Gå til innhold

Helsesøster kontroll i 3.klasse? Er det normalt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tredjeklassing som er blitt kallet inn til kontroll på skolen av helsesøster. Hele klassen skal dette.

De skal sjekke vekt og høyde, syn og hørsel og de skal ha en prat om trivsel. Er ikke det litt spesielt? Syn og hørsel ble jo sjekka på forskolekontroll.

 

Er ikke dette litt hyppig for så store unger?

 

Ingen av oss har egentlig sjangs til å ta oss fri fra jobben midt på dagen for å være med. Vel jeg skal jo være med, men tenker vel at de nå må roe seg ned med å male på ungene, vi er jo istand til å ta kontakt med lege eller andre helsepersonell, om vi har behov for det.



Anonymous poster hash: aa5e9...1e2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde vi også i 3. Klasse. Ingen foreldre som var med. Tror helst det går ut på å registrere vekt og høyde.



Anonymous poster hash: f699d...eba
Skrevet

Det er da lenge siden førskolekontrollen. Jeg håper min blir innkalt i tredje klasse også, men jeg har ikke planer om å bli med. Det er vel ikke nødvendig? 

Skrevet

Det står i skrivet at vi skal være med.



Anonymous poster hash: aa5e9...1e2
Skrevet

Jeg trodde alle hadde denne undersøkelsen jeg, men foreldrene trenger jo ikke være med. Bgge mine hadde tilsvarende undersøkelse i 3. klasse, men ingen foreldre var med. Vi fikk bare et sjema vi fylte ut i forkant og så ble vi kalt inn til en prat om det var noen problemer.



Anonymous poster hash: 2a530...0f5
Skrevet

Her var foreldrene med, men helsesøster var veldig fleksibel med tid. Vi fikk time etter jobb. Tok ca 10 minutter.

 

Anonymous poster hash: 50dcd...f23

Skrevet

Vi har akkurat vært hos helsesøster for en slik sjekk. Tok også vaksine.

Skrevet

Det er viktig og følge opp vekt, høyde, syn og hørsel på barn, dette er ting som kan forandres fort eller komme snikende,  og ikke alltid foreldre klarer og følge med, Og om du må ta deg fri en time på dagen så går sikkert det bra ( du kan vell jobbe den inn? )

Skrevet

Det er viktig og følge opp vekt, høyde, syn og hørsel på barn, dette er ting som kan forandres fort eller komme snikende, og ikke alltid foreldre klarer og følge med, Og om du må ta deg fri en time på dagen så går sikkert det bra ( du kan vell jobbe den inn? )

Noen av oss har nesten en times reisevei, og da går jo fort vekk halve dagen vekk.

En gang iblant går dette for så vidt greit, men det kan jo bli i overkant mye avspasering til tider, da det også er andre ting som må gjøres på dagtid.

 

 

Anonymous poster hash: 342a8...205

Skrevet

 

Det er viktig og følge opp vekt, høyde, syn og hørsel på barn, dette er ting som kan forandres fort eller komme snikende, og ikke alltid foreldre klarer og følge med, Og om du må ta deg fri en time på dagen så går sikkert det bra ( du kan vell jobbe den inn? )

Noen av oss har nesten en times reisevei, og da går jo fort vekk halve dagen vekk.

En gang iblant går dette for så vidt greit, men det kan jo bli i overkant mye avspasering til tider, da det også er andre ting som må gjøres på dagtid.

 

 

Anonymous poster hash: 342a8...205

 

Da må du snakke med HS på skolen og få en time som passer deg bedre, eller så må du eller mannen  ta en fridag, virker som du prøver og gjøre det vanskeligere enn det er!

Skrevet (endret)

Dette er høyst normalt. Men om det er noe problem for deg, så kan ikke mormor eller noen annen være med da? Eller be om en time tidlig / seint på dagen slik at du får vært med? Se løsninger i stedet for begrensinger. Dette handler om ungen din og dets velvære!

Endret av Gjest
Skrevet

De gjør det her også men det er i skoletiden og foreldrene er ikke med.



Anonymous poster hash: a093e...7ef
Skrevet

Helt vanlig, men aldri hørt at foreldrene skal være med.

Skrevet

Jeg har en 3 klassing og har ikke hørt noe.

 

Anonymous poster hash: d4d30...1eb

Skrevet

Her har de også slike kontroller, en i 3.klasse og en i 5. eller 6. klasse (litt usikker på når den siste er)

 

Synes det er flott jeg, men her er ikke foreldrene med.

 

Anonymous poster hash: a3f57...f0a

Skrevet

Jeg har 3 klassing, men har ikke hørt noe om helsekontroll. 



Anonymous poster hash: 58829...451
Skrevet

Har 3.klassing jeg også- ikke hørt om noe kontroll.

Blir det derimot er jo det bare greit;-)

 

Anonymous poster hash: 55c44...f08

Skrevet

Foreldrene skal ikke være med. Du kan ringe helsesøster i forkant om det er spesielle ting.

 

Det er viktig at barna jevnlig treffer helsesøster slik at de vet hvem det er og kan ta kontakt om de har problem.

 

Gutten min ble registrert som undervektig på denne kontrollen. Helsesøster hadde en god prat om viktigheten av mat og at han må smake ting. Gutten må inn hvert halvår for veiing og måling. Hun passer på han vokser i høyden.

 

Han syntes det var kjekt hos helsesøster og selv om vi har sagt det samme til han tusen ganger så hjalp det faktisk at en annen sa det samme som oss.

 

Det var flere barn i klassen som fikk briller etter denne kontrollen. De må da videre til en optiker. Foreldrene sa de ikke ante at barnet såg dårlig og ungene "vet jo ikke bedre".

 

Det er dessuten flere barn som er overvektige og må følges opp. De blir da en i mengden som går til helsesøster!

 

Tror det blir rart du møter opp til dette dersom det ikke står i skrivet at foreldrene skal delta.

 

Er ikke helsesøster på skolen? Viss ikke så hør med skolen onde kan organisere at flere får samtidig til bygget helsesøster er i.

 

Anonymous poster hash: b541b...19a

Skrevet

Helsesøstertilbud er frivillig. Dere kan gå på tilsvarende kontroll hos lege, som passer bedre med deres arbeidsdag. Foreldrene skal ikke ta seg fri fra jobb halve dagen for å være med STORE barn på noe som foregår i skoletiden. Helsesøstertilbud er noe skolene er forpliktet til å ha PÅ SKOLEN en gang i uka eller etter annen timeplan.



Anonymous poster hash: 0e81b...bff
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Helt vanlig her og, men vi er ikke med. Dvs, jeg måtte være med, men av andre årsaker :P

Skrevet

Foreldrene skal ikke være med. Du kan ringe helsesøster i forkant om det er spesielle ting.

 

Det er viktig at barna jevnlig treffer helsesøster slik at de vet hvem det er og kan ta kontakt om de har problem.

 

Gutten min ble registrert som undervektig på denne kontrollen. Helsesøster hadde en god prat om viktigheten av mat og at han må smake ting. Gutten må inn hvert halvår for veiing og måling. Hun passer på han vokser i høyden.

 

Han syntes det var kjekt hos helsesøster og selv om vi har sagt det samme til han tusen ganger så hjalp det faktisk at en annen sa det samme som oss.

 

Det var flere barn i klassen som fikk briller etter denne kontrollen. De må da videre til en optiker. Foreldrene sa de ikke ante at barnet såg dårlig og ungene "vet jo ikke bedre".

 

Det er dessuten flere barn som er overvektige og må følges opp. De blir da en i mengden som går til helsesøster!

 

Tror det blir rart du møter opp til dette dersom det ikke står i skrivet at foreldrene skal delta.

 

Er ikke helsesøster på skolen? Viss ikke så hør med skolen onde kan organisere at flere får samtidig til bygget helsesøster er i.

 

Anonymous poster hash: b541b...19a

 

Når det står i skrivet at de skal være med kan jo ikke du si at de ikke skal være med;-)

 

 

Anonymous poster hash: 55c44...f08

Skrevet

Har en tredjeklassing som er blitt kallet inn til kontroll på skolen av helsesøster. Hele klassen skal dette.De skal sjekke vekt og høyde, syn og hørsel og de skal ha en prat om trivsel. Er ikke det litt spesielt? Syn og hørsel ble jo sjekka på forskolekontroll. Er ikke dette litt hyppig for så store unger? Ingen av oss har egentlig sjangs til å ta oss fri fra jobben midt på dagen for å være med. Vel jeg skal jo være med, men tenker vel at de nå må roe seg ned med å male på ungene, vi er jo istand til å ta kontakt med lege eller andre helsepersonell, om vi har behov for det. Anonymous poster hash: aa5e9...1e2

Jeg kjenner at jeg synes det er utrolig hva folk får seg til å klage og syte for. At barna blir godt fulgt opp av helsevesenet er altså en plage for deg? Snakk om i-landsproblem!

Skrevet

 

 

 

Det er viktig og følge opp vekt, høyde, syn og hørsel på barn, dette er ting som kan forandres fort eller komme snikende, og ikke alltid foreldre klarer og følge med, Og om du må ta deg fri en time på dagen så går sikkert det bra ( du kan vell jobbe den inn? )

Noen av oss har nesten en times reisevei, og da går jo fort vekk halve dagen vekk.

En gang iblant går dette for så vidt greit, men det kan jo bli i overkant mye avspasering til tider, da det også er andre ting som må gjøres på dagtid.

 

 

Anonymous poster hash: 342a8...205

Da må du snakke med HS på skolen og få en time som passer deg bedre, eller så må du eller mannen ta en fridag, virker som du prøver og gjøre det vanskeligere enn det er!

Nå er ikke jeg HI da, og jeg aner jo derfor ikke hvor lang reisevei hun har. Jeg prøver heller ikke å gjøre det vanskeligere enn det er, for min 3. klassing har ikke fått noe innkallelse til helsesøster.

Nå har vi imidlertid noe hver uke fremover, det er tannlege, kjeveortoped, kontroll på sykehus. Alle timene fikk vi mellom halv elleve og halv tolv. Den ene har vi klart å flytte. De to andre valgte vi å ikke flytte, da det ville bli så lenge til ny time. Jeg skjønner godt at dette er ting som må gjøres på dagtid, og vi får det noenlunde greit til i forhold til jobb. Det er likevel kjedelig å måtte ta fri fra jobb "hele tiden". Hvis en da i tillegg skal måtte ta fri for å veie og måle høyden på 3. klassingen, da blir det kanskje litt i overkant (pga at dette fint kan gjøres uten foreldre).

 

 

 

Anonymous poster hash: 342a8...205

Skrevet

 

Foreldrene skal ikke være med. Du kan ringe helsesøster i forkant om det er spesielle ting.

 

Det er viktig at barna jevnlig treffer helsesøster slik at de vet hvem det er og kan ta kontakt om de har problem.

 

Gutten min ble registrert som undervektig på denne kontrollen. Helsesøster hadde en god prat om viktigheten av mat og at han må smake ting. Gutten må inn hvert halvår for veiing og måling. Hun passer på han vokser i høyden.

 

Han syntes det var kjekt hos helsesøster og selv om vi har sagt det samme til han tusen ganger så hjalp det faktisk at en annen sa det samme som oss.

 

Det var flere barn i klassen som fikk briller etter denne kontrollen. De må da videre til en optiker. Foreldrene sa de ikke ante at barnet såg dårlig og ungene "vet jo ikke bedre".

 

Det er dessuten flere barn som er overvektige og må følges opp. De blir da en i mengden som går til helsesøster!

 

Tror det blir rart du møter opp til dette dersom det ikke står i skrivet at foreldrene skal delta.

 

Er ikke helsesøster på skolen? Viss ikke så hør med skolen onde kan organisere at flere får samtidig til bygget helsesøster er i.

 

Anonymous poster hash: b541b...19a

Når det står i skrivet at de skal være med kan jo ikke du si at de ikke skal være med;-)

 

 

Anonymous poster hash: 55c44...f08

Skriver HI noe om at de har fått skriv der det står de skal være med eller er det bare noe HI antas?

 

 

 

Anonymous poster hash: b541b...19a

Skrevet

Er vel ingen tvang om en ikke vil?



Anonymous poster hash: f699d...eba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...