Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #1 Skrevet 18. september 2014 www.vg.no/nyheter/innenriks/foreldre-og-barn/her-faar-barna-luksusmat-i-barnehagen/a/23298145/ Sønnen min har gått i denne barnehagen og det var helt topp. Alle måltider er inkludert og ingen matpakker å smøre. Anonymous poster hash: 6a368...2c9
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #2 Skrevet 18. september 2014 www.vg.no/nyheter/innenriks/foreldre-og-barn/her-faar-barna-luksusmat-i-barnehagen/a/23298145/ Sønnen min har gått i denne barnehagen og det var helt topp. Alle måltider er inkludert og ingen matpakker å smøre. Anonymous poster hash: 6a368...2c9 Men noe sånt må jo koste? Hvor mye betalte du for full plass? Anonymous poster hash: 88fc1...84e
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #3 Skrevet 18. september 2014 Det stod at maten koster 750 kr i måneden. vi betaler 400 for brød og pålegg.. gourmetmat synes jeg er unødvendig, men en mellomting av brød og gourmet kunne jeg likt. Anonymous poster hash: 40205...d48
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #4 Skrevet 18. september 2014 I vår barnehage er også alle måltider inkludert. Jeg har ikke smurt en eneste matpakke til barna mine. Men de får helt vanlig norsk mat. Og det er helt greit for meg, har ikke behov for at de skal få luksusmat. Anonymous poster hash: 1aeea...137
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #5 Skrevet 18. september 2014 Herregud, typisk hyling her i Norge når noen får servert annet enn den evinnelige tørre brødskiva! Det er IKKE sunt å ete brød fra morgen til kveld, lukter misunnelse lang vei. Jeg hadde heller latt mitt barn spise "gourmet"-mat, enn bli stappa med brød i alle åpninger hele dagen. Anonymous poster hash: ad1a0...891
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #6 Skrevet 18. september 2014 Jeg er skikkelig ræva på matlaging og heller ikke særlig oppfinnsom så jeg skulle gjerne hatt barnet mitt i en slik barnehage Men jeg er fornøyd med maten og variasjonen i barnehagen hun er i nå. Sunn og god mat, sjelden at det serveres pølser og såkalt barnevennlig mat. Anonymous poster hash: 9ba58...18a
klg,2 boys now:) Skrevet 18. september 2014 #7 Skrevet 18. september 2014 Forstår ikke at de får det til og gå rundt. Betaler jo 350kr for 1 varmmat og 4 brødmåltid og frukt.er jo såvidt det går rundt. Men enig i at det er artig og smake litt spesielle ting,men ble helt unødvendig dyrt og sært spør du meg
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #8 Skrevet 18. september 2014 Kokken brukes til andre ting enn matlaging også Anonymous poster hash: 3abd3...805
3 i april Skrevet 18. september 2014 #9 Skrevet 18. september 2014 Vi betaler bare 250 kr mnd i matpenger og da er alle måltider ink, også frokost Fornøyd med det. Når de lager varm mat er det mye kylling, laks, grønnsaksuppe osv.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #10 Skrevet 18. september 2014 www.vg.no/nyheter/innenriks/foreldre-og-barn/her-faar-barna-luksusmat-i-barnehagen/a/23298145/ Sønnen min har gått i denne barnehagen og det var helt topp. Alle måltider er inkludert og ingen matpakker å smøre. Anonymous poster hash: 6a368...2c9 Men noe sånt må jo koste? Hvor mye betalte du for full plass? Anonymous poster hash: 88fc1...84e Betalte vanlig barnehagepris +750 kr. Da er frokost, lunsj og ettermiddagsmat inkludert. Lunsjen står fremme fra 11-12.15, så går barna og spiser når de vil innenfor det tidsrommet. Anonymous poster hash: 6a368...2c9
Leirha Skrevet 18. september 2014 #11 Skrevet 18. september 2014 Jeg leste den artikkelen og satt egentlig igjen med at det var en bra ting.De betaker 750 kr ekstra i måneden for mat hver dag, tre ganger til dagen. Vi betaler 500 i måneden for tre måltider hver dag, hjemmelaget brød og økologisk.Syns det er helt knall, jeg vet ungen min får bra mat i seg.Og jeg slipper å ha med matpakke.Jeg har forholdt meg til 4 barnehager oppover og det er mildt sagt varierende mattilbud, fra at vi må smøre til alle måltider selv, inkludert frukt, til nå alle måltider med hjemmelaget økologisk mat.I første omgang så tenkte jeg at det var jo litt vell i overkant å ha egen gourmetkok i barnehagen.Men jo mer jeg leste jo bedre syntes jeg det var.Det var bra at koken tok inn "hele" dyret, hel fiks, og fugl med fjær på... slik at ungene kunne se og bli kjent med hva de siste.Barn er naturlig nysgjerrig, men de tar kett etter storesøsken som ikke vil spise ertene, eller plukker vekk det ene etter det andre.Her får de smake på nye ting de ikke ha noen formening om, og det er en hel gjeng med unger som smaker og synser, og ofte nok liker virker det som.Jeg tror ikke disse barna utvikler flottere matvaner enn andre barn, men de lærer seg å smake masse mat.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #12 Skrevet 18. september 2014 Jeg leste den artikkelen og satt egentlig igjen med at det var en bra ting. De betaker 750 kr ekstra i måneden for mat hver dag, tre ganger til dagen. Vi betaler 500 i måneden for tre måltider hver dag, hjemmelaget brød og økologisk. Syns det er helt knall, jeg vet ungen min får bra mat i seg. Og jeg slipper å ha med matpakke. Jeg har forholdt meg til 4 barnehager oppover og det er mildt sagt varierende mattilbud, fra at vi må smøre til alle måltider selv, inkludert frukt, til nå alle måltider med hjemmelaget økologisk mat. I første omgang så tenkte jeg at det var jo litt vell i overkant å ha egen gourmetkok i barnehagen. Men jo mer jeg leste jo bedre syntes jeg det var. Det var bra at koken tok inn "hele" dyret, hel fiks, og fugl med fjær på... slik at ungene kunne se og bli kjent med hva de siste. Barn er naturlig nysgjerrig, men de tar kett etter storesøsken som ikke vil spise ertene, eller plukker vekk det ene etter det andre. Her får de smake på nye ting de ikke ha noen formening om, og det er en hel gjeng med unger som smaker og synser, og ofte nok liker virker det som. Jeg tror ikke disse barna utvikler flottere matvaner enn andre barn, men de lærer seg å smake masse mat. Enig! Jeg klarer liksom ikke å finne noe negativt med det. Mat er viktig! 😊 Anonymous poster hash: 6a368...2c9
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #13 Skrevet 18. september 2014 Synes det høres knall ut. Skulle gjerne hatt datteren min der når det blir tid for barnehage. Synes det er bra at barn blir utfordret, og ikke minst får muligheten, til å prøve mange forskjellige matvarer, og ikke bare tomatsuppe, pølser og fiskekaker med 1% fisk (for å sette det på spissen). Hadde mye heller betalt 750 kroner for denne maten enn 200-300 kroner first price-mat og kjøpe-kneip. Anonymous poster hash: 601d4...032
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #14 Skrevet 18. september 2014 Synes det høres knall ut. Skulle gjerne hatt datteren min der når det blir tid for barnehage. Synes det er bra at barn blir utfordret, og ikke minst får muligheten, til å prøve mange forskjellige matvarer, og ikke bare tomatsuppe, pølser og fiskekaker med 1% fisk (for å sette det på spissen). Hadde mye heller betalt 750 kroner for denne maten enn 200-300 kroner first price-mat og kjøpe-kneip. Anonymous poster hash: 601d4...032 For øvrig kjempelurt å ha egen kokk til dette. Da har vedkommende faktisk tid til å lage ordentlig mat, og kjøpe inn hele dyr/fisk i stedet for å kjøpe dårlig billigmat. Regner også med at barnehagen nyter godt sv dette i form av ansatte, som jo også får riktig sammensatt (drnæringsmessig) og sunn mat hver dag. For jeg går ut fra at også de får denne maten. Alt i alt tror jeg det er en god investering både for barna, foreldrene og de ansatte. Anonymous poster hash: 601d4...032
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #15 Skrevet 18. september 2014 Herregud, typisk hyling her i Norge når noen får servert annet enn den evinnelige tørre brødskiva! Det er IKKE sunt å ete brød fra morgen til kveld, lukter misunnelse lang vei. Jeg hadde heller latt mitt barn spise "gourmet"-mat, enn bli stappa med brød i alle åpninger hele dagen. Anonymous poster hash: ad1a0...891 "bli stappa med brød i alle åpninger hele dagen"... Det gav meg ikke noe fint bilde i hode. Tenker det holder med å spise brødmaten på vanlig måte. Anonymous poster hash: c661d...b19
soleia Skrevet 18. september 2014 #16 Skrevet 18. september 2014 Sånn sett vekk frå at gåseleversaus (er i mot akkurat det), kongekrabbe og pattegris nok gjer det unødvendig dyrt, så høyres det ut til å vere eit bra konsept. Dei lærer seg kvar maten kjem frå ved at dei ser råvarene heile, og lærer seg å tore å smake, og like, mange ulike ting. Hadde vore glad for eit slikt opplegg i bhg vår.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #17 Skrevet 18. september 2014 Herregud, typisk hyling her i Norge når noen får servert annet enn den evinnelige tørre brødskiva! Det er IKKE sunt å ete brød fra morgen til kveld, lukter misunnelse lang vei. Jeg hadde heller latt mitt barn spise "gourmet"-mat, enn bli stappa med brød i alle åpninger hele dagen. Anonymous poster hash: ad1a0...891 "bli stappa med brød i alle åpninger hele dagen"... Det gav meg ikke noe fint bilde i hode. Tenker det holder med å spise brødmaten på vanlig måte. Anonymous poster hash: c661d...b19 Ironi er ukjent begrep for deg altså? Det jeg ville frem til, er at i Norge skal alle spise brød hele tiden, ellers er man rar, matsnobb, kresen osv. Jeg kommer fra et land der man ikke spiser like mye brød som i Skandinavia, det er unaturlig for meg. Derfor overfører jeg også mine matvaner til barna. Her lager man lavkarbobrød, lavkarboknekkebrød og annet som smaker papp, for å dempe brødets skadelige virkninger hvis man inntar det i for store mengder, i stedet for å erstatte det med noe annet. Anonymous poster hash: ad1a0...891
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #18 Skrevet 18. september 2014 Sånn sett vekk frå at gåseleversaus (er i mot akkurat det), kongekrabbe og pattegris nok gjer det unødvendig dyrt, så høyres det ut til å vere eit bra konsept. Dei lærer seg kvar maten kjem frå ved at dei ser råvarene heile, og lærer seg å tore å smake, og like, mange ulike ting. Hadde vore glad for eit slikt opplegg i bhg vår. Spørs hvor du bor og hvor du får kongekrabbe fra. Her fisker folk krabba selv (bor i Nord), slik at bortsett fra dykkeutstyr og avgift til dykkerklubben blir det ingen utgifter til å få tak i krabba. Vi har det ofte på middagsbordet. Men hvis man kjøper fra en butikk eller restaurant, er det veldig dyrt. Kanskje barnehage har avtale med en fiskebåt om levering av krabbe direkte? Anonymous poster hash: ad1a0...891
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #19 Skrevet 18. september 2014 Sånn sett vekk frå at gåseleversaus (er i mot akkurat det), kongekrabbe og pattegris nok gjer det unødvendig dyrt, så høyres det ut til å vere eit bra konsept. Dei lærer seg kvar maten kjem frå ved at dei ser råvarene heile, og lærer seg å tore å smake, og like, mange ulike ting. Hadde vore glad for eit slikt opplegg i bhg vår. Spørs hvor du bor og hvor du får kongekrabbe fra. Her fisker folk krabba selv (bor i Nord), slik at bortsett fra dykkeutstyr og avgift til dykkerklubben blir det ingen utgifter til å få tak i krabba. Vi har det ofte på middagsbordet. Men hvis man kjøper fra en butikk eller restaurant, er det veldig dyrt. Kanskje barnehage har avtale med en fiskebåt om levering av krabbe direkte? Anonymous poster hash: ad1a0...891 Barnehagen har avtale med samme grossist som leverer sjømat til restaurantene i Oslo. Regner med at de ikke betaler butikkpris. Anonymous poster hash: 6a368...2c9
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #20 Skrevet 18. september 2014 Forstår ikke at de får det til og gå rundt. Betaler jo 350kr for 1 varmmat og 4 brødmåltid og frukt.er jo såvidt det går rundt. Men enig i at det er artig og smake litt spesielle ting,men ble helt unødvendig dyrt og sært spør du meg Har dere med niste til de andre måltidene da? Hvis det, så var det dyrt. I min barnehage betaler barna 399 i måneden. Da får de tre måltider om dagen, frukt, middag tre dager i uka, melk til alle brødmåltider. I tillegg har vi grøt, nan og middagsglass for de som trenger det Anonymous poster hash: 94a4c...c17
klg,2 boys now:) Skrevet 18. september 2014 #21 Skrevet 18. september 2014 Alle måltider er inkludert
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #22 Skrevet 18. september 2014 Forstår ikke at de får det til og gå rundt. Betaler jo 350kr for 1 varmmat og 4 brødmåltid og frukt.er jo såvidt det går rundt. Men enig i at det er artig og smake litt spesielle ting,men ble helt unødvendig dyrt og sært spør du meg Har dere med niste til de andre måltidene da? Hvis det, så var det dyrt. I min barnehage betaler barna 399 i måneden. Da får de tre måltider om dagen, frukt, middag tre dager i uka, melk til alle brødmåltider. I tillegg har vi grøt, nan og middagsglass for de som trenger det Anonymous poster hash: 94a4c...c17 Vi betaler 400 i måneden. for brødmat to ganger om dagen, fire ganger i uka. melk og frukt får de også. synes det er veldig dyrt for kjedelig mat.. Anonymous poster hash: 40205...d48
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #23 Skrevet 18. september 2014 Vi betaler 250 kr/mnd i matpenger, da får de frokost, lunsj og frukt/ettermiddagsmat. 3 dager i uka er det varmmat- mye varierende og sunt! Skulle gjerne hatt varmmat hver dag, men synes kanskje gourmetmat blir litt overkill. Ja det er spennnende,men unødvendig. Også er det veldig mye penger å skulle betal 750 kr i matpenger når vi har 3 barn! Vi lager sunn, variert og spennende mat hjemme:-) Anonymous poster hash: 235ad...181
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #24 Skrevet 18. september 2014 Vi betaler 250 kr i matpenger, og de får 3 brødmåltider og 2 varme måltider i løpet av uka. Må altså ha med en matpakke hver dag + 2 frukt i uka som deles. Den varme maten er enten grøt, Toro tomatsuppe, first price fiskepinner i lompe, eller first price fiskekaker... Skulle gjerne betalt litt mer så barna fikk ordentlig mat i bhg. SFO er jo en minst like trist affære.. Mannen min er fra sør- europa og er helt sjokkert over maten barna får servert i bhg og på skolen, og jeg er i grunnen enig.. Anonymous poster hash: b93e1...c40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå