Gå til innhold

Gi meg dine beste hjemmelagde sausoppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lei av Toro.. Trenger tips til forskjellige sauser og hva de passer til!

Anonymous poster hash: 3a5d9...1fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker å bare bruke matfløte jeg. Feks steke grønnsaker og skinke på stekepanne. Helle over matfløte og ha på kvernet pepper og salt. Server med pasta. Supergodt. Kan bruke hvilket som helst kjøtt eller fisk.

Anonymous poster hash: 232e0...c4a
Skrevet

Så lei av Toro.. Trenger tips til forskjellige sauser og hva de passer til!

Jeg pleier å lage denne soppsausen innimellom, den passer til det meste av kjøtt.

Finhakket sjalottløk og champignon freses i smør (eller olje hvis du foretrekker det) til løken er blank. Bland inn 1-2 ss hvetemel og spe med en blanding av buljong og fløte (eller bare buljong).

Kok minst så lenge at melsmaken forsvinner, og krydre med salt og pepper etter ønske.

Denne kan varieres alt etter hvor tykk/feit du vil ha sausen.

Anonymous poster hash: 59e9a...6e5

Skrevet

Veldig enkel brun saus da, men, når jeg lager den får jeg lyst til å drikke den fordi det smaker så godt 😄

Brune smøret, ha i mel, spe med vann, ha i to oksefond. Smak til med brunost.

Noen ganger har jeg i litt trøffelolje, synes det lager så god smak.

Her kan man jo variere i det uendelige, ha i løk/sopp/fløte/rødvin osv.

Skrevet

Saus til pasta

Litt fløte

Litt melk

Litt ost

Krydder etter smak

Koker opp fløte og melk (vil jeg ha den tykk starter jeg med smeltet smør og litt mel og sper med melk og fløte), å krydrer jeg den, så tar jeg den av platene og lar osten smelte i mens jeg visper den (ha den på varm plate om nødvendig, men ikke sånn at den koker)

Så heller jeg den rett på pastan ;)

Skrevet

Til fisk lager jeg sandefjordsmør. Koker da njpp 1 dl matfløte med persille i, tar av varmen og rører inn smør i terninger (de smelter ned). Hvor mye smør er smak og behag. Ikke kok sausen etter at smøret er tatt i, da skiller den seg.

Anonymous poster hash: e9fd7...e7c

Skrevet

I begynnelsen så stekte jeg sopp i smør hadde litt jevning (mel+vann) og spedde med melk og hadde salt og pepper på. Superenkelt og smakte godt. Jeg brukte det til ymse retter med kjøtt. Ville jeg ha den brunere så brukte jeg sukkerkulør.

Jeg ble også ganske god venn med knorrs buljonger.. Jevning, en buljongterning og melk og så vips saus..

Det som setter smak på sauser er først og fremst buljonger/kraft/fond. I hverdagen bruker jeg buljonger, mens jeg av og til har kokt egen kraft eller kjøper kraft/fond i butikken. Jeg bruker også bæreddiker for å smaksette. En teskje bringebæreddik i brune sauser gjør alltid susen.

Til pasta bruker jeg ofte å frese hvitløk og løk og så tilsette melk/fløte og ha i endten sopp/parmesan

Jeg bruker også å lage tomatsaus til pasta. Hvitløk og løk, gulrøtter og det jeg har i kjøleskapet feks Squash, selleri, persillerot. Ha i en boks hakkete tomater og kok en god stund. Når ting er mørt koser jeg det med stavmixer siden 4-åringen ikke liker ditten og farten. Jeg bruker ofte persilleblader i sausen for å smaksette.

Anonymous poster hash: ebd24...e0b

Skrevet

Laks II folie. Smør og en dæsj soyasaus inni. Jum

Anonymous poster hash: ca2ef...42e

Skrevet

Ostesaus til pasta.

Når jeg skal gjøre det enkelt og kjapt bruker jeg en tine smørost med hvitløk, tilsetter frisk(om jeg har) basilikum litt ekstra salt og pepper om jeg synes det smaker lite. Bruker stort sett lettmelk for å gjøre sausen mer flytende. Kjapt og greit. Kan og tilsette andre krydder, finhakket paprika el.

Hvit saus som base, 2ss hvetemel og 2ss smør spe med melk og vann evt kraft  om du har det. Bruker den som base til mange sauser, men til pasta tilsetter jeg revet ost og diverse krydder. Til fiskeboller tilsetter jeg kraften fiskebollene ligger i og karri. Til fiskesuppe tilsetter jeg kraft, fisk, fiskeboller og diverse grønnsaker og gjerne litt grønnsakskraft.

Rødvinssaus til kylling eller biff. freser charlottlauk, gulrøtter, og litt sopp i smør. Tilsetter ferske urter som rosmarin, timian oregano ol tilsetter vann og koker kraft på. Tilsetter rødvinsgele og tomatpure. Bruker noen ganger chili, hvitløk paprika ol i kraften, kommer an på hva jeg har i huset.

Enkel soppsaus/stuing. Steker fersk champingnon myk i smør, tilsetter kremfløte eller matfløte og litt kikomansaus. Vil jeg ha stuing lar jeg fløten koke inn, vil jeg ha saus tilsetter jeg ekstra fløte. Tilsetter noen ganger litt salt og pepper, og noen ganger litt kantarellfond. Man tager hva man haver :)

Skrevet

Ser det er mye godt her. :)

Her er super-god karrisaus: (til fiskeboller)

1 løk og 1 eple skjæres i småbiterog freses i 2 ss smør med 1 ts karri til løken er myk. Dryss over mel (2-3 ss) og bland godt. Hell deretter over 7 dl kraft (bruker saften fra fiskebolleboksen + potetkraft). Smak til med lys buljongpulver, salt og pepper.

Potetkraft er forresten supert i saus!

Skrevet

Takk for masse gode oppskrifter! Skal noteres ned :)

Hi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...