Gå til innhold

Skremmende!!!

*Novemberprinsesse2013*

Anbefalte innlegg

Skrevet

At så få av dere vet forskjellen mellom sarkasme og ironi! Er ikke noe rettskrive politi her asså, men forskjellen er så stor at de to ordene bør ikke brukes om en annen :-) bare en observasjon :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skulle lese deg opp litt selv også? ;) Forskjellen er ikke så stor som man skulle tro da sarkasme til dels kan settes som en underkategori til ironi.

Anonymous poster hash: ad718...f82
Skrevet

Synes vel det er å trekke det noen hakk for langt å påstå at det er skremmende.

Anonymous poster hash: 6380f...edf
Skrevet

Kanskje HI var ironisk her...? Eller merker jeg heller et lite snev av sarkasme...? 😄

Anonymous poster hash: 65ac7...0e6

Skrevet

Sjelden jeg er enig med folk som kaller barna sine prins og prinsesser.

Det er faktisk litt skremmende.

Anonymous poster hash: 9f6b4...ccc

Skrevet

Ja, hva da? Hva mener du? Hvorfor skriver du ufullstendig?

Anonymous poster hash: 4bd81...5fb

Skrevet

Jeg hadde forventet av hi en liten forklaring på begge begrepene her jeg iom at dette tydelig er hennes fagområde 😉

Anonymous poster hash: a7e4a...aff

Skrevet

Ja, noen bevingede ord om temaet hadde vært på sin plass her, HI.

Anonymous poster hash: ceaa9...214
Skrevet

Hovedinnlegget var ikke verken ironisk eller sarkastisk, det er alvorlig. Ja kanskje skremmende er litt overdrevet. Og ja har lest meg opp på dette. Kan ta to eksempler!

Ironi: Er ikke alltid noe man sier, men si at man har glemt nøklene sine og bruker to timer på å komme seg inn i huset, for å så finne ut at ett vindu på baksiden står på vidt gap, eller en side dør var åpen, dette er ironisk.

Sarkasme: Du kommer på besøk til en venninne, der ser det ut som annen verdenskrig har pågått, og du sier : Her var det fint og ryddig. Sarkasme er mer en hånlig måte og si ting som egentlig er motsatt av det som er sannheten.

Skrevet

Langt ifra mitt fagområde, og det kan godt være noen har andre meninger om hvordan man tolker en definisjon på ett uttrykk, men dette er litt måten jeg ser det på. Og mener selv at ordet ironi ikke skal brukes i hånlig forstand slik det ofte blir her inne.

Skrevet

Når man ergrer seg over- og tar opp definisjoner og begreper, bør man virkelig ha mye å fare med selv. Det virker dessverre ikke som om du, HI, har så mye å lære bort i så måte.

Anonymous poster hash: ceaa9...214
Skrevet

Langt ifra mitt fagområde, og det kan godt være noen har andre meninger om hvordan man tolker en definisjon på ett uttrykk, men dette er litt måten jeg ser det på. Og mener selv at ordet ironi ikke skal brukes i hånlig forstand slik det ofte blir her inne.

Men du kan jo ikke bare lage egne definisjoner på noe og så mene at det er skremmende at andre ikke vet den forskjellen du selv har funnet opp? Det er jo faktisk litt ironisk. ;) 

For all del, du er ikke helt på viddene, men skillet er ikke så skarpt som du vil ha det til. Man kan fint være ironisk uten å være sarkastisk, men man er sjeldent sarkastisk uten å være ironisk også. Altså er sarkasme en slags "underkategori" av ironi. For en mer presis definisjon:

"Sarkasme er håning av, gjøn av eller latterliggjøring av en person, situasjon eller ting. Det brukes ofte på en humoristisk eller ironisk måte og uttrykkes gjennom stemmens intonasjoner så som å overvektlegge det aktuelle utsagn eller enkelte ord og framføres ofte med et nedlatende kroppspråk."

Det er mange ting som kan oppleves skremmende dersom man får en "hung-up" på noe man selv mener at man kan godt, f.eks. det at andre ikke vet at det skal stå komma etter ordene "ja" og "nei". ;)

Anonymous poster hash: ad718...f82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...