bruke så lang hevetid, så se an deigen. Gjerne slå ned deigen et par ganger under hevingen for å få ut karbondioksid. 200 grader, nederste rille i ca. 40 min. Se an underveis, mine brød trenger litt kortere tid i min ovn. Jeg bruker også et bakepapir over brødene underveis for å unngå at de blir for mørke. Egner seg godt til frysing. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #9 Skrevet 21. september 2014 Har innrøm da jeg bare tar slik jeg pleier. Men bruker hvetemel, smør, 1 pk tørr gjær, salt og lunkent vann. Knar deigen til den er passe, hever i mellom 1-2 timer. Tar deigen i formen og hever i ca 1 - 1,5 time. Steker på 200 grader i 40 min. Her baker jeg 1 brød om dagen. Anonymous poster hash: 70295...25b
Ileus Skrevet 21. september 2014 #10 Skrevet 21. september 2014 1 l hvetemel 1dl sesamfrø 1 dl linfrø 1 dl havregryn 2 dl solsikkekjerner 1 dl havrekli 4 dl grovbakst 130 g melange 8 dl kulturmelk 2 egg 2 ss honning el melis 1 ts salt 1 pose tørrgjær Forheve ca en time, ha over i brødformer 1/3 fulle. Heve en time til eller til de er opp til kanten. Steke 180 grader ca 50 min. Deigen skal være ganske klissete.
gale damen Skrevet 21. september 2014 #11 Skrevet 21. september 2014 Dette er min favoritt: http://www.kosesei.no/brod-saftig-deilig-grovt-brod/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå