Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #1 Skrevet 16. september 2014 Barnet på 2 år er veldig bedagelig av seg, på alle områder bortsett fra ett: bleieskift. Da blir han til et rabiat lite troll. Han er ikke klar for 100% potte/toalett enda. Men det å skifte bleie er så kaotisk nå at vi heller lar han gå uten når vi er hjemme: fordi det er lettere å vaske gulvet enn å skifte en bleie på ham. Hvordan gjøre bleieskift enkelt og problemfritt? Han henger litt etter på forståelsen (snakker ellers bra), så det er ikke bare bare å forklare han at han 1. må gi beskjed når han må tisse slik at vi kan gå på toalettet, eller 2. at om vi tar på ny bleie så blir det bedre. Han forstår virkelig ikke. *Han er ikke redd for potte eller toalettet, og belønningssystem skjønner han seg ikke på enda - og er heller ikke noe vi vil ha i bruk men som vi testet. Jeg liker ikke maktkamper, ikke i det hele tatt, men han kan jo ikke gå rundt med bajs i bleien i en evighet heller. HS mente vi bare skulle la han ha bleien på til han selv kom å gav beskjed om at det var ubehagelig og ville ha ny på, men tingen er: HAN GIR IKKE BESKJED, ikke i det hele tatt. Så hva gjør vi? Anonymous poster hash: c1e00...3b1
Giss Skrevet 16. september 2014 #2 Skrevet 16. september 2014 Hadde samme problem med Lillebror. Bleieskift var virkelig vanskelig. Her hjalp det litt da han fikk lov å lære seg å ta på seg den nye bleien selv.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #3 Skrevet 16. september 2014 Vi slet med det samme. Så nå får han ta med seg en lekebil som han driver å leker med i vinduet mens jeg skifter bleier på han i stående stilling. Da vi begynte med dette hjemme, ble han eksemplarisk i barnehagen også uten lekebil. Flaks Anonymous poster hash: e9a1b...d87
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #4 Skrevet 16. september 2014 Avledning, med leker, bading, sang osv har funket helt frem til nå. Å ta på han ny bleie er problemfritt, han springer selv å finner ny bleie når bleien først er av, men det å få av bleien er virkelig vanskelig. :-/ Anonymous poster hash: c1e00...3b1
LivetErEnLek Skrevet 16. september 2014 #5 Skrevet 16. september 2014 Hvordan er bleieskift i barnehagen da?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #6 Skrevet 16. september 2014 Andre sliter også med å ta av han bleien, bleie på er ikke noe problem, den finner han frem selv. Anonymous poster hash: c1e00...3b1
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #7 Skrevet 16. september 2014 Du er voksen, han er et barn. Du vet konsekvensene av en bæsjebleie som ikke blir skiftet, det gjør ikke han. I denne situasjonen bør det ikke være rom for diskusjon. Bleia må av, ferdig snakka. Dette er en av situasjonene der vi voksne bare må gjøre det som trengs, selv om barnet skriker og protesterer. Det samme gjelder tannpuss, medisiner osv... Anonymous poster hash: 30fe2...fdd
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #8 Skrevet 16. september 2014 Jeg er enig med siste her, det er ikke noe som kan diskuteres. Det SKAL bare gjøres. Om det er nødvendig får en holde og en annen skifte. Hadde aldri gidda å styre mer med det enn det, samme med tannpuss. Vil de ikke så skal de, man klarer fint å ta skrutak på en to-treåring og gjøre det som må gjøres. Anonymous poster hash: 5553c...c55
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #9 Skrevet 16. september 2014 Jeg har et svært sensitivt barn, makt er noe jeg er forsiktig med å bruke da vi har fått erfare hvordan han blir etter en maktkamp (tar avstand, spiser ikke, leker ikke og vil være for seg selv). DERFOR vil jeg prøve å løse dette bleieproblemet på en annen måte enn ved makt. Anonymous poster hash: c1e00...3b1
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #10 Skrevet 16. september 2014 Men ellers er jeg enig i at: det som må gjøres må gjøres. Det bare passer seg ikke i vår situasjon nå. Vi hadde samme problemet med første, der brukte vi makt for å få av bleien, men det varte kun en kort periode før det problemet var over. Hun endret seg heller ikke og var seg selv lik hele veien, hun er også rake motsetningen av toåringen og ikke like sensitiv.. Anonymous poster hash: c1e00...3b1
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #11 Skrevet 16. september 2014 Da ville jeg tatt en prat med gutten før bleien skal skiftes. Sagt at "bleien MÅ skiftes, men du bestemmer om vi skal gjøre det på en koselig måte eller ikke. Om du protesterer må mamma holde deg fast og skifte, men hvis du ligger/står fint gjør vi det på den koselige måten." Da tar du ansvaret for om bleien skal skiftes eller ei bort fra barnet, det er det du som mamma som bestemmer. Det barnet derimot FÅR bestemme er hvordan (IKKE om) den skal skiftes. Om han liker å bli "tatt med makt" så dårlig, tipper jeg han raskt vil innse at det er smart å samarbeide. Om bleien blir skiftet uansett, og dere HVER gang forklarer ham at dette kunne vært gjort på en hyggelig måte om han samarbeider, vil han fort forstå at det er opp til ham om dette skal bli en utrivelig situasjon eller ikke. Anonymous poster hash: 30fe2...fdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå