Leirha Skrevet 17. september 2014 #1 Skrevet 17. september 2014 Da tenker jeg på den dere lager hvis dere er tom for ideer, eller den dere lager oftes. Her er det spagetti, lapskaus, Biff stroganoff og bacalau.Men spagetti er nok nummer 1.Har funnet min egen oppskrift som jeg er så fornøyd med.Alt i parantes kan sløyfes. Jeg varierer på hva jeg har i.Syns denne er fin for jeg får i ungene grønnsaker som de ikke aner de spsier.Dette blir mer basic oppskriften, men noen ganger har jeg alle mulig rgrønnasker i, parika, aubergin, squash.. Osv Siden den moses så kjennes det ikke, og det blir ike godt.-1 pakke karbonadedeig-1 gul løk -3fedd hvitløk -2 stk gulrøtter - 2ts suppebuljong -1dl vann - 1ss olje - 1ts timian -1ts rosmarin -1ts basilikum -1ts oregano -litt salt og pepper (-2ts parikapulver) (-o,5dl rødvin)(-1dl kremfløte/creme fraiche) Stek karbonadedeig først, og sett til side. Stek hakket løk, hvitløk og gulert i oljen i 5min, ha så i resten. La putre på svak varme i 30min.Når ferdig mos med stavmisker til en glatt konsistens.Ha i kjøttdeigen.Ha grov pasta til.
Optatium Skrevet 17. september 2014 #2 Skrevet 17. september 2014 Er jeg tom for ideer blir det ofte fersk pasta med hjemmelaget kjøttsaus. Alternativet er medisterkaker som jeg alltid har i fryseren. Standard helgemiddag hvis jeg er uten inspirasjon og tid er ferdig grillet kylling med ris, salat og saus :-P
Optatium Skrevet 17. september 2014 #3 Skrevet 17. september 2014 Jeg syns forøvrig at tomatsausen din mangler en dæsj hvitvinseddik og en teskje sukker :-) men det var min mening ;-)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2014 #4 Skrevet 17. september 2014 Er jeg tom for ideer blir det f.eks. stekt eller ovnsbakt fisk med grønnsaker til Drikker alltid fiskekrafta En annen sikker vinner er karbonadedeig med squashstrimler. Blandes med hjemmelaget saus i blender av moste tomater, chili, hvitløk og annet krydder. Rå rødløk og ost på toppen når alt er lagt på tallerken En tredje enkel rett er kyllingfiletbiter i form med saus av moste tomater, hvitløk, chili + annet krydder i blender samt tar de grønnsakene som er tilgjengelig og slenger i formen. Ost på toppen Anonymous poster hash: d2d7b...b34
Leirha Skrevet 17. september 2014 Forfatter #5 Skrevet 17. september 2014 Da tenker jeg på den dere lager hvis dere er tom for ideer, eller den dere lager oftes. Her er det spagetti, lapskaus, Biff stroganoff og bacalau. Men spagetti er nok nummer 1. Har funnet min egen oppskrift som jeg er så fornøyd med. Alt i parantes kan sløyfes. Jeg varierer på hva jeg har i. Syns denne er fin for jeg får i ungene grønnsaker som de ikke aner de spsier. Dette blir mer basic oppskriften, men noen ganger har jeg alle mulig rgrønnasker i, parika, aubergin, squash.. Osv Siden den moses så kjennes det ikke, og det blir ike godt. -1 pakke karbonadedeig -1 gul løk -3fedd hvitløk -2 stk gulrøtter - 2ts suppebuljong -1dl vann - 1ss olje - 1ts timian -1ts rosmarin -1ts basilikum -1ts oregano -litt salt og pepper (-2ts parikapulver) (-o,5dl rødvin) (-1dl kremfløte/creme fraiche) Stek karbonadedeig først, og sett til side. Stek hakket løk, hvitløk og gulert i oljen i 5min, ha så i resten. La putre på svak varme i 30min. Når ferdig mos med stavmisker til en glatt konsistens. Ha i kjøttdeigen. Ha grov pasta til. Glemte 1ts sukker, kom på det når jeg løpr ut døren for å hente i barnehagen
Leirha Skrevet 17. september 2014 Forfatter #6 Skrevet 17. september 2014 Jeg syns forøvrig at tomatsausen din mangler en dæsj hvitvinseddik og en teskje sukker :-) men det var min mening ;-) Ja kom på når jeg løp uten døren at jeg hadde glemt å skrive sukker. Men kan ikke redigere innlegget. Har hatt i eddik av og til, da syns jeg det er best med hvit balsamico, men syns vanlig rødvin er bedre til å balansere denne sausen. Men hver enkel må jo ha i det de vil, det er det som er det fine med oppskrifter
Anonym bruker Skrevet 17. september 2014 #7 Skrevet 17. september 2014 da blir det kjøttkaker,fiskegrateng eller grøt. Det er favorittene er til småen så da vet jeg hvertfall at han spiser. Småen er helt håpløs når det gjelder middagspising. Anonymous poster hash: fe821...52c
Honningmelon Skrevet 17. september 2014 #8 Skrevet 17. september 2014 Da blir det ofte spaghetti eller kyllingwok.
soleia Skrevet 17. september 2014 #9 Skrevet 17. september 2014 Liknande pastasaus lagar eg og inkl eddik og sukker som Optatium nemner. Her er det laks ein gong i veka. Standarden er anten med båtpoteter eller grov pasta, og ovnsbakte grønnsaker (squash, tomat, raudlauk og kvitlauk med litt salt og olivenolje), (kjøpe)pesto til oss vaksne og rømme til ungane. Alternativt sweet chilli saman med rømme til oss vaksne. Kjøper dei metallbakkane med laks, som eg har på salt og pepar, pesto eller sweet chilli, og har inn i ovnen saman med grønnsakene etter ei lita stund. Om eg lagar båtpoteter har eg dei i ovnen medan eg gjer klar grønsakene, slik at dei får meir tid på seg. - Eller som i dag, når eg lagar blomkålsuppe med litt (frosne) brokkolitoppar oppi, og serverar med brød. 1 blomkål, litt brokkoli, vatn som så vidt dekkar, 1 blokk kyllingbuljong, - kokar til det er mørt. Pga kresne barn vert den mosa med stavmiksar før eg har oppi 1 ss mjøl utrørt i vatn og 2-3 dl matfløyte.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2014 #10 Skrevet 17. september 2014 Har noen slagere her som er etterspurt og likt av både store og små: Tagliatelle med laks. Hakk en løk, del laksen i terninger brunes Skjær en blomkål i skiver, ha den i panna,ha i en boks med matfløte og noen håndfuller med frosnene erter, salt og pepper etter smak og la småkoke i 5-10min. Kok opp tagliatellen. Brennende kjærlighet: Ildfast form: Lag en potetmos Lag to kjøttdeig med kjøttsaus, bolonaise saus eller tomatsaus Lag tre revet ost Stekes i ovnen til osten er smeltet og gylden. (Perfekt til restemat) Hjemmelagde fiskepinner med søtpotetmos. Bruk fiskefilet (fersk eller frosset) skjær i passe pinner rull i mel, egg og brødsmuler med ønsket krydder. Stekes i panne med smør i 7-10 min. Skrell søtpoteter og evt poteter, kålrot, gulerot mm altså hva du har. Jeg bruker 2 store søtpoteter mot 1.stor potet 1/4 kålrot. Skrell, skjær i terninger, kok, mos, tilsett smør, rømme/fløte/Hmelk, salt pepper og muskat. Anonymous poster hash: 704bb...b9e
Anonym bruker Skrevet 17. september 2014 #11 Skrevet 17. september 2014 Ovnsbakt laks, gjerne glasert med hoisinsaus og dampkokte grønnsaker er en rask middag som alle her liker. Jeg har alltid laksefileter i frysen. Ellers har jeg alltid det som skal til for å lage en vegetarisk bønnegryte eller linsegryte. Billig, raskt, sunt og godt. Anonymous poster hash: 151aa...e78
Anonym bruker Skrevet 17. september 2014 #12 Skrevet 17. september 2014 Stekt kyllingfilet med saus. Har på rømme med mangochutney, ingefær, hvitløk, og litt soyasaus etter kyllingen er stekt, og varmer sausen. Har ofte oppi purre òg. :-) serveres med ris eller pasta. Anonymous poster hash: 017be...afe
Anonym bruker Skrevet 17. september 2014 #13 Skrevet 17. september 2014 Grandiosa omtrent hver dag. JA, jeg vet at det ikke er sunt, men 5-åringen min vil ikke ha annet. Får han grandiosa spiser han i det minste. Anonymous poster hash: 35ca6...ccc
prusiluscan Skrevet 17. september 2014 #14 Skrevet 17. september 2014 Er jeg tom for ideer blir det f.eks. stekt eller ovnsbakt fisk med grønnsaker til Drikker alltid fiskekrafta En annen sikker vinner er karbonadedeig med squashstrimler. Blandes med hjemmelaget saus i blender av moste tomater, chili, hvitløk og annet krydder. Rå rødløk og ost på toppen når alt er lagt på tallerken En tredje enkel rett er kyllingfiletbiter i form med saus av moste tomater, hvitløk, chili + annet krydder i blender samt tar de grønnsakene som er tilgjengelig og slenger i formen. Ost på toppen Anonymous poster hash: d2d7b...b34 Drikker fiskekrafta?😱😬
Anonym bruker Skrevet 17. september 2014 #15 Skrevet 17. september 2014 Pølsesuppe. 1 pose lapskausblanding fra Rema100, opphakkede pølser og buljong. Ekstremt billig og ekstremt enkelt Anonymous poster hash: 647f5...c9d
Anonym bruker Skrevet 17. september 2014 #16 Skrevet 17. september 2014 Fiskehamburger med hjemmelagde grove hamburgerbrød og hvitløkssaus av yoghurt. På fredager lager vi ofte hjemmelaget empanadas med kjøttfyll, masse hvitløk og chili det er så godt. Har salat og noen ganger fullkornsris til :-) Anonymous poster hash: 3aac4...288
geitemarken Skrevet 17. september 2014 #17 Skrevet 17. september 2014 Purre-torsk 4 tomater 2 purreløker Torskefilet Fløte Jarlsbergost Salt Pepper I en ildfastform i ca 40 min 200 grader. Serveres med potet til. Og gryte-torsk 1 pose frossen grønnsaker med brokoli, blomkål og gulrot 1 løk Torskefilet 1 boks rømme Masse aromat krydder Blanke løken i litt smør, hell oppi reisene grønnsaker, rømme og aromat. Bland. Legg torsken oppå grønnsakene slik at den får dampe oppå grønnsakene. Serveres med potet til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå