Gå til innhold

Tøybleier. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å prøve tøybleier denne gangen. Men det er et hva av typer og metoder, virker det som. Noen som har gode råd om hvor jeg kan starte? Anbefale typer, merker, hva eg bør huske på, etc??

Bor i leilighet i stor by, og har ikke mulighet til å tørke i sola. Ser det er anbefalt flere steder. Men er det nødvendig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er poenget? Ikke noe mer miljøvennlig med en vaskemaskin som går 24/7..

Anonymous poster hash: 22e36...60c
Skrevet

Husk rispapir! Det er sunt med tøybleier 😊😊

Og man sparer mye penger på det!

Anonymous poster hash: 98abc...ba0

Skrevet

Bruke det en stund, men vårt ban fikk sinnsykt mye utslett av rispapiret. Store blemmer og det luktet høgg. Ikke sparte vi verken noe særlig med penger eller miljøet pga. at vi måtte vaske så mye.

Summa sumarum: Ikke særlig fornøyd og nummer 2 skal ikke bruke tøybleier.

Anonymous poster hash: 49e16...77c
Skrevet

Er det så mye penger å spare? En bleiepakke med rundy 70 bleier koster jo 20 kr. Tøybleiene er jo svindyre og man må jo ha mange. 

Anonymous poster hash: 22e36...60c
Skrevet

Vi brukte og var veldig fornøyde. Jeg fikk masse informasjon på tettinntil.no, de har et forum for tøybleiebrukere.

Jeg hadde nok bleier til å vaske hver tredje dag. Ingen utslett her, bortsett fra de få gangene vi brukte engangs bleier fra Pampers.

Vi var ikke slaviske brukere heller, jeg brukte bl.a. engangs bleier på reise og bhg hadde begge deler så de brukte en gangs når de var på tur.

Vi er ikke spesielt miljøfanatiske, det bare føltes riktig for oss. Vi liker ikke å kjøpe "avfall", vi bruker tøyservietter til bords og kjøper ikke engangskluter og vaskeservietter. Så det var på en måte et naturlig valg.

Vil gjør det igjen med nr 2.

Anonymous poster hash: c96c9...09b

Skrevet

Bruke det en stund, men vårt ban fikk sinnsykt mye utslett av rispapiret. Store blemmer og det luktet høgg. Ikke sparte vi verken noe særlig med penger eller miljøet pga. at vi måtte vaske så mye.

Summa sumarum: Ikke særlig fornøyd og nummer 2 skal ikke bruke tøybleier.

Anonymous poster hash: 49e16...77c

Det samme fikk min niese :(

Skrevet

Vi var veldig fornøyd med tøybleier, Vi kjøpte flanell og gas på sparkjøp, ca 200,- til sammen. Bleiene varte i hele den perioden vi brukte dem. En rull med rispapir eller to kjøpte vi også, og de kostet rundt 15 kroner pakken, tror jeg. Bleiebukser strikket mamma for meg, men det var antagelig det som var dyrest..

Det er IKKE nødvendig å kjøpe hele sulamitten hos Nøstebarn og betale en formue ;-p

Vi hadde noen fancy lommebleier som kostet en formue, og som vi ikke helt fikk til å funke, så de ble brukt to ganger, tror jeg..

Vi brukte tøybleier til jenta vår var over året, og hadde nok bleier til å slippe å vaske hver dag. Om du samler dem i en tøypose inni en plastpose, så er det jo bare å hive hele stasen til vask når du begynner å gå tom. De tørker fort, selv om de ikke tørkes i sola.

Lykke til :-)

Skrevet

Her går vi for tøy. Har kjøpt div brukt, og kommer til å supplere etter som vi ser hva som fungerer best. Sjekk ut enten tettinntil eller facebookgruppene tøybleiesnakk og tøybleietorg. Rispapir er, som jeg har forstått forøvrig bare tull, fleeceinlegg gjør samme nytte og er langt mer behagelig.

Skrevet

Har hatt et par tøybleiebarn i bhg. Mitt inntrykk er såre rumper og tisser.. Fikk meg til å ikke vurdere det en gang!

Anonymous poster hash: b82bc...04a
Skrevet

Kan jeg kuppe tråden litt?

Hvorfor falt valget på dette?

Er det bedre for barnet eller er det miljøhensyn?

Jeg spør fordi jeg lurer, jeg dømmer ikke.

Nybakt mamma og denne verden er helt ny for meg. :)

Anonymous poster hash: ae723...e64

Skrevet

For vår del var det litt av hvert. Tøybleier reduserer søppelmengden, så miljøhensyn spiller inn.

I tillegg ønsket vi å minimere mengden ukjente kjemikalier mot babyens hud, og vurderte derfor tøybleier til å være bedre for barnet.

Vi har ikke hatt så mye som litt rødhet på rumpen, men det kan jo ha mange årsaker. Vi bruker heller ikke såpe eller våtservietter - jeg inbiller meg at det kan være medvirkende til sårhet og rødhet.

Skrevet

Kan jeg kuppe tråden litt?

Hvorfor falt valget på dette?

Er det bedre for barnet eller er det miljøhensyn?

Jeg spør fordi jeg lurer, jeg dømmer ikke.

Nybakt mamma og denne verden er helt ny for meg. :)

Anonymous poster hash: ae723...e64

Jeg kan svare da, selv om det ikke er "min" tråd ;-) 

Jeg har alltid syntes tanken er god. Bare det å spare så innmari mye søppel (rundt et tonn pr barn) tiltaler meg. Men det er ikke så mye pga miljøet, ei heller økonomien, selv om det nok blir bittelitt billigere på sikt. Jeg syns det er utrolig mase kult av tøy, papir er bare papir, men med tøy utvikler det seg fort til dilla. Vogndilla er ingenting i forhold ;-) Også er det praktisk, man går aldri tom for bleier og har alltid noe for hånden som kan brukes til formålet. I tillegg slutter gjerne tøybarn tidligere med bleie, helt grei bonus. Når det gjelder sårhet er det slik at noen tåler det ene, noen det andre. Men innenfor tøy finnes det SÅ mange valg at man med litt innsats garantert vil finne noe som fungerer (hamp, bambus, ull, frottè, bomull (flanell/gass), mikrofiber, fleece osv). Tøy med høy fukttransportegenskaper og med ull som sperrelag gir også god utlufting, slik at det ikke blir så tett. Feilen mange gjør er at de prøver en type/ett innlegg og når det ikke funker går de over til papir igjen. Derfor mener jeg at det lønner seg å kjøpe litt diverse brukt, og prøve seg frem før man evt investerer i "full pakke". Ser det er en del som legger ut så og si ubrukte pakker med 25-30 like bleier på finn.no, nettopp fordi de har kjøpt inn alt på en gang, helt nytt, uten å ha prøvd først. Og det er et hav å velge i. 

Skrevet

Jeg vil prøve de ut. Av alle fordelene de sies å ha (mindre søppel, sparer penger..) er spesielt det med at jeg tror det er det beste for babyen hovedårsaken. Papirbleier er fulle av allskens kjemikalier og puster lite. De er jo laget sv plast.

Problemet er bare at jeg ikke vet hvor jeg skal starte, hva jeg skal kjøpe inn først for å prøve, hvor mye og hvordan jeg skal velge. Hadd aldri trodd dette skulle være så innvikla!

Skrevet

Vi bruker tøybleier og har ikke vurdert papir engang.

Veldig fornøyd. Bruker aio bleier på dag og formsydd med ullbukse på natt.

anbefaler de som vil ha info om å melde seg i inn i tøybleiesnakk på fb. Der får du vite alt :)

Anonymous poster hash: 22ca4...3cc

Skrevet

Ja, vi ødela vaskemaskinen med de og måtte kjøpe ny. Ikke akkurat miljøvennlig..

Anonymous poster hash: 16e5e...46b

Skrevet (endret)

Ja, vi ødela vaskemaskinen med de og måtte kjøpe ny. Ikke akkurat miljøvennlig..

Anonymous poster hash: 16e5e...46b

Hvordan i all verden klarte du å ødelegge vaskemaskinen ved å vaske tøystykker i den?

Endret av gale damen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...