Gå til innhold

Menn som jobber på bibliotek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hele livet. Synes du det er attraktivt?

Anonymous poster hash: 1f7a1...a20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det ikke være det? Hva er galt med å jobbe med litteratur?

Skrevet

Overhodet ikke. Kunne sikkert hatt mange interessante samtaler da, for vedkommende er jo sikkert vel belest, men sånn ved første tanke slår en bibliotekar meg som kjedelig. Selvsagt finnes det unntak, finnes sikkert bibliotekarer som elsker strikkhopp og paragliding også :P

Skrevet

Sukk, ja. Stort nærmere en drømmemann (sånn bortsett fra han jeg har da) kommer man nok ikke. 

Skrevet

Ja, det er attraktivt. Mye mer bevis på at disse mennene faktisk har noe i huet og andre interesser enn øl, fotball og Paradise hotell, enn menn som kjører langtransport eller jobber på en fabrikk. Men nå til dags er sikkert smarte menn ikke noe attraktivt lenger?

Anonymous poster hash: ddc0b...d72
Skrevet

Haha. Hvorfor er det gitt at en mann som jobber i skranken på et bibliotek er spesielt belest?

Skrevet

Haha. Hvorfor er det gitt at en mann som jobber i skranken på et bibliotek er spesielt belest?

Ikke spesielt belest, men han velger å jobbe med bøker og litteratur, gjennomgå lang utdanning der man MÅ lese og lære om litteratur, og har sikkert generelt andre interesser. Jeg tror ikke mannfolk som har helg med flatfyll, tafsing på damer og fotballkikking som ukas høydepunkt velger bibliotekar-yrke akkurat...

Skrevet

Ikke spesielt belest, men han velger å jobbe med bøker og litteratur, gjennomgå lang utdanning der man MÅ lese og lære om litteratur, og har sikkert generelt andre interesser. Jeg tror ikke mannfolk som har helg med flatfyll, tafsing på damer og fotballkikking som ukas høydepunkt velger bibliotekar-yrke akkurat...

Du trenger ikke lang utdanning for å ta bak disken på et bibliotek. Du trenger ikke være bibliotekar engang, og langt mindre være litteraturviter.

Skrevet

Du sa ingenting om at mannen jobbet bak skranken, du sa han jobbet på bibliotek, og dermed er det naturlig å gå it fra att det var snakk om en bibliotekar...

Når det er sagt så kjenner jeg et par bibliotekarer, og det er ikke så veldig vanlig at bibliotek tar seg råd til å ansette eget personale til å betjene noen skranke (jeg snakker nå om mindre byer som feks Bodø, mulig det er annerledes i feks Oslo). Bibliotekarene gjør både det og annet arbeid som skal gjøres i biblioteket. En av oppgavene til en bibliotekar er nettopp å hjelpe kundene med å finne bøker...

Anonymous poster hash: 68830...aa9

Skrevet

Du sa ingenting om at mannen jobbet bak skranken, du sa han jobbet på bibliotek, og dermed er det naturlig å gå it fra att det var snakk om en bibliotekar...

Når det er sagt så kjenner jeg et par bibliotekarer, og det er ikke så veldig vanlig at bibliotek tar seg råd til å ansette eget personale til å betjene noen skranke (jeg snakker nå om mindre byer som feks Bodø, mulig det er annerledes i feks Oslo). Bibliotekarene gjør både det og annet arbeid som skal gjøres i biblioteket. En av oppgavene til en bibliotekar er nettopp å hjelpe kundene med å finne bøker...

Anonymous poster hash: 68830...aa9

De fleste bibliotek har skrankepersonell som kalles "merkantile". De har også en informsjon der en kan henvende seg for hjelp. I større byer kan en biblioteksjobb være veldig spennende, der har man ansatte med helt andre funskjoner enn skrankevakt. 

Anonymous poster hash: 4cf68...4f6

Skrevet

Hehe, må le av kommentarene her...en må nok være litt belest for å kunne hjelpe folk i skranken...nei, en trenger ikke være bibliotekar, men har aldri møtt noen som ikke interesser seg for litteratur og jobber i bibliotek! Menn som jobber i bibliotek er ålreite, snille, kule, tenkende, morsomme, aktive og ikke dumme, ikke sjåvinistiske, ikke interessert i tull ( ala paradise hotell eller hotel cæsar), ikke egoistiske. Jeg jobber som bibliotekar ved et stort bibliotek med mange menn. Aldri møtt så mange tvers gjennom ordentlige mannfolk på en plass!

Anonymous poster hash: 2c1c9...f4a

Skrevet

Du trenger ikke lang utdanning for å ta bak disken på et bibliotek. Du trenger ikke være bibliotekar engang, og langt mindre være litteraturviter.

Du vet at det finnes utdanning for de som jobber på bibliotek?

Anonymous poster hash: e6ef8...08f

Skrevet

Her jeg bor, i Tromsø, må du i alle fall være bibliotekar for å jobbe på biblioteket. Mulig de har noen spesialdisper for de som har jobbet der lenge og ikke har utdannelsen i bunn. Det er langt mellom bibliotekarjobbene her, så det hadde nok blitt ramaskrik dersom en eller annen ufaglært hadde stukket av med jobben.

Jeg tar selv en utdannelse for (blant annet) bibliotekarer nå, den er på 3 år (for deg som ikke visste at man må ha utdanning for å jobbe som bibliotekar). Men tilbake til HIs spørsmål: De mennene jeg utdanner meg sammen med nå, er tvers gjennom snille, smarte og fine fyrer. 50 % er selvsagt erkenerder. Personlig synes jeg dog de er litt kjedelige, men jentene er morsomme og interessante og jeg har fått venner for livet :)

Anonymous poster hash: 5ab11...f41
Skrevet

Er på listen over drømmemenn egentlig ;)

Anonymous poster hash: b1c32...5db
Skrevet

Her jeg bor, i Tromsø, må du i alle fall være bibliotekar for å jobbe på biblioteket. Mulig de har noen spesialdisper for de som har jobbet der lenge og ikke har utdannelsen i bunn. Det er langt mellom bibliotekarjobbene her, så det hadde nok blitt ramaskrik dersom en eller annen ufaglært hadde stukket av med jobben.

Jeg tar selv en utdannelse for (blant annet) bibliotekarer nå, den er på 3 år (for deg som ikke visste at man må ha utdanning for å jobbe som bibliotekar). Men tilbake til HIs spørsmål: De mennene jeg utdanner meg sammen med nå, er tvers gjennom snille, smarte og fine fyrer. 50 % er selvsagt erkenerder. Personlig synes jeg dog de er litt kjedelige, men jentene er morsomme og interessante og jeg har fått venner for livet :)

Anonymous poster hash: 5ab11...f41

Bibliotekar er ikke en beskyttet tittel, men arbeidsmarkedet i nord er nok et annet enn her sør. Spesiellt siden UiT utdanner bibliotekarer. Sist vi lyste ut bibliotekarstilling var det mange søkere og kun en med bachelor i informasjonskunnskap. Den som fikk den er ikke bibliotekarutdannet men har annen relevant utdanning. På vår filial er vi tre i bibliotekarstilling inkuldert leder. Ellers jobber det fire "merkantile" hos oss i varierende stillingsprosent, ikke helt sikker på hvor mange årsverk de dekker.

Anonymous poster hash: 4cf68...4f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...