Gå til innhold

K-vitamindråper til nyfødt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som ikke har gitt den nyfødte k-vitamin i sprøyte, men i dråpeform?

Min førstefødte bare fikk sprøyta på sykehus uten at vi visste noe om det, men nå med nr. 2 ble vi gjort obs på fordeler/ulemper med denne og at det finnes andre muligheter (altså K-dråper).

Er det noen som har erfaring med dråpene som kanskje kan fortelle litt mer?

Anonymous poster hash: 4c09a...651

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Skrevet

Vi gav ikke k-vitminer i det hele tatt etter ønske fra min mann. Regnet med å møte litt motstand på sykehuset, men min mann gav beskjed og det var det. Det er jo kun det første døgnet dette er aktuelt.

Anonymous poster hash: fa5b0...6f5
Skrevet

Vi gav ikke k-vitminer i det hele tatt etter ønske fra min mann. Regnet med å møte litt motstand på sykehuset, men min mann gav beskjed og det var det. Det er jo kun det første døgnet dette er aktuelt.

Bare hvis det gis i sprøyteform. I Nederland gir man dråper i 14 dager. I Tyskland, Sveits og Østerrike får de tre orale doser fordelt på noen dager. Hvorfor valgte dere å la være? Sa sykehuspersonellet noe?

Skrevet

Hva sa personalet da når dere ikke ønsket å gi? Mine tre fikk uten at jeg visste det. Hva var grunnene for at dere ikke ønsket å gi?
Skrevet

Kort fortalt trodde man at det ga høyere risiko for leukemi, men det vet man ikke. Når man gir k-vitamin i sprøyteform får barnet en ekstremt høy dose rett inn i systemet. Norge er et av de eneste landene som har gitt k-vitaminsprøyte helt siden 50-tallet. I Tyskland, Østerrike, Nederland og andre land i Europa gir de i dråpeform, men forskjellige doser. I Sverige og Danmark sluttet de med det en stund, men så begynte de igjen. Jeg vil helst gi barnet dråper, men det er veldig lite kunnskap om det i Norge. Fastlegen til mannen min hadde aldri en gang hørt om det, og ikke dama på apoteket heller...

Men les den artikkelen her, den forklarer det bedre enn jeg kan :)

http://www.jordmorforeningen.no/tj/layout/set/print/Tidsskrift-for-jordmoedre/Tema/2012/Trygg-mammamedisin/K-vitamin-til-nyfoedte-vet-vi-nok

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...