Gå til innhold

sunn vs usunn skolemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

I klassen til barnet vårt må barna vise hva de har til skolemat. Læreren rangerer deretter maten i sunn vs usunn på tavlen. De som har sunn mat får strek på ene siden og de med usunn får på andre siden. Vi har ikke fått noe info om hva som blir betegnet som sunn og usunn mat. Hva synes dere om dette?

Anonymous poster hash: 2631e...7b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke klarer å tenke deg til selv hva som er sunn mat og ikke synes jeg faktisk synd i deg.

Anonymous poster hash: 32958...929
Skrevet

Ikke ok. Fordi barna da blir rangert og kan komme til å føle seg skyldige dårlige av å være på tavlens negative side.

Ok om læreren gjør det i det skjulte og tar det opp med foreldrene om noen barna alltid har usunn mat.

Skrevet

Kva formål skal dette tene? Legge stein til byrda for dei som får usunne matpakkar heimefrå (ut frå subjektive kriterier)?

Om ein har noko å seie om matpakkane bør det seiast til foreldra.

Skrevet

Det var ikke det at eg ikke vet hva sunn mat er som var poenget. Poenget var at vi ikke vet hva læreren mener er sunn mat. Kommer man på usunnlisten dersom man har grovbrød med syltetøy på feks?

Skrevet

I min verden er syltetøy bare sukker, så ja, usunt. 

Anonymous poster hash: 32958...929
Skrevet

Litt spesielt, da bør isåfall foreldrene fått veiledning på forhånd.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det var jo noe spesielt? Det må isåfall noteres bak øret og ikke i plenum? Og hva skal informasjonen brukes til? Min sønn har alltid det mange vil betegne som usunt pålegg, men det må jo settes opp mot resten?

Skrevet

Det var teit av læraren. Eg hadde ringt og spurt kva han/ho vil med dette.

Er målet at alle skal ha sunne matpakkar, så kan sikkert dette løysast på eit betre vis.

Skrevet

De gjør det fordi barna skal ha med seg sunn skolemat. Tanken er jo på en måte god, men føler det blir uthenging av enkelt elever fremfor hele klassen. Tenker at der kanskje sitter barn som er nervøse om de kommer på usunn-lista som igjen fører til at de har feil fokus i timene.

Skrevet

Sånn gjør man bare ikke!

Hilsen lærer. 

Anonymous poster hash: 7c2d5...2da
Skrevet

Deg er stort sett foreldrene som bestemmer hva som skal være i matboksen, så å 'henge' ut barnet pga usunn (etter lærerens kriterier) mat er jo ganske vannvittig.

Jeg hadde først snakket med læreren og om hn ikke hadde sluttet med tullet, hadde jeg tatt det til rektor.

Flott med fokus på sunn mat, men det tar man med foreldrene og ikke barna. Jeg hadde faktisk blitt ganske forbanna kjenner jeg.

Skrevet

Skal elevene stå på skolen og forsvare seg for matpakka de har fått hjemmefra?? Nei vet du hva, det er bare dårlig gjort!

Læreren kan lære dem hva som er sunt/usunt uten å bruke deres matpakker som eksempel. Og om de absolutt skal blande seg inn i hva elevene har på maten, så får de ta det opp med foreldrene...

Skrevet

Er du sikker på at du har fått det riktig forklart hvordan de gjør det?

Anonymous poster hash: 25e27...078

Skrevet

Veldig spesielt...!

Jeg føler datteren min spiser usunt for tiden. Hun har nettopp fått cøliaki og det eneste brødet hun liker er et lyst fra frysen. Ikke mye sunt med andre ord, men prøver å få til litt glutenfri knekkebrød også. Er ikke lett og jeg tenker en del på hva læreren tror om oss. Hun får frukt og grønt med seg da og spiser ikke brødmat hjemme.

Anonymous poster hash: de5d2...5fd

Skrevet

Så utrolig dårlig gjort! Da hadde jeg sendt med en diger melkesjokolade og en pose med smågodt, sånn at læreren får seg en vekker.

Anonymous poster hash: fcf55...5b2

Skrevet

Nei alvorlig talt?!

Hva tenker denne læreren med?? Snakk om å henge ut unger! Skal det skapes press på absolutt alle arenaer?

Snakk med læreren og krev at denne ordningen avskaffes umiddelbart!

Anonymous poster hash: 88be9...b09

Skrevet

Hadde lagt en lapp i matboksen med en særdeles sarkastisk kommentar. Nei, jeg hadde hatt lyst til det så hadde jeg spurt andre foreldre om dette var noe de visste om før jeg hadde tatt det med rektor og lærer... Ikke ok...

Anonymous poster hash: 0aa34...8a5

Skrevet

Veldig spesielt...!

Jeg føler datteren min spiser usunt for tiden. Hun har nettopp fått cøliaki og det eneste brødet hun liker er et lyst fra frysen. Ikke mye sunt med andre ord, men prøver å få til litt glutenfri knekkebrød også. Er ikke lett og jeg tenker en del på hva læreren tror om oss. Hun får frukt og grønt med seg da og spiser ikke brødmat hjemme.

Anonymous poster hash: de5d2...5fd

Har du prøvd å lage grove glutenfrie vafler?

Anonymous poster hash: 88145...7a8

Skrevet

Fint å se at så mange er enige med meg at dette ikke er greit. Skal ta det opp med læreren.

Skrevet

Det hadde jeg reagert veldig på! Det ville gått ut over de elevene med dårligst økonomi. Det er jo ikke barna sin feil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...