Gå til innhold

Hvilke stønader har jeg rett til som alenemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt:

Overgangsstønad

Utvidet barnetrygd

I tillegg søkt støtte for barnetilsyn.

Bostøtte har jeg ikke rett til.

Og barnebidrag er som avtalt.

Er det noe annet?

Anonymous poster hash: eb3ae...f46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope:) 

Anonymous poster hash: 4660f...033
Skrevet

Har søkt:

Overgangsstønad

Utvidet barnetrygd

I tillegg søkt støtte for barnetilsyn.

Bostøtte har jeg ikke rett til.

Og barnebidrag er som avtalt.

Er det noe annet?

Anonymous poster hash: eb3ae...f46

Lønn fra jobben din

Anonymous poster hash: ae10f...6bf

Skrevet

Lønn er ingen stønad.

Skrevet

Får man overgangsstønad når man har jobb eller er i permisjon?

Anonymous poster hash: d9690...9de

Skrevet

Man kan få det hvis man tjener under grensa. Men har man grei lønn er det skikkelig dumt å kaste vekk overgangsstønaden på det, den er tidsbegrenset.

Skrevet

synes synd på barnet ditt, du tenker kun på pengene

Anonymous poster hash: d17eb...7f8
Skrevet

synes synd på barnet ditt, du tenker kun på pengene

Anonymous poster hash: d17eb...7f8

Dustemakk av ei kjerring. Klart hun ikke gjør det, og ser i gjennom at du prøver å provosere og troller... ;) 

Men for ordens skyld: Hvorfor skal HI gå glipp av noe hun har krav på, når hun nå har havna i denne situasjonen, og dessuten, alle vet at det koster med bolig, klær til barna, mat, evt. skolemateriell, bensin for å kunne frakte barnet fra A-Å...the list goes on ;) 

Skal hun heller stille seg lengst bak i køen og håpe og tro på det beste?

Anonymous poster hash: 18729...c4d

Skrevet

Heldig du som har ett barn slik at du kan tjene penger på å flytte fra barnefaren....

Og hvor er det du flytter hen, ettersom du ikke har krav på bostøtte? Da må du bo ganske billig? Hjem til foreldrene dine?

Ikke glem å sørge for å få en skikkelig jobb du kan forsørge dere på. Eller litt utdanning slik at det blir lettere å få jobben. Det er ingen framtid på sikt i å satse på trygd.

For å være ærlig ville jeg personlig ha gått motsatt vei: Fått orden på utdanning, jobb og inntekt FØR jeg ble alenemamma. Det må ha vært veldig utrivelig i forholdet for at jeg bare skulle ha brutt med mannen uten å ha mulighet til å forsørge barna mine. I så fall ville jeg latt barna bo hos faren hvis han hadde orden på livet sitt og var en god far.

Anonymous poster hash: 6b1c5...804

Skrevet

Heldig du som har ett barn slik at du kan tjene penger på å flytte fra barnefaren....

Og hvor er det du flytter hen, ettersom du ikke har krav på bostøtte? Da må du bo ganske billig? Hjem til foreldrene dine?

Ikke glem å sørge for å få en skikkelig jobb du kan forsørge dere på. Eller litt utdanning slik at det blir lettere å få jobben. Det er ingen framtid på sikt i å satse på trygd.

For å være ærlig ville jeg personlig ha gått motsatt vei: Fått orden på utdanning, jobb og inntekt FØR jeg ble alenemamma. Det må ha vært veldig utrivelig i forholdet for at jeg bare skulle ha brutt med mannen uten å ha mulighet til å forsørge barna mine. I så fall ville jeg latt barna bo hos faren hvis han hadde orden på livet sitt og var en god far.

Amen.

Anonymous poster hash: dbbd4...18f

Skrevet

Amen.

Anonymous poster hash: dbbd4...18f

Skrevet

For å være ærlig ville jeg personlig ha gått motsatt vei: Fått orden på utdanning, jobb og inntekt FØR jeg ble alenemamma. Det må ha vært veldig utrivelig i forholdet for at jeg bare skulle ha brutt med mannen uten å ha mulighet til å forsørge barna mine. I så fall ville jeg latt barna bo hos faren hvis han hadde orden på livet sitt og var en god far.Anonymous poster hash: 6b1c5...804

HI: jeg beklager at jeg svarer på denne måten om du står i akutt og umulig situasjon hvor du ikke har noe valg. At du må flytte fra en voldelig mann, eller er regelrett kastet på dør av en egoistisk dust.

Men i de fleste brudd har man mulighet til å forberede og planlegge litt. Søke jobb selv om man i utgangspunktet var hjemmeværende på grunn av at mannen tjente greit nok, for eksempel.

Jeg har piggene ute nå på grunn av ei venninne som plutselig bestemt at hun måtte flytte fra mannen fordi de ikke følte noe for hverandre lenger. Han er verdens snilleste, og har sagt at han fortsatt er glad i henne. Han er også en super far for barnet deres.

Hun hadde også plutselig planene klare for hvordan hun skulle få mest mulig i stønad etter bruddet. Sier hun har planlagt dette lenge, og snakker hele tiden om hvor tøft det er å være alenemor! Hallo! Hvorfor har hun ikke planlagt å søke etter en jobb i stedet??? Og alenemor?! Seriøst, faren var klar får å ta hovedomsorgen, ville i hvert fall ha delt omsorg. Men skrev under på vanlig samvær for at mora skulle få overgangssønad. Tøffel. Han stiller opp masse i tillegg til avtalt samvær. Tigger om å få ha barnet, faktisk.

Hu burde skamme seg over å kalle seg alene mor når hu er så bortskjemt. Jeg er ei dårlig vennine tydligvis. Men vet av et par andre i kretsen som sliter big time, og de klager mindre.

Skrevet

Nå er heldigvis ikke verden svart / hvitt, jeg er ikke hi, men sitter med de samme spørsmålene. Jeg må fort ut. Fort som faen. Mannen var utro, hadde forhold på si, jeg tilga. Han endte ikke forholdet likevel. Jeg lukka øynene. Når jeg følte det gikk greit å bare bo sammen oppdaga jeg økonomisk utroskap. Mannen er dypt deprimert og drar meg med i dragsuget. Han er voldelig på toppen av det hele. Jeg har holdt ut akkurat litt for lenge. Finnes ikke noen ekstra midler, har prøvd å rydde opp i hans rot. Nå må jeg ut! Og jeg MÅ ha de kronene jeg kan få i støtte for min inntekt er langt ifra god nok. Derfor lurer jeg også på hva mulighetene mine er. Det er snakk om å få hodet over på overflaten igjen. Kun for en periode. Vil jo selvsagt aller aller helst klare meg selv.

Anonymous poster hash: d9690...9de

Skrevet

Nå er heldigvis ikke verden svart / hvitt, jeg er ikke hi, men sitter med de samme spørsmålene. Jeg må fort ut. Fort som faen. Mannen var utro, hadde forhold på si, jeg tilga. Han endte ikke forholdet likevel. Jeg lukka øynene. Når jeg følte det gikk greit å bare bo sammen oppdaga jeg økonomisk utroskap. Mannen er dypt deprimert og drar meg med i dragsuget. Han er voldelig på toppen av det hele. Jeg har holdt ut akkurat litt for lenge. Finnes ikke noen ekstra midler, har prøvd å rydde opp i hans rot. Nå må jeg ut! Og jeg MÅ ha de kronene jeg kan få i støtte for min inntekt er langt ifra god nok. Derfor lurer jeg også på hva mulighetene mine er. Det er snakk om å få hodet over på overflaten igjen. Kun for en periode. Vil jo selvsagt aller aller helst klare meg selv. Anonymous poster hash: d9690...9de

Du har min fulle støtte, altså! Du fortjener hver krone i hjelp for å komme deg vekk og ovenpå igjen. Du tenker tydligvis på barnas beste. Hu venninna mi trur jeg kanksje tenker mest på sitt eget beste.

For jeg kan bare ikke se at det var bedre for ungen hennes å flytte til et nytt sted sammen med mora. Som va uten fast jobb og massse økonomisk usikkerhet. Og de kommer helt sikkert til å flytte igjen snart. Når ungen kunne få bodd hjemme hos faren som hadde alt på stell i stedet. Mens mora fikk orden på livet sitt. Han var godt etablert, eide egen leilghet, ansvarsfull og veldig klar for familie. Et scoop rett og slett. Ok. Jeg er vel misunnlig. Sammelignet med eksen min hadde hu drømmemannen, og så lurer hu han slik bare for å få trygd!

Skrevet

Jeg er ikke HI, men velger å svare likevel.

Jeg synes hi får unødvendig kritikk her! Hun har ikke sagt noe om at hun har jobb eller ei. Bostøtte fikk ikke jeg heller for det fantes ikke noe så "billig" å leie som de krever for å gi bostøtte.

Det er øvre grense også.

Jeg forlot min eks etter å ha blitt psykisk kontrollert i 3 år. Han drakk seg full hver kveld og når han drakk fortalte han hvor udugelig jeg var. Han sovnet på stua, på badet, tisset i senga om natta fordi han var full. Han var verst i helgene. Han ville ALDRI dra ut, så han drakk hjemme i stua...

Jeg var så sliten og deprimert, jeg ble sykemeldt fra jobben, mannen bare lo av meg fordi jeg ikke klarte å jobbe. Han mente jeg burde vært ufør (jeg var da 24)

Jeg begynte å planlegge bruddet. Jeg hadde bare engasjement. Det gikk ut og jeg hadde ikke jobb. Jeg hadde møter med Nav, sosialkontoret, advokat, familieteam. Fordi jeg måtte sikre meg omsorgen. Han truet med å ta barna. Mente jeg var så deppa og lat at jeg ikke var skikket til å være mor..

Jeg kjempet!!! Jeg måtte til slutt melde hantil BV for å få hantil å flytte ut av boligen (leide) og for å få han til å innse alkoholproblemet. Jeg beholdt barna, jeg klarte meg.

Noen ganger kan man ikke holde ut i flere år så man rekker utdannelse i mellomtiden. Eller rekker å finne jobb. Dere damer her vet ikke noe om hvorfor Hi er sin situasjon.

Hun spør om råd ift økonomi ikke i forhold til jobb/utdannelse eller hvorvidt hun skal bli i forholdet. Ta dere sammen damer.

Anonymous poster hash: 08b7a...aa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...