Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #1 Skrevet 16. september 2014 Jeg så et fødeprogram på TV-Norge, men det var fra England. Jeg lurer på om det er sånn det er på norske fødeavdelinger også? F.eks. sto jordmødrene rundt og heiet, lyset var skarpt, den fødende fikk ingen ro, men ble stresset opp og fikk beskjed om å "fortsette fortsette fortsette", når hun egentlig godt kunne tatt seg en pause. Hun virket som om hun var i sjokk, men at dette var helt normalt. Etterpå tørket de ikke babyen med varsomhet men var veldig røffe i behandlingen. Babyen skrek ikke med en gang, for han hadde bæsjet i fødselskanalen og fått litt mekonium i munn og svelg. At babyer bæsjer under fødsel er jo et tegn på at barnet er stresset og det virket på meg som om problemene som oppsto i hovedsak var skapt av et stressende miljø. Og dette ble betegnet som en vellykket fødsel selv om det var masse mennesker i rommet, mor så ut som hun var i sjokk lenge etter babyen var ute og selv om babyen hadde problemer med pusten, var slapp og også viste tydelige tegn på stress. Vi har bare hatt hjemmefødsler, så jeg vet ikke hvordan sykehusene er her. Men under en hjemmefødsel er man jo veldig opptatt av ro og fred og eget tempo og alt det der.. Så hvordan er egentlig norske sykehusfødsler? Er de like (tilsynelatende) kaotiske som de engelske jeg ser på TV? Anonymous poster hash: df964...c12
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #2 Skrevet 16. september 2014 Nei, jeg opplevde det ikke sånn noen av gangene. Flinke folk som forholdt seg rolig. Hvordan lyset var husker jeg ærlig talt ikke, tror jeg lukket øynenen mye. Mitt første barn bæsjet under fødselen. Det gikk veldig fort, kan ha vært derfor, og hun var sliten etterpå. Men det ble ikke gjort noe under fødselen som kunne stresse henne. Var veldig fornøyd med fødslene mine. Anonymous poster hash: ec71c...e22
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #3 Skrevet 16. september 2014 Jeg så et fødeprogram på TV-Norge, men det var fra England. Jeg lurer på om det er sånn det er på norske fødeavdelinger også? F.eks. sto jordmødrene rundt og heiet, lyset var skarpt, den fødende fikk ingen ro, men ble stresset opp og fikk beskjed om å "fortsette fortsette fortsette", når hun egentlig godt kunne tatt seg en pause. Hun virket som om hun var i sjokk, men at dette var helt normalt. Etterpå tørket de ikke babyen med varsomhet men var veldig røffe i behandlingen. Babyen skrek ikke med en gang, for han hadde bæsjet i fødselskanalen og fått litt mekonium i munn og svelg. At babyer bæsjer under fødsel er jo et tegn på at barnet er stresset og det virket på meg som om problemene som oppsto i hovedsak var skapt av et stressende miljø. Og dette ble betegnet som en vellykket fødsel selv om det var masse mennesker i rommet, mor så ut som hun var i sjokk lenge etter babyen var ute og selv om babyen hadde problemer med pusten, var slapp og også viste tydelige tegn på stress. Vi har bare hatt hjemmefødsler, så jeg vet ikke hvordan sykehusene er her. Men under en hjemmefødsel er man jo veldig opptatt av ro og fred og eget tempo og alt det der.. Så hvordan er egentlig norske sykehusfødsler? Er de like (tilsynelatende) kaotiske som de engelske jeg ser på TV? Anonymous poster hash: df964...c12 Neida, jordmødrene er ganske rolige hele tiden - hvertfall mine. født to ganger, sist for 5 mnd siden. Det jeg reagerer på er at mødrene i engelske fødeprogram hyler etter epidural når de knapt har 3 cm åpning, hehe. Gikk hjemme alene med rier til jeg hadde 8 cm åpning, så jeg tenker de får det veldig ille langt uti fødselen da hvis det gjør vondt allerede da. Anonymous poster hash: 23e2d...29f
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #4 Skrevet 16. september 2014 Nei, jeg har ikke opplevd mine fødsler så kaotiske som mange av disse programmene fra England og USA. Men har hatt dramatiske fødsler med barnelege, fødselslege, flere jordmødre o.l. inne på fødestuen da, heldigvis, for hadde vi ikke fått så god hjelp hadde nok ikke datteren vår levd i dag. At babyen du så på TV bæsjet i fostervannet kom neppe av at det var to jordmødre som hauset opp stemningen på utsiden, det tror jeg neppe stresset babyen til å bæsje altså. Men du kan jo se på den norske versjonen av dette programmet, så får du se hvordan det er i Norge: http://tv.nrk.no/serie/jordmoedrene/MDFP19000109/05-01-2011 Anonymous poster hash: 2475c...39b
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #5 Skrevet 16. september 2014 Nei, jeg har ikke opplevd mine fødsler så kaotiske som mange av disse programmene fra England og USA. Men har hatt dramatiske fødsler med barnelege, fødselslege, flere jordmødre o.l. inne på fødestuen da, heldigvis, for hadde vi ikke fått så god hjelp hadde nok ikke datteren vår levd i dag. At babyen du så på TV bæsjet i fostervannet kom neppe av at det var to jordmødre som hauset opp stemningen på utsiden, det tror jeg neppe stresset babyen til å bæsje altså. Men du kan jo se på den norske versjonen av dette programmet, så får du se hvordan det er i Norge: http://tv.nrk.no/serie/jordmoedrene/MDFP19000109/05-01-2011 Anonymous poster hash: 2475c...39b Sorry, den liken ble vel feil, den var vel til den serien om hjemmefødsler den Men det er laget en serie fra norske fødeavdelinger på sykehus også, hva het nå den igjen da? Anonymous poster hash: 2475c...39b
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #6 Skrevet 16. september 2014 Jeg så et fødeprogram på TV-Norge, men det var fra England. Jeg lurer på om det er sånn det er på norske fødeavdelinger også? F.eks. sto jordmødrene rundt og heiet, lyset var skarpt, den fødende fikk ingen ro, men ble stresset opp og fikk beskjed om å "fortsette fortsette fortsette", når hun egentlig godt kunne tatt seg en pause. Hun virket som om hun var i sjokk, men at dette var helt normalt. Etterpå tørket de ikke babyen med varsomhet men var veldig røffe i behandlingen. Babyen skrek ikke med en gang, for han hadde bæsjet i fødselskanalen og fått litt mekonium i munn og svelg. At babyer bæsjer under fødsel er jo et tegn på at barnet er stresset og det virket på meg som om problemene som oppsto i hovedsak var skapt av et stressende miljø. Og dette ble betegnet som en vellykket fødsel selv om det var masse mennesker i rommet, mor så ut som hun var i sjokk lenge etter babyen var ute og selv om babyen hadde problemer med pusten, var slapp og også viste tydelige tegn på stress. Vi har bare hatt hjemmefødsler, så jeg vet ikke hvordan sykehusene er her. Men under en hjemmefødsel er man jo veldig opptatt av ro og fred og eget tempo og alt det der.. Så hvordan er egentlig norske sykehusfødsler? Er de like (tilsynelatende) kaotiske som de engelske jeg ser på TV? Anonymous poster hash: df964...c12 Neida, jordmødrene er ganske rolige hele tiden - hvertfall mine. født to ganger, sist for 5 mnd siden. Det jeg reagerer på er at mødrene i engelske fødeprogram hyler etter epidural når de knapt har 3 cm åpning, hehe. Gikk hjemme alene med rier til jeg hadde 8 cm åpning, så jeg tenker de får det veldig ille langt uti fødselen da hvis det gjør vondt allerede da. Anonymous poster hash: 23e2d...29f De er kanskje ikke så opptatt av å ha mest mulig vondt for å skryte av det etterpå "seee, jeg hadde gruuusomme smerter, men fødte uten smertestillende, så jeg er mye mer kvinne enn disse epidural-pysene" og ikke så opptatt av å være flink urkvinne som ikke lager lyd under fødselen. Anonymous poster hash: dd61b...6f0
Luksusdyret Skrevet 16. september 2014 #7 Skrevet 16. september 2014 Jeg så et fødeprogram på TV-Norge, men det var fra England. Jeg lurer på om det er sånn det er på norske fødeavdelinger også? F.eks. sto jordmødrene rundt og heiet, lyset var skarpt, den fødende fikk ingen ro, men ble stresset opp og fikk beskjed om å "fortsette fortsette fortsette", når hun egentlig godt kunne tatt seg en pause. Hun virket som om hun var i sjokk, men at dette var helt normalt. Etterpå tørket de ikke babyen med varsomhet men var veldig røffe i behandlingen. Babyen skrek ikke med en gang, for han hadde bæsjet i fødselskanalen og fått litt mekonium i munn og svelg. At babyer bæsjer under fødsel er jo et tegn på at barnet er stresset og det virket på meg som om problemene som oppsto i hovedsak var skapt av et stressende miljø. Og dette ble betegnet som en vellykket fødsel selv om det var masse mennesker i rommet, mor så ut som hun var i sjokk lenge etter babyen var ute og selv om babyen hadde problemer med pusten, var slapp og også viste tydelige tegn på stress. Vi har bare hatt hjemmefødsler, så jeg vet ikke hvordan sykehusene er her. Men under en hjemmefødsel er man jo veldig opptatt av ro og fred og eget tempo og alt det der.. Så hvordan er egentlig norske sykehusfødsler? Er de like (tilsynelatende) kaotiske som de engelske jeg ser på TV? Anonymous poster hash: df964...c12 Neida, jordmødrene er ganske rolige hele tiden - hvertfall mine. født to ganger, sist for 5 mnd siden. Det jeg reagerer på er at mødrene i engelske fødeprogram hyler etter epidural når de knapt har 3 cm åpning, hehe. Gikk hjemme alene med rier til jeg hadde 8 cm åpning, så jeg tenker de får det veldig ille langt uti fødselen da hvis det gjør vondt allerede da. Anonymous poster hash: 23e2d...29f Det har ikke slått deg at fødsler og smerteterskel er forskjellige? Jeg bruker å ha grusomme smerter, skriker og hyler fordi jeg ikke klarer å la være, mens min ene kollega føder som ei katte og synes ikke riene var vonde. Hun trodde ikke på jordmora da hun sa at min kollega hadde 9 cm åpning, for kollegaen min kjente nesten ingenting.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #8 Skrevet 16. september 2014 Jeg så et fødeprogram på TV-Norge, men det var fra England. Jeg lurer på om det er sånn det er på norske fødeavdelinger også? F.eks. sto jordmødrene rundt og heiet, lyset var skarpt, den fødende fikk ingen ro, men ble stresset opp og fikk beskjed om å "fortsette fortsette fortsette", når hun egentlig godt kunne tatt seg en pause. Hun virket som om hun var i sjokk, men at dette var helt normalt. Etterpå tørket de ikke babyen med varsomhet men var veldig røffe i behandlingen. Babyen skrek ikke med en gang, for han hadde bæsjet i fødselskanalen og fått litt mekonium i munn og svelg. At babyer bæsjer under fødsel er jo et tegn på at barnet er stresset og det virket på meg som om problemene som oppsto i hovedsak var skapt av et stressende miljø. Og dette ble betegnet som en vellykket fødsel selv om det var masse mennesker i rommet, mor så ut som hun var i sjokk lenge etter babyen var ute og selv om babyen hadde problemer med pusten, var slapp og også viste tydelige tegn på stress. Vi har bare hatt hjemmefødsler, så jeg vet ikke hvordan sykehusene er her. Men under en hjemmefødsel er man jo veldig opptatt av ro og fred og eget tempo og alt det der.. Så hvordan er egentlig norske sykehusfødsler? Er de like (tilsynelatende) kaotiske som de engelske jeg ser på TV? Anonymous poster hash: df964...c12 Neida, jordmødrene er ganske rolige hele tiden - hvertfall mine. født to ganger, sist for 5 mnd siden. Det jeg reagerer på er at mødrene i engelske fødeprogram hyler etter epidural når de knapt har 3 cm åpning, hehe. Gikk hjemme alene med rier til jeg hadde 8 cm åpning, så jeg tenker de får det veldig ille langt uti fødselen da hvis det gjør vondt allerede da. Anonymous poster hash: 23e2d...29f De er kanskje ikke så opptatt av å ha mest mulig vondt for å skryte av det etterpå "seee, jeg hadde gruuusomme smerter, men fødte uten smertestillende, så jeg er mye mer kvinne enn disse epidural-pysene" og ikke så opptatt av å være flink urkvinne som ikke lager lyd under fødselen. Anonymous poster hash: dd61b...6f0 Til forskjell fra de som velger hjemmefødsler mener du? Jeg synes smertestillende er helt greit. Fødsler oppleves forskjellige og alle må få gjøre det som er greit for dem men nå er det mange i "hjemmefødselmijøet" som kanskje mener at smertene oppleves som mindre vonde når du får "kjøre ditt eget løp" i ro og fred. At den "naturlige" måten faktisk er mindre smertefull, uten smertestillende Anonymous poster hash: df964...c12
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #9 Skrevet 16. september 2014 Det er veldig hyggelig å lese at folk har fine, rolige fødsler på norske sykehus. Hvis jeg skulle bli overflyttet til sykehus under en hjemmefødsel er det fint å vite at det ikke blir som den engelske jeg så på TV Anonymous poster hash: df964...c12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå