Gå til innhold

spm om egenmelding og barn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare vært i jobb i 1, 5 uke etter foreldrepermisjonen (ulønnet siste mnd) min var over og nå er ungen syk. Jeg har for det ikke krav på å bruke egenmeldinger siden jeg ikke har jobbet de to siste mnd? Mannen er hjemme i dag siden han kan bruke egenmeldinger, jeg skal på jobb om et par timer. Om jeg måtte være hjemme med sykt barn, måtte jeg ha sykemelding da? Har selvfølgelig ikke krav på sykepenger. Typisk at han ble syk så fort han begynte i barnehagen siden jeg har hatt litt ulønnet permisjon.

 

Anonymous poster hash: 3ed93...25f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha! Jeg ler ikke av deg, altså, men jeg satt akkurat å skulle lage en identisk tråd!

Samme problemstilling! Merkelig...

 

Anonymous poster hash: 2dcf7...a32

Skrevet

Sykt barn dager får man fra dag 1. Det er egenmeldinger ved egen sykdom du må opparbeide deg retten til.



Anonymous poster hash: 20822...92d
Skrevet

Hahaha! Jeg ler ikke av deg, altså, men jeg satt akkurat å skulle lage en identisk tråd!

Samme problemstilling! Merkelig...Anonymous poster hash: 2dcf7...a32

Hehe, synd da at du er i samme situasjon. Er sikkert samme regler for når man selv er syk, men finner ikke noe om at det er andre regler for sykt barn.

 

Anonymous poster hash: 3ed93...25f

Skrevet

Sykt barn dager får man fra dag 1. Det er egenmeldinger ved egen sykdom du må opparbeide deg retten til. Anonymous poster hash: 20822...92d

Så bra :)

 

Anonymous poster hash: 3ed93...25f

Skrevet

Egentlig skal ingen av dere bruke verken egenmelding eller sykemelding sykt barn er sykt barn, det er utdelt sykt dager barn gjennom jobb.

Skrevet

For å få rett til omsorgspenger eller pleiepenger ved barns sykdom må arbeidstaker ha vært i arbeid i minst 4 uker umiddelbart før fraværet fra arbeid, jf. Folketrygdloven § 9-2. Likestilt med arbeid i opptjeningstiden er perioder hvor vedkommende har mottatt sykepenger, foreldrepenger, dagpenger under arbeidsledighet eller pleiepenger ved barns sykdom.

For at arbeidsgiver skal ha plikt til å dekke omsorgspenger for den ansatte må arbeidstakeren ha vært i arbeid hos arbeidsgiveren i minst 4 uker. Dersom arbeidsgiver har plikt til å yte omsorgspenger kan egenmelding benyttes. Dette gjelder også omsorgspenger ved fravær ut over 10 dager, som arbeidsgiver skal ha refundert fra NAV.

Arbeidstakeren kan fylle vilkårene for omsorgspenger uten å ha vært i arbeid i 4 uker, for eksempel ved at arbeidstakeren har hatt foreldrepenger frem til oppstart i arbeid eller kommer direkte fra et annet arbeidsforhold. NAV vil da dekke omsorgspenger fra første dag, jf. Folketrygdloven § 9-9. Ved dekning av omsorgspenger fra NAV etter denne bestemmelsen kreves det legeerklæring for barn eller barnepassers sykdom, egenmelding godtas ikke i disse tilfellene, jf. § 9-7.



Anonymous poster hash: a1bb4...1cd
Skrevet

Ikke HI her, men hun andre med akkurat lik problemstilling.

For min del er det ikke så nøye at jeg får lønn denne dagen, bare jeg får gyldig fravær. Kan arb.giver nekte meg en dag fri for å ta vare på sykt barn, selv om jeg frasier meg retten på lønn denne dagen? Rotete sagt, men håper dere skjønner.

 

Anonymous poster hash: 2dcf7...a32

Skrevet

Egentlig skal ingen av dere bruke verken egenmelding eller sykemelding sykt barn er sykt barn, det er utdelt sykt dager barn gjennom jobb.

Joda var egentlig sykt barn jeg mente, er bare vant med at arbeidsgivere kaller det for egenmeldig og det er samme skjema hos oss har jeg sett (man bare krysser ut for om man selv var syk el barnet).

 

Takk for alle svar

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3ed93...25f

Skrevet

Det er egenmelding ved sykt barn også, som HI sier. Det har du krav på fra dag 1.

 

Anonymous poster hash: f510d...42c

Skrevet

Ikke HI her, men hun andre med akkurat lik problemstilling.

For min del er det ikke så nøye at jeg får lønn denne dagen, bare jeg får gyldig fravær. Kan arb.giver nekte meg en dag fri for å ta vare på sykt barn, selv om jeg frasier meg retten på lønn denne dagen? Rotete sagt, men håper dere skjønner.Anonymous poster hash: 2dcf7...a32

Samme her egentlig, er snakk om at jeg kanskje er hjemme i morgen, og en dag uten lønn overlever jeg, og har uansett kortvakt i morgen.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3ed93...25f

Skrevet

Det er egenmelding ved sykt barn også, som HI sier. Det har du krav på fra dag 1. Anonymous poster hash: f510d...42c

Okey HI

 

Anonymous poster hash: 3ed93...25f

Skrevet

Du må ha jobbet i 4 uker før du får lønn for sykt barn.

 

Anonymous poster hash: fc4f3...a0c

Skrevet

Men HI skriver at hun har vært ulønnet siste mnd, så hun har ikke fått foreldrepenger, ergo hun må jobbe 4uker.

 

Anonymous poster hash: 61919...d34

Skrevet

Du må ha jobbet i 4 uker før du får lønn for sykt barn.Anonymous poster hash: fc4f3...a0c

Men får fri uten lønn?

 

Anonymous poster hash: 3ed93...25f

Skrevet

 

Du må ha jobbet i 4 uker før du får lønn for sykt barn.Anonymous poster hash: fc4f3...a0c

Men får fri uten lønn?Anonymous poster hash: 3ed93...25f

Kan du ringe arb.giver, HI, og høre? Jeg kan ikke det, de motarbeider meg så det holder... Fint om du forteller hva de sier. :)

 

Anonymous poster hash: 2dcf7...a32

Skrevet

 

 

Du må ha jobbet i 4 uker før du får lønn for sykt barn.Anonymous poster hash: fc4f3...a0c

Men får fri uten lønn?Anonymous poster hash: 3ed93...25f

Kan du ringe arb.giver, HI, og høre? Jeg kan ikke det, de motarbeider meg så det holder... Fint om du forteller hva de sier. :)Anonymous poster hash: 2dcf7...a32

skal på jobb nå og spørre. Men uansett de kan ikke nekte deg å være hjemme med sykt barn, det VET jeg, det er ikke oppsigelsesgrunn. Men lønn får du neppe. HI

 

Anonymous poster hash: 3ed93...25f

Skrevet

Men HI skriver at hun har vært ulønnet siste mnd, så hun har ikke fått foreldrepenger, ergo hun må jobbe 4uker.

 

Anonymous poster hash: 61919...d34

Har du kilde på dette eller synser du bare? Det er jo bare tull det du sier!

 

 

Anonymous poster hash: f510d...42c

Skrevet

 

Men HI skriver at hun har vært ulønnet siste mnd, så hun har ikke fått foreldrepenger, ergo hun må jobbe 4uker.

 

Anonymous poster hash: 61919...d34

Har du kilde på dette eller synser du bare? Det er jo bare tull det du sier!

 

 

Anonymous poster hash: f510d...42c

Da kan du lese litt i folketrygdloven og forklare meg hva som er tull;

 

For å kunne få omsorgspenger må man ha lønnet arbeid, og foreldrepenger telles som dette. Men hi har vært i ulønnet perm i en mnd og må dermed ha ny opptjeningstid;

 

http://www.handboka.no/Sak/Lover/Folketrygd/ft09.htm

 

Anonymous poster hash: 61919...d34

Skrevet

 

 

Men HI skriver at hun har vært ulønnet siste mnd, så hun har ikke fått foreldrepenger, ergo hun må jobbe 4uker.Anonymous poster hash: 61919...d34

Har du kilde på dette eller synser du bare? Det er jo bare tull det du sier!Anonymous poster hash: f510d...42c

Da kan du lese litt i folketrygdloven og forklare meg hva som er tull;

For å kunne få omsorgspenger må man ha lønnet arbeid, og foreldrepenger telles som dette. Men hi har vært i ulønnet perm i en mnd og må dermed ha ny opptjeningstid;http://www.handboka.no/Sak/Lover/Folketrygd/ft09.htmAnonymous poster hash: 61919...d34

Ok, det virker som du kan litt om dette. Kan man få fri til å pleie sykt barn, altså uten lønn før det har gått 4 uker?

 

Anonymous poster hash: 2dcf7...a32

Skrevet

 

 

 

Men HI skriver at hun har vært ulønnet siste mnd, så hun har ikke fått foreldrepenger, ergo hun må jobbe 4uker.Anonymous poster hash: 61919...d34

Har du kilde på dette eller synser du bare? Det er jo bare tull det du sier!Anonymous poster hash: f510d...42c

Da kan du lese litt i folketrygdloven og forklare meg hva som er tull;

For å kunne få omsorgspenger må man ha lønnet arbeid, og foreldrepenger telles som dette. Men hi har vært i ulønnet perm i en mnd og må dermed ha ny opptjeningstid;http://www.handboka.no/Sak/Lover/Folketrygd/ft09.htmAnonymous poster hash: 61919...d34

Ok, det virker som du kan litt om dette. Kan man få fri til å pleie sykt barn, altså uten lønn før det har gått 4 uker?Anonymous poster hash: 2dcf7...a32

Ja, det kan du. Du må da spørre arbeidsgiver om velferdspermisjon (lønnet eller ulønnet) bruke avspassering eller feriedager (du har krav på ferie, noen ikke ferie med lønn)

 

Anonymous poster hash: ae88c...ca7

Skrevet

 

 

 

 

Men HI skriver at hun har vært ulønnet siste mnd, så hun har ikke fått foreldrepenger, ergo hun må jobbe 4uker.Anonymous poster hash: 61919...d34

Har du kilde på dette eller synser du bare? Det er jo bare tull det du sier!Anonymous poster hash: f510d...42c

Da kan du lese litt i folketrygdloven og forklare meg hva som er tull;

For å kunne få omsorgspenger må man ha lønnet arbeid, og foreldrepenger telles som dette. Men hi har vært i ulønnet perm i en mnd og må dermed ha ny opptjeningstid;http://www.handboka.no/Sak/Lover/Folketrygd/ft09.htmAnonymous poster hash: 61919...d34

Ok, det virker som du kan litt om dette. Kan man få fri til å pleie sykt barn, altså uten lønn før det har gått 4 uker?Anonymous poster hash: 2dcf7...a32

Ja, det kan du. Du må da spørre arbeidsgiver om velferdspermisjon (lønnet eller ulønnet) bruke avspassering eller feriedager (du har krav på ferie, noen ikke ferie med lønn)Anonymous poster hash: ae88c...ca7

Takk for svar! :)

 

Anonymous poster hash: 2dcf7...a32

Skrevet

Min sjef sier at man har rett på sykt barn dag fra dag 1 i jobb.

 

Om det står i loven vet jeg ikke, men de fleste arbeidsgivere skjønner nok at man ikke kan trikse med syke barn og ser romslig på det.

 

Spør sjefen din du. Og god bedring til lille.

Skrevet

Min sjef sier at man har rett på sykt barn dag fra dag 1 i jobb.

 

Man har det, men ikke rett på lønn. Retten til fri reguleres av arbeidsmiljøloven, retten til lønn av folketrygdloven.

 

Anonymous poster hash: d8040...50c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...