Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #1 Skrevet 19. september 2014 Datteren min på 5 år er begynt med dans og vi kjøpte inn klær til henne hos en forretning som fører danskeklær for denne danseskolen. Først prøvde vi på en overdel, men den var litt trang og knapp, så vi fikk en annen. Den var sto hakk større fordi den størrelsen i mellom manglet (utsolgt). Den nye størrelsen var litt romslig, så hun burde nok aller helst hatt den i midten, men den ville de ikke fått inn igjen før til jul. Med romslig mener jeg da at hun sikkert kan bruke den om ca 1 år også, muligens 2 år om den utvider seg litt, men ikke sånn at den henger og slenger på henne på noen som helst måte. Datteren min er ca 109 cm lang og slank, altså omtrent på snittet stor eller bitte litt under og bruker normalt str 110-116 i klær. Disse danseklærne var fra Frankrike, og jeg fikk etterpå, når jeg betalte, vite at den første overdelen som var for trang og liten var i str 10 år, og en vi kjøpte (som bare var litt for stor) er i str 14år! Er det mulig? Er virkelig franske barn så utrolig små? Anonymous poster hash: bbfeb...6ea
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #2 Skrevet 19. september 2014 Ja Anonymous poster hash: a9286...a1c
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #3 Skrevet 19. september 2014 De er mindre enn her, men så stor er nok ikkje forskjellen. Det er nok endå meir status å vere tynn der enn her og mer legitimt for et merke å skaffe seg eksklusivitet ved å ha små størrelser selv når de retter seg mot barn. Anonymous poster hash: 7288f...064
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #4 Skrevet 19. september 2014 Har ikke vært i Frankrike men de voksne franskmennene (nesten bare menn) jeg har møtt har vært på høyde med meg (162 cm) og ganske slanke. Ser for meg ta barna der nede er små ja I Asia er de små. Vi fikk en kosedress i gave fra Thailand og den hadde str 1,5 til 2 år. Når ungen vår, som er gjennomsnittlig stor her i landet, var 6 mnd så prøvde jeg den på han, eller det vil si prøvde å prøve fordi den var alt for liten. Anonymous poster hash: 4f55f...f8b
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #5 Skrevet 19. september 2014 De er små ja. Jeg har kjøpt litt klær til ungen i Frankrike og må alltid veldig mye opp i størrelse. Nå skal det vel sies at jeg har en veldig lang unge (datter). Bruker 110 og er akkurat fylt tre år.... Anonymous poster hash: 988b8...dd7
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #6 Skrevet 19. september 2014 Ok, jeg trodde faktisk ikke at det var en så stor forskjell. Jenta mi er tross alt ikke noe videre stor for å være en norsk 5-åring, men da ser jeg jo at forskjellen er stor. Takker for svar HI Anonymous poster hash: bbfeb...6ea
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #7 Skrevet 19. september 2014 Barna er nok ikke mindre, men størrelsene er helt tullete. Min mann er fransk og når svigerfamilien kjøper klær til barna kjøper de alltid klær som er mye større i str enn alderen tilsvarer. Dette gjelder ikke bare våre barn, men også de franske barna i familien. Anonymous poster hash: 35d1a...c3b
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #8 Skrevet 19. september 2014 Franske barn er mindre enn norske, ja. Jeg har bodd i Frankrike og har mange venninner der, og gutten (halv norsk) er en kjempe ift jevnaldrende. For det første er Franskmenn, og ikke minst kvinner ofte både lavere og spedere bygd enn norske. Og babyene som fødes er små, over 3,5 kg er de bra store, over 4 kg er stort og man får tilbud om keisersnitt. Litt annen målestokk enn j Norge. For det andre er franske barneleger veldig opptatt av å begrense matmengden man gir til barn når de først begynner med vanlig mat. Helt annet syn på diversifisering enn i Norge. I Norge er man opptatt av å ikke introdusere for mye for fort mens mengdene ikke er så nøye. I Frankrike begynner de mye tidligere med en de, matvarer og variert kost, men i veldig små mengder. Sønnen vår på 5,5 spiser f.eks. omtrent dobbelt så store porsjoner med kjøtt eller fisk enn det som er anbefalt for hans alder i Frankrike (og bruker str. 8 år i franske klær). Leger er tidlig veldig opptatt av vektkurver der borte, de liker ikke valker på babyer og småbarn. Har en venninne i Paris som er kjempe stresset fordi hennes 1-åring er betegnet som nærmest obese, han ser ut som en helt vanlig norsk unge. Vi bor i et naboland til Frankrike og har mange Franske barn i guttens vennekrets. Typisk for de er at de er forholdsvis lave og veldig spinkle. Det gjelder forsåvidt også mødrene, men ikke fedrene. Anonymous poster hash: 1bd3c...7c6
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #9 Skrevet 19. september 2014 De franske barna jeg kjenner anser jeg som normale, klesstørrelsene i Frankrike er derimot små... Anonymous poster hash: 49322...86f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå