Anonym bruker Skrevet 17. september 2014 #1 Skrevet 17. september 2014 For det første, jag tok ks. Hvorfor måtte jeg ta GU i dag da? Det kom utrolig overraskende på meg. Så var det snakk om prevensjon. Hormonspiral kunne jeg få, den hadde ingen bivirkninger og nesten alle mistet blødningen fullstendig. Dette er ikke hva jeg har hørt, og dessuten har jeg lest at man skal vente 3 mnd med spiral. Og så måtte jeg betale. Er ikke 6-ukerskontroll med i svangerskapskontroll? Ikke livsviktige issues dette, men irriterende å tenke på. Anonymous poster hash: 07a6a...2a6
carma78 Skrevet 17. september 2014 #2 Skrevet 17. september 2014 Du skal ikke betale, nei! GU er kun nødvendig om noe skal sjekkes etter problematisk fødsel Det med spiral vet jeg ikke helt
Anonym bruker Skrevet 17. september 2014 #3 Skrevet 17. september 2014 6-ukers kontroll er gratis, men du betaler for materiell. F.eks må du betale for spiralen. Gu er vanlig også etter KS. Jeg har hatt GU etter alle mine. Blant annet sjekket livmor, bekkenbunnsmuskler, tatt celleprøve osv. Men det er jo en frivillig undersøkelse, du kan takke nei. Ganske vanlig å sette inn spiral på denne kontrollen, iallefall ved KS. Det er også helt vanlig å ettervært miste eller få veldig lite mens. Anonymous poster hash: dd77d...6d4
Gjest MammaTilFelix Skrevet 17. september 2014 #4 Skrevet 17. september 2014 Betale skal du ikke gjøre! Spiral ikke inn før etter 3 mnd, tror det hadde med at livmor måtte rekke å trekke seg helt tilbake. Jeg hadde vaginale fødsel, revnet MYE, og trengte ikke utføre gu.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2014 #5 Skrevet 18. september 2014 Du skal ikke betale konsultasjonstakst for 6 ukerskontroll, men mulig du betalte for forbruksmateriell i forbindelse med GU, det er litt forskjellig praksis. GU er ikke standard på seks ukerskontroll, men tilbud. Det er veldig vanlig å ta celleprøve blandt annet. Dersom en ikke har noen plager underlivet eller lurer på noe selv etter fødsel er det ikke nødvendig. Det er veldig vanlig å sette inn hormonspiral på 6-ukerskontrollen. Det er ingenting som tilsier at en bør vente lenger. Livmoren skal være godt sammentrukket på dette tidspunktet. Det er riktig at det er FÅ bivirkninger og de fleste mister menstruasjon når de bruker hormonspiral. Mvh fastlege Anonymous poster hash: cae61...f4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå