Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #1 Skrevet 18. september 2014 Jeg er en såkalt belønnings- og stress- spiser. Når jeg har jobbet hardt med noe og er sliten synes jeg at jeg "fortjener" noe godt. I tillegg får jeg økt behov for noe med mye energi/ sukkerholdige ting, fordi kroppen skriker etter påfyll av energi. Stresser jeg og sover lite, så kan jeg faktisk legge på meg selv om jeg spiser under anbefalt kaloriinntak daglig. Har klart å gå ned 12 kilo og holdt meg der det siste halve året, men nå er jeg i ferd med å spise meg opp i vekt igjen tror jeg... :/. Noen gode råd? Anonymous poster hash: b64af...d93
Anonym bruker Skrevet 19. september 2014 #2 Skrevet 19. september 2014 Bare det at du er klar over/har gjort deg bevisst dette spisemønsteret er en god begynnelse. Jeg vil anbefale deg å registrere alt du spiser på f. Eks lifesum eller vektklubben for å gjøre deg ytterligere bevisst. Det er jo også greit å ha et gjennomsnittlig mål for kaloriinntak per dag over en uke. Så må du tenke på hva du kan gjøre isteden for å spise i belønnings- og stress-situasjoner (lite søvn er en stress-situasjon for kroppen). Sove? Ta et avslappende bad? Lese et interessant magasin? Håndarbeid? Surfe på nettet? Gjøre noe spesielt helt for degselv (det er viktig -og ofte undervurdert -spesielt hos oss damer). Lykke til! Anonymous poster hash: 1da3d...908
Lammelåret Skrevet 19. september 2014 #3 Skrevet 19. september 2014 Høres ut som om du må avlæres et negativt spisemønster, gjøre en omkobling av mat som belønning. Lage deg gode rutiner slik at du får tid til å hvile/ikke bli stressa. Gi deg selv andre belønninger enn mat. At du har identifisert hva som utløser spisebehovet, er en veldig god start. Kan økt spisebehov nå ha noe med høsten å gjøre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå