Gå til innhold

Skal ta laproskopi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjekke eggledere, livmor ect i narkose. Reiser i 6 timer for å få det gjort, da det er så lang ventetid her i Tr.heim! Er spent på bilturen hjem samme dag som jeg opererer. 

Dere som har gjort dette, hvordan var smertene etterpå? Hadde dere klart å sitte i bil i 6 timer rett etter opr?

:huh:

Anonymous poster hash: 80801...e58
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må innrømme at å sitte fastspent i bil etter laparoskopi høres lite fristende ut..

Man har ofte smerter etter en slik operasjon, de fyller jo buken din med gass(blåser opp) for å kunne titte rundt der inne.. Ha med paracet og ibux, en varmeflaske kan hjelpe om du har smerter i buken. Det er ikke helt uvanlig at man får vondt oppover mot bryst og skuldre heller, men jeg syntes det var mest som litt sterke menssmerter.

Kanskje du kan få en liten dose sterke smertestillende før dere reiser hjem?

Anonymous poster hash: a15eb...c18

Skrevet

Ikke for å gjøre ting stort verre her, men jeg svarer på spørsmålet ditt.
Inngrepet mitt på Laporaskopi tok kun 40 min, og ja, må si den 1 time lange turen hjem igjen var et helt utrolig mareritt.. Hver lille dump i veikanten fikk en til å brekke seg av smerter, men det kan jo også bare være meg da.. Og var dårlig og hadde mye smerter i 1 mnd. senere.

Så masse lykke til!!! :)

Anonymous poster hash: 7ec9c...277
Skrevet

Hadde ganske vondt første døgnet med sterke menssmerter. Så å sitte 6 timer i en bil samme dag er ikke det ideelle, nei. Jeg lå i sofan og sov og krøket meg sammen i smerter om hverandre samme dag som operasjonen.

Anonymous poster hash: e3549...796

Skrevet

Min erfaring er motsatt.. Jeg var inne på sykehuset kl 8, hjemme kl 11 og sov et par timer (var litt groggy etter narkosen). Hentet barna kl 14 og merket ingenting til det.. Ble sterilisert samtidig, så jeg var litt overrasket over at jeg ikke var noe sår eller noe..

Men de neste dagene var jeg veldig sår rundt navlen (naturlig nok) og i dag, et år etter, merker jeg fortsatt litt småvondter rundt navlen (sikkert i arrvev eller noe)..

Anonymous poster hash: 1eb80...78f

Skrevet

Gjort det i dag pga fjerning av galleblære.

Var heldigvis ikke like vondt som jeg trodde, men svir ganske bra på siden /ryggen og/eller nakke. Bilturen var ikke no morsom.

Fikk med sterke smertestillende hjem som man blir søvnig av, deilig :-)

Skrevet

Jeg har blitt lagt inn etter begge. Begge gangene dro jeg hjem sent på kvelden og bilturen var mildt sagt jævlig.

Skrevet

Hadde tatt inn på et htotell der ei natt for å slippe å sitte 6 timer i bil etterpå.

Jeg hadde laparoskopi i forbindelse med blindtarmsoperasjon, og da var jeg veldig syk med bukhinnebetennelse, så kan ikke sammenlignes med planlagt laparoskopi, men det var veldig ubehagelig etterpå, ikke noe god med bilbelte kan jeg tenke meg.

Selve operasjonen er ukomplisert - lykke til :)

Anonymous poster hash: f4022...746

Skrevet

Jeg ville heller kjørt samme dag, for meg var det vondere på dag to. Dette er selvfølgelig individuelt.

Ta med deg gravidbelte så slipper du press på sårene. En pute til hodet, løs bukse og litt ekstra smertestillende :-)

Skrevet

Selv om du kanskje ikke vil høre dette, så er min erfaring at jeg ikke ville anbefalt tur hjem samme dag.

Jeg har hatt 3 laparoskopi, og den første gangen fikk jeg utført inngrepet i Haugesund. Bor i Sandnesområdet, så dvs ca 2 timer i bil + en fergetur.

Det var helt jævlig, for å si det mildt! Jeg var ut av en annen verden kvalm (blanding av narkose og smerter) , og hadde luftsmerter så det holdt!

Husker at mannen stoppet langs grøftekanten en novemberkveld i pisseregn...jeg spydde og nærmest gråt for jeg savnet mor, hihi ;)

Jeg må dog legge til at de neste to inngrepene var nærmest smertefri, og jeg hadde null luftsmerter.

Tror det er veldig individuelt, og at det kan variere stort fra inngrep til inngrep.

Lykke til med din avgjørelse og med selve laparoskopiet :)

Anonymous poster hash: c4b19...1c6

Skrevet

Med min erfaring ville jeg ikke ha gjort det. Jeg lå inne til dagen etterpå, og det er noe av det mest smertefulle jeg noen gang har vært med på..

Samtidig så er det kanskje individuelt og du vil kanskje ikke få det like fælt som meg :) Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...