Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #1 Skrevet 18. september 2014 Datteren min jobber som ekstrahjelp i en klesbutikk, hun er heldig om hun får 1 vakt i uka. I kontrakten står det at oppsigelse er jfr arbeidsmiljølovens paragraf 15-4, altså en mnd oppsigelse. Det vi lurer på er om det er mulig å kutte den oppsigelsestiden? Hun har fått tilbud en annen plass, disse dagene vil da kollidere med den ekstrahjelpjobben hun allerede har. Veldig takknemlig for svar Anonymous poster hash: 104a5...88b
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #2 Skrevet 18. september 2014 I utgangspunktet må hun jobbe ut oppsigelsestiden om ikke sjefen vil la henne gå før. Men har hun ferie hun kan ta ut i oppsigelsestiden eller er det mulig å få en av de andre ansatte til å ta vaktene hennes? Har hun jobbet der i over fem år så har hun minst to måneder oppsigelsestid. Anonymous poster hash: 34aa6...04c
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #3 Skrevet 18. september 2014 Hun må selvsagt jobbe ut tiden med mindre sjefen sier noe annet er greit. Anonymous poster hash: c1ab4...da2
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #4 Skrevet 18. september 2014 Ekstraopplysninger: I kontrakten står det også at de bare har rett til å pålegge henne 5 timer i mnd, hun kan altså nekte å ta imot flere vakter ila en mnd. Hun er på jobb i dag, om hun leverer oppsigelse i kveld, teller da de 6 timene hun har stått der som de 5 timene for en mnd? Anonymous poster hash: 104a5...88b
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #5 Skrevet 18. september 2014 En oppsigelse gjelder fra den siste dagen i den mnd man leverer den. Altså begynner den ikke å løpe før 30. september. Hun har da oppsigelsestid frem til 30. oktober. Anonymous poster hash: dfec3...902
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #6 Skrevet 18. september 2014 Ekstraopplysninger: I kontrakten står det også at de bare har rett til å pålegge henne 5 timer i mnd, hun kan altså nekte å ta imot flere vakter ila en mnd. Hun er på jobb i dag, om hun leverer oppsigelse i kveld, teller da de 6 timene hun har stått der som de 5 timene for en mnd? Anonymous poster hash: 104a5...88b Ikke så lenge de ikke har pålagt henne de. Kan uansett ikke se at det blir noe problem å jobbe kun 5 timer en gang til heller. Anonymous poster hash: 1c79b...281
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #7 Skrevet 18. september 2014 Og takk så mye for svar! Det glemte jeg å skrive Har ikke opparbeidet ferie, og har "bare" jobbet der i to år. Hi Anonymous poster hash: 104a5...88b
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #8 Skrevet 18. september 2014 Oppsigelsen gjelder ikke før 1/10 og hun må dermed jobbe 5 timer i oktober også. Du må jo lære datteren din å ta ansvar.. Å sluntre unna forpliktelser er ikke greit, selv om hun blir behandlet litt dårlig. Hun må jo forklare ifølge forhandle med ny jobb og gammel jobb og finne en løsning. Anonymous poster hash: 12200...397
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #9 Skrevet 18. september 2014 Dersom hun er ekstravakt og det ikke er satt opp noe flere dager så kan hun vel ikke tvinges til å holde av disse dagene? Anonymous poster hash: 36c1b...2be
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #10 Skrevet 18. september 2014 Igjen, takk for svar Å ta ansvar kan hun, det er derfor hun har valgt å finne seg en annen jobb. Hun må betale for seg her hjemme, (ikke mye altså) og hun må kjøpe "luksusting" til seg selv. Hun fikk ny jobb umiddelbart, men nå hadde hun kommet frem til en god løsning selv, hun har byttet vaktene hun har neste mnd med en annen ekstrahjelp slik at hun slipper at dagene kolliderer. Hun har også snakket med nye sjefen og han hadde forståelse for det, så da blir det en dag "borte" fra nye jobben etter hun har begynt. Jeg burde jo bare holdt meg langt unna ser jeg, dette ordnet hun fint selv! (Vanskelig å gi slipp på kontrollen sa du? ) Anonymous poster hash: 104a5...88b
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #11 Skrevet 18. september 2014 Man har ikke oppsigelsestid om man er ansatt som ekstrahjelp. Det er ikke lov til å sette opp vakter uten å spørre først, og ekstrahjelpen har full rett til å si nei til alle vakter. Anonymous poster hash: 87115...24d
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #12 Skrevet 18. september 2014 Igjen, takk for svar Å ta ansvar kan hun, det er derfor hun har valgt å finne seg en annen jobb. Hun må betale for seg her hjemme, (ikke mye altså) og hun må kjøpe "luksusting" til seg selv. Hun fikk ny jobb umiddelbart, men nå hadde hun kommet frem til en god løsning selv, hun har byttet vaktene hun har neste mnd med en annen ekstrahjelp slik at hun slipper at dagene kolliderer. Hun har også snakket med nye sjefen og han hadde forståelse for det, så da blir det en dag "borte" fra nye jobben etter hun har begynt. Jeg burde jo bare holdt meg langt unna ser jeg, dette ordnet hun fint selv! (Vanskelig å gi slipp på kontrollen sa du? ) Anonymous poster hash: 104a5...88b Så flink datter du har! Husk å fortelle henne hvor stolt du er, det lyser lang vei 😁 Anonymous poster hash: 12200...397
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå