Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #1 Skrevet 20. september 2014 Jeg har prøvd mange ganger, men jeg får virkelig ikke taket på den bekkenbunnsmuskelaturen (tror jeg) Hvordan vet jeg om jeg gjør det rett? Har dere noe tips? Anonymous poster hash: ab154...8ee
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #2 Skrevet 20. september 2014 Prøv å stoppe strålen når du tisser. Da kjenner du lettere om du får knepet skikkelig. Anonymous poster hash: ed74a...199
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #3 Skrevet 20. september 2014 Bare å fortsett.. Det kommer etterhvert.. Du har nok desverre mistet veldig mye muskler, men de kommer igjen om du bare fortsetter med det du tror ikke funker Anonymous poster hash: 780d1...b66
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #4 Skrevet 20. september 2014 Tja, i følge ergoterapeuten jeg snakket med så kunne man fint stikke noen fingre oppider og kjenne om man greide å knipe rundt dem... :-p eller så kunne man knipe om mannens penis under akten.. Anonymous poster hash: 69091...914
Lammelåret Skrevet 20. september 2014 #5 Skrevet 20. september 2014 Hvor mye har du prøvd da? Du kan ikke forvente resultater med det samme, men holde på noen uker, så vil du nok merke en endring. Først og fremst må du få kontakt med musklene der nede. Det kan være vanskeligere i forbindelse med mensen og den første tiden etter fødselen. Du kan fint trene hver dag mange måneder, år. Du skal knipe og trekke innover 10 sekunder, ta pause 5 sekunder, knipe 10 sekunder osv. Ta 10 X 3 per dag, der en serie er på 10 repetisjoner. Du kan låne en bok om temaet: Den norske legeforeningen
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #6 Skrevet 20. september 2014 Det gis råd om å knipe i 10 sekunder og så slippe, men 10 sekunder kan være altfor lenge for de som har svakest bekkenbunnmuskulatur, og da ender man ofte med å knipe alt annet enn riktig muskulatur. Som en skrev, du kan tenke deg at du skal knipe rundt penis, eller du kan putte et par fingre i skjeden og knipe rundt dem. Du kan også prøve å knipe av strålen når du tisser, bare for å oppdage hvilke muskler det er du skal bruke, men du skal ikke trene ved å knipe av strålen, bare som en test. Hvis du etter et par uker til ikke får det til, HI, så be legen din om henvisning til en fysioterapeut som kan instruere i bekkenbunn-trening. De aller fleste greier å få kontakt med denne muskulaturen igjen etter fødsel, men for noen kan det være vanskelig, og da kan det være til stor hjelp å få riktig instruksjon. Det er en del knep som gjør det enklere å få kontakt med denne muskulaturen, og noen stillinger som er bedre og enklere å bruke i begynnelsen enn andre, så det er mange tips å få. Men forsøk litt til alene, og hvis ikke tar du kontakt med lege/fysio. Forestill deg at du skal knipe av strålen/ knipe om penis. Greier du det? I så fall har du kontakt med riktig muskulatur. Prøv gjerne til å begynne med liggende på ryggen med beina i bøy (føttene i madrassen, bøyde knær - dette er en langt lettere stilling å begynne treningen i enn f.eks. det å stå eller sitte). Kjenn om du greier å knipe ett-to sekunder og så slippe igjen. Går det greit holder du lenger. Man skal jobbe seg opp mot 10 sekunder, men det kan være lenge til du greier det. Det som er viktig er at når du kniper så skal du holde bare så lenge at du også greier å slippe spenningen bevisst, altså ikke holde og holde og når du tror du skal slippe så er det ikke noe å slippe fordi muskulaturen har gitt opp for lenge siden. Så hold bare så lenge at du greier å knipe og slippe bevisst. Etter hvert greier du å knipe lenger og lenger. Lykke til! Anonymous poster hash: ef5c6...697
Lammelåret Skrevet 20. september 2014 #7 Skrevet 20. september 2014 Enig med siste "taler". 10 sekunder kan være det langsiktige målet, viktig å ikke gi opp underveis. Også godt råd å prøve ut forskjellige stillinger og å være godt avslappa når du holder på. Kan være lurt å sitte med en klokke når du føler at du begynner å få kontakt med musklene, det kan hjelpe deg å holde fokus.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #8 Skrevet 21. september 2014 Jeg har drevet med knipeøvelser over lang tid, men jeg føler meg usikker på om jeg kniper eller om jeg bare innbiler meg at jeg gjør det. Jeg kjenner liksom ingenting. Skal prøve å stoppe strålende på do neste gang. Er det akkurat samme bevegelsen? Hi Anonymous poster hash: ab154...8ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå