Gå til innhold

Kan en mann blir steril ved "høy" alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer og ja, vi forsøker å bli gravide.

Dette barnet er sterkt ønsket!

Han har selv to barn fra ett tidligere ekteskap, barn på 15 og 7.

Selv er han nå 39, jeg noen få år yngre.

Nå har vi prøvd siden mars, men ingen positive tester ennå...

Jeg vet da at han kan lage barn, men for mange år siden.

Selv har jeg vært gravid en gang, dog for ti år siden, og mistet i uke 14.

Jeg er selv "gammel", og nei, jeg har ikke skjekket dette ut hos fastlegen min, mest fordi jeg er redd at feilen ligger hos meg. Og det å få beskjeden: "Dessverre, du kan ikke få barn...".

Er det mulig at han har blitt for gammel?

Anonymous poster hash: 785fd...d06
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom menn produserer nye sædceller hver eneste dag kan ikke spermen sånn sett gå ut på dato. I teorien kan derfor en 90 år gammel mann bli far hvis han fremdeles har ereksjon og utholdenhet til å gjennomføre et samleie med en fertil kvinne. Kvinners holdbarhet er derimot ikke evigvarende siden våre egg ble dannet alt i fosterlivet og de for hvert år svekkes. Sjekk heller om mannen din har lite/svake svømmere eller om du har andre utfordringer med å bli gravid.

39 år er i biologien ingen alder for en mann, men som kvinne har nok sannsynligheten for å bli gravid sunket.

Anonymous poster hash: 165e9...9c7

Skrevet

"Høy alder" i en alder av 39?? Beklager, hi, jeg mener ikke dette frekt, men 39 år er ikke verken høy alder eller gammelt. Og du er heller ikke gammel om du er i 30årene.

hehehehe :fnise:

Men fra spøk til side, hi..

Jeg vet ikke nok om mannens sæd til å kunne si om det er hans sædkvalitet som har blitt svekket med årene.

Men jeg anbefaler deg å sjekke deg selv. Selv om vi kvinner ikke er gamle når vi er 30-40 år så vil antall egg reduseres merkbart jo eldre vi blir. Så det kan være du begynner å få få egg. Og siden du mistet i uke 14 for noen år siden så kan det også være greit med en undersøkelse bare for å se at alt er som det skal "der nede". To venninner av meg har mistet etter uke 12 og fikk tettere oppfølging etter det.

MEN, det kan også være at det bare ikke har klaffet ennå. Det trenger ikke være noe galt :)

Mine foreldre prøvde i mange år å bli gravide. Mamma fikk tilslutt beskjed om at hun var steril. Så adopterte de meg og min søster. Da vi var hhv 6 og 8 år ble mamma gravid og vi fikk en lillesøster :)

Mitt tips til deg; få i gang en undersøkelse og ta det derifra :)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 82559...ab2
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg bare sier at vi er "gamle" eller eldre, fordi han er 39 og jeg er 35.

Så langt fra den perfekte alderen å få barn.

Jeg er bare redd for at det er ett problem hos meg og ikke hos han.

Det å få beskjeden:" Du kan dessverre ikke få barn...", det skremmer meg.

Anonymous poster hash: f5b30...3b3
Skrevet

Trodde snakket om alder 50+ jeg..... høy alder :) Men det kan bare ta tid noen ganger. Her brukte jeg 12 pp føre det skjedde noe som helst :) Var 39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...