Gå til innhold

Ønskebarn - adopsjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blir så mange barn adoptert bort?

Hvorfor vil ikke foreldrene ha sine egne barn???

Anonymous poster hash: eab5c...67e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer seriøst.

Skrevet

Klarer du virkelig ikke å forstå det?

Anonymous poster hash: 0ca07...c80

Skrevet

Nei

Er det pga økonomi?

Helse?

Ulovlig å ha flere barn?

MÅ de gi fra seg barna?

Kan de kontakte barna sine senere??

Skrevet

Tenker du på programmet Ønskebarn?

I de aller fleste tilfeller av adopsjon står kultur og økonomi som de sterkeste grunnene til at mødrene enten bevisst, eller med tvang, gir fra seg barna sine. Veldig ofte har ikke mødrene noe annet valg enn adopsjon. Selv om de primært ikke ønsker det..

Jeg har alltid sett på adopsjon som noe utelukkende positivt. Etter å ha født tre egne barn, og dermed selv følt med kropp og sjel hva denne prosessen som graviditet og fødsel gjør med kvinnen, stiller jeg meg nå mer kritisk til det.. Selvfølgelig er det fantastisk at et barn som ikke ville fått et godt liv hos sin egen familie i sitt eget hjemland, gis et liv, et langt liv, under gode og kjærlige forhold.. Det i seg kan være livreddende for både mor og barn.. Men hvorfor er det slik? Jeg kunne ønske at det fantes mer hjelpearbeid for å bedre slike forhold - for å hindre at mor og barn ble skilt. Det ligger noe så uendelig og grunnleggende trist i det.

Vi i den rike delen av verden lever livet stort sett i sus og dus. Og så kan vi til og med velge å hente barn på den andre siden av jorda. Fra de som ikke har råd til å forsørge sine egne barn... Vi lærer oss at det er mulig å kjøpe barn. Fordi barnet har et fattig utgangspunkt..

Hva med å heller hjelpe familien slik at de kan leve sammen?

Men så skjønner jeg alt det andre. Jeg ser den andre gode siden av det. Og jeg forstår hvilken fantastisk gave et barn er. Uansett hvilken vei det kom. Og ikke alltid er tilfellene slik jeg beskriver overfor.

Anonymous poster hash: 15923...382

Skrevet

Fattigdom og nød muligens. Diverse forbud i forskjellige land. Kina har jo hatt sin berømmelige ettbarnspolitikk en stund, kinesiske pikebarn ble ofte adoptert bort. I en del katolske land hvor det også er store sosiale forskjeller er abort forbudt. Hva gjør man når barn nr 6 melder sin ankomst og de 5 første verken har klær, sko eller mat? Dødsfall, kanskje.

Grunnene til adopsjon er nok mange, og skal du sitte å spekulere i dem, da blir du sittende! Det er nok bare kvinnene som velger å adoptere bort sine barn som kan gi deg svar, og de svarene vil være mange. Men primært tror jeg disse kvinnene tenker og ønsker som oss andre mødre; nemlig å gi våre barn de beste muligheter og forutsetninger som overhode mulig.

Skrevet

Kanskje mødre i u-land ønsker seg bedre for sine barn. En sjangse/mulighet de ikke kan tilby barnet selv. Kanskje moren bor på gata i slummen, kanskje barnet er født utenfor ekteskap, kanskje hun ikke kan gi barnet det det trenger, kanskje de har for mange barn i familien, kanskje moren er ung. Det et sikkert like mange grunner som adopsjonsbarn. Mest av alt er adopsjon en fin ting. Det et selvfølgelig synd at verden ikke lik for alle. Barn som blir adoptert til Norge får muligheter, utdanning, trygghet. Det kan tilogmed være barn som er syke og ikke har tilbud om helsehjelp, som de kan få i Norge. De får to foreldre som ønsker og elsker de. De fleste lærer også mye om kulturen om hvor de er ifra og drar tilbake når de blir eldre, det er jo veldig sterkt å kunne gi fra seg barnet sitt for å gi de et bedre utgangspunkt i livet.

Skrevet

Mange har dårlig råd og i Kina for eksempel er det kun lov til en

Skrevet

TUSEN hjertelig takk for seriøse svar.

Jeg får så inderlig vondt av mødrene som må gi barna sine bort.

Skulle så inderlig hjulpet dem...

Men samtidig er det jo fantastisk at barna kan få et godt liv i Norge f.eks.

Jeg tenker MYYYYYYYYYYE på dette og grunnen til det er at faren til mitt barn GIR F. i sitt eget

Og jeg FATTER det ikke!! Er såååå sinnsykt vondt!

HI

Skrevet

Jeg ble litt sjokkert å høre i siste episode av ønskebarn at han lille gutten i Sri Lanka hadde sin mor boende med seg, ja, at hun faktisk måtte gi barnet over til adoptivforeldrene. Jeg har alltid sett for meg at barn blir født, mor skriver under papirer at barnet skal adopteres bort og at moren forsvinner omtrent med en gang. I stedet ser det ut at moren har barnet i flere måneder mens de venter på at adopsjonsforeldre og alt papirarbeid er i orden først. Hvor grusomt er det???

Anonymous poster hash: 6af69...936
Skrevet

Huff ja :(

Hi

Skrevet

Jeg tenker at det har med sosiale, økonomiske og muligens vanskeligheter på mange plan. Jeg nekter å tror at de fleste vil ikke ha barnet, men ser at barnet har bedre muligheter et annet sted.

Husker ikke hva den dokumentaren heter som gikk for 2 års tid tilbake på NRK. Den var dansk. Foreldrene adopterte bort de to minste i barneflokken pga de "skulle" dø av AIDS/HIV og ingen i familien hadde mulighet til å ta dem til seg. Nå var den historien grusom ettersom etter at ungene var adoptert bort fikk foreldrene medisiner slik at de klarte seg. Den fortvilelsen og sorgen de hadde var bare hjerteskjærende :(

Anonymous poster hash: a4013...b7c
Skrevet

Jeg tenker at det har med sosiale, økonomiske og muligens vanskeligheter på mange plan. Jeg nekter å tror at de fleste vil ikke ha barnet, men ser at barnet har bedre muligheter et annet sted.

Husker ikke hva den dokumentaren heter som gikk for 2 års tid tilbake på NRK. Den var dansk. Foreldrene adopterte bort de to minste i barneflokken pga de "skulle" dø av AIDS/HIV og ingen i familien hadde mulighet til å ta dem til seg. Nå var den historien grusom ettersom etter at ungene var adoptert bort fikk foreldrene medisiner slik at de klarte seg. Den fortvilelsen og sorgen de hadde var bare hjerteskjærende :(

Anonymous poster hash: a4013...b7c

Adopsjonens pris heter den. Hjerteskjærende, men flott at det vises at adopsjon ikke alltid er rosenrødt. 

Anonymous poster hash: 38dcc...0ba

Skrevet

Tenker du på programmet Ønskebarn?

I de aller fleste tilfeller av adopsjon står kultur og økonomi som de sterkeste grunnene til at mødrene enten bevisst, eller med tvang, gir fra seg barna sine. Veldig ofte har ikke mødrene noe annet valg enn adopsjon. Selv om de primært ikke ønsker det..

Jeg har alltid sett på adopsjon som noe utelukkende positivt. Etter å ha født tre egne barn, og dermed selv følt med kropp og sjel hva denne prosessen som graviditet og fødsel gjør med kvinnen, stiller jeg meg nå mer kritisk til det.. Selvfølgelig er det fantastisk at et barn som ikke ville fått et godt liv hos sin egen familie i sitt eget hjemland, gis et liv, et langt liv, under gode og kjærlige forhold.. Det i seg kan være livreddende for både mor og barn.. Men hvorfor er det slik? Jeg kunne ønske at det fantes mer hjelpearbeid for å bedre slike forhold - for å hindre at mor og barn ble skilt. Det ligger noe så uendelig og grunnleggende trist i det.

Vi i den rike delen av verden lever livet stort sett i sus og dus. Og så kan vi til og med velge å hente barn på den andre siden av jorda. Fra de som ikke har råd til å forsørge sine egne barn... Vi lærer oss at det er mulig å kjøpe barn. Fordi barnet har et fattig utgangspunkt..

Hva med å heller hjelpe familien slik at de kan leve sammen?

Men så skjønner jeg alt det andre. Jeg ser den andre gode siden av det. Og jeg forstår hvilken fantastisk gave et barn er. Uansett hvilken vei det kom. Og ikke alltid er tilfellene slik jeg beskriver overfor.

Anonymous poster hash: 15923...382

Dette var godt skrevet, og jeg er veldig enig med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...