Gå til innhold

Barn som ikke spiser frukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som ikke liker frukt, han er nå 4,5 år. Han har blitt tilbudt forskjellig frukt/bær fra han var baby, men spiser det fortsatt ikke.

Han har imidlertid veldig lyst å like det, og smaker en bit ganske ofte, både hjemme og i barnehagen. Men det blir med den ene biten, han liker det rett og slett ikke.

Andre som har barn som overhodet ikke spiser frukt? Trodde "alle" barn likte det jeg...

Anonymous poster hash: 02367...e47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her syns de ikke frukt er så godt at de alltid gidder å spise det. De takker ofte nei når de får tilbudet. Hva sier han da? Smaker det vondt? Eller bare kjedelig?

Skrevet

Hva med bær eller grønnsaker. For liker han det ikke. Kunne han vel heller få noe annet da de andre spiser frukt, for eksempel Cherry tomat, gulrot og agurk stenger. Eller bær.

Her er barna sin favoritt eple med kanel.

Skrevet

Min 5 åring spiser kun eple.

Av grønnsaker spiser han kun rå gulrot og sukkererter.. Sukkererter har han begynt med siste året.

Så det er nå litt hvertfall. Har alltid vært sånn.

Anonymous poster hash: 84086...c37
Skrevet

Har også en slik, men han vil ikke smake engang. Jeg har gitt opp, regner med det kommer etter hvert, så i mellomtiden får han smoothies. Det liker han, så tenker at det er konsistensen han ikke liker. I smoothien lurer jeg inn alt mulig rart, så da får han i seg frukt og bær han aldri hadde drømt om å smake på engang:)

Anonymous poster hash: d0a91...bca

Skrevet

Jeg har en sønn som ikke liker frukt, han er nå 4,5 år. Han har blitt tilbudt forskjellig frukt/bær fra han var baby, men spiser det fortsatt ikke.

Han har imidlertid veldig lyst å like det, og smaker en bit ganske ofte, både hjemme og i barnehagen. Men det blir med den ene biten, han liker det rett og slett ikke.

Andre som har barn som overhodet ikke spiser frukt? Trodde "alle" barn likte det jeg...

Kommer det ikke an på hvilken frukt det er? Da jeg var liten var jeg ikke så begeistra for epler, pærer, vannmelon og bananer (som var stort sett den frukta vi fikk), men da jeg ble voksen og oppdaget mango, Kiwi, pasjonsfrukt, nektariner... Så ble det litt mer spennende. Liker fortsatt ikke epler og pærer noe særlig.

Tror uansett ikke du trenger å stresse så mye. Det er ganske mye sukker i frukt, så han har ikke vondt av å ikke gafle innpå ;)

Anonymous poster hash: d707a...28b

Skrevet

Broren min var sånn som barn, nå er han 35 år og er fremdeles sånn.

Han synes ikke om smaken eller konsistensen på hverken frukt eller bær, spiser heller ikke syltetøy og smoothie. Han spiser noe grønnsaker fordi han er nødt til å være et godt forbilde for ungene sine, men han er ikke spesielt glad i det heller.

Han kunne fint levd på knekkebrød, brød, kjøttpålegg, poteter, ris, kylling, kjøtt, melkeprodukter og egg, han har gjort det helt til han fikk barn, men nå tvinger i seg noen grønnsaker for at barna hans ikke skal bli like kjipe som han ;)

Han tar en multivitamin hver dag da, for han vet jo selv at vi trenger vitaminene, antioksydantene osv som er i grønnsaker og frukt.

Det jeg ville frem til, det er noen som er sånn hele livet...

Anonymous poster hash: e2e32...8f1
Skrevet

Han spiser heller ikke bær, grønnsaker eller smoothie. Altså, han har LYST å like det, men gjør det altså ikke. Har prøvd alle mulige forskjellige typer frukt, men ingenting faller i smak.

Lager noen skikkelige grimaser når han smaker, i noen tilfeller ser det ut som det vokser i munnen på han. Kan liksom ikke tvinge han heller, annet enn til å smake (noe han allerede gjør).

HI

Skrevet

Akkurat sånn er min toåring også.. De få gangene han smaker så kaster han nesten opp!

Har sluttet å mase på han.. Han får tilbud, men maser ikke mer enn det! Han spiser en del grønnsaker til middag, og jeg tenker det er viktigere enn frukt!

Han liker smoothies og sånn fruktmos

Anonymous poster hash: d7a4c...5f8

Skrevet

Her spiser gutten veldig lite frukt og har gjort det helt siden han var baby. Han spør sjeldent etter frukt, og spiser kun til vanligste typene (eple, pære, banan) og bær. Ikke tørket frukt (ikke rosiner en gang), ikke melonm ikke sitrusfrukter (men apelsinjus er ok). Til gjengjeld spiser han absolutt alt av grønnsaker, så vi pøser på med grønnt og stresser ikke mer med det.

Anonymous poster hash: ee972...a25

Skrevet

Jeg liker ikke bananer eller pærer, epler går i nøden. Det smaker rett og slett ikke noe godt.

Det jeg liker av frukt er f.eks vannmelon, en kiwi i ny og ne og litt skogsbær på is f.eks. Klarer ikke store mengder. 

Er veldig glad i grønnsaker, og drikker juice, så at jeg ikke dytter i meg frukt tar jeg ikke så tungt. Ungene har ikke blitt påvirket, de digger bananer og pærer f.eks. 

Anonymous poster hash: e3dd6...11d
Skrevet

Hmm.. Så merkelig.. Men, uansett. Jeg har sett programmer med barn (og voksne) som ikke liker frukt eller grønnsaker, og ekspertene sier at man kan gå inn i en avtale med barnet om at et tygg av en frukt, eller grønnsak er nok. Men, de MÅ velge en fukt eller grønnsak som de skal ta et tygg eller bit av hver dag. 

Gjør man dette hver dag i en periode så vill alle "lære" seg å like noe frukt eller grønnsaker. 

Anonymous poster hash: bfa72...e9b
Skrevet

Frukt her liker grønnsaker bedre enn frukt. Helt greit for meg, de spiser kun om de får veldig lyst på der og da. Ser de noe nytt i butikken kjøper jeg det om de vil ha, og de smaker.

Kutter jeg opp en kilo gulrøtter så er de gjerne borte etter kort tid her i huset. Kutter jeg opp ett eple blir det meste ofte liggende igjen, såfremt mannen ikke er hjemme.

Jeg likte selv mest grønnsaker når jeg var liten. Spiste kun frukt og bær når jeg plukket i hagen. Fikk jeg en agurk eller en blomkål var jeg veldig fornøyd. Frukt fantes sjeldent i huset vårt, for ingen av oss var veldig glsde i det og vi har alle blitt friske og levd ett greit sundt liv. Vi var alle slik som, fikk vi lyst på appelsin spiste vi masse for så å ikke spise det på ett år igjen. Men grønnsaker spiste vi alle mye av rått. Jeg liker den smaken bedre enn frukt,

Anonymous poster hash: 6479f...b36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...