Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #1 Skrevet 16. september 2014 Dere som ligger under 5000 pr mnd i mat, hva spiser dere? To voksne og to barn. Vi ligger på 10-12000 pr mnd og vi sløser ikke og ikke kaster vi mat. Handler mest på Kiwi. Skjønner ikke hvordan vi kan spare inn uten å spise mindre eller mer usunt? Så hva kjøper dere inn og hva spiser dere? Evt hva kjøper dere aldri? Anonymous poster hash: 43988...220
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #2 Skrevet 16. september 2014 Vi spiser mye variert, men jeg kan jo nevne noen gjengangere. Kylling(hel, filét osv alt etter som) med dampede grønnsaker, hjemmelaget fløtesaus og av og til ovnsstekte potetbåter/villris/potetmos. Cottage pai med mye grønnsaker og hjemmelaget potetmos, kjøttdeig eller strimlet svinekjøtt i bunn. Lasagne, som regel Knorr sin siden jeg suger på å lage det fra bunn. Laks med en god salat og gjerne villris. Lapskaus kokt på f.eks svineknoke, med kjøttpølser i. Fårikål! Mmm.. Kjøttkaker, tradisjonelt. Hjemmelaget. Hjemmelaga Fiskekaker med f.eks raspa gulrot. Vi bruker å f.eks kjøpe kiwi sine 16,90 helgetilbud. Ting vi aldri kjøper: indrefiléter og dyrt oksekjøtt. Ferdigmat jeg kan lage selv, kjøttkaker f.eks. Brød til 40kr. Fancy ost, norvegia går helt fint. Kjeks og chips/brus annet enn hvis det er noe spesielt. Vi drikker vann til måltider og trives med det, og jeg er flink til å lage mat, så det meste smaker bra. Vi spiser ikke råflott, men helt normalt. Anonymous poster hash: 6e9a7...f6f
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #3 Skrevet 16. september 2014 Kjøttkaker med hjemmelaget saus, gulrot, makaroni Hjemmelaget fiskekaker med grønnsaker og hjemmelaget saus Grønnsakssuppe Kyllingfilet tilberedt forskjellig (nuggets, wok, stekt i ovn med bacon rundt) Taco Hjemmelaget fiskegrateng Fiskeboller Spagetti og kjøttdeig med hjemmelaget kjøttsaus Grønnsaker eller salat til alle middagsmåltidene. Vi er to voksne og tre barn fra to til elleve år. Bruker ca 4000,- i måneden. Kjøper også brus, potetgull og godteri! Namnam... Masse frukt også da! Handler på rema 1000 Anonymous poster hash: 57109...dd8
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #4 Skrevet 16. september 2014 12000,- på 4 mann? Dvs. dere spiser i snitt for 100 kroner per person hver dag. Det må da være mulig å få laget ok mat litt billigere. Anonymous poster hash: dbdca...5bf
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #5 Skrevet 16. september 2014 Kjøttkaker med hjemmelaget saus, gulrot, makaroni Hjemmelaget fiskekaker med grønnsaker og hjemmelaget saus Grønnsakssuppe Kyllingfilet tilberedt forskjellig (nuggets, wok, stekt i ovn med bacon rundt) Taco Hjemmelaget fiskegrateng Fiskeboller Spagetti og kjøttdeig med hjemmelaget kjøttsaus Grønnsaker eller salat til alle middagsmåltidene. Vi er to voksne og tre barn fra to til elleve år. Bruker ca 4000,- i måneden. Kjøper også brus, potetgull og godteri! Namnam... Masse frukt også da! Handler på rema 1000 Anonymous poster hash: 57109...dd8 det var bare noen eksempler, spiser annen mat også Anonymous poster hash: 57109...dd8
3 i april Skrevet 16. september 2014 #6 Skrevet 16. september 2014 kjøper de grønnsakene og frukten som er på tilbud Kjøper ukas brød Lager alt fra bunnen av, da det er mye billigere. Feks så koster en pose med hvit saus ca 16 kr. lager jeg den selv koster den kanskje 3 kr.. Handler shampo, balsam, dusjåpe på tilbud. Hamstret inn når obs hadde 40 % på shampo og balsam. vi bor med sjøen og ungene mine ELSKER og fiske så de kommer stadig hjem med makrell, torsk, lyr og sei så her lager jeg fiskekaker, fiskegrateng, stekt og kokt fisk, helt gratis er det også blåbær og div andre bær plukker vi selv og lager saft og syltetøy av. Mannen jakter så tipper vi får både rype og hjort i fryseboksen Vi spiser masse fisk. Jeg kjøper frosne rå kyllinglår, de er ofte på tilbud. kyllingfillene fra coop extra og fp er billige og gode svinesteik er billig og god mat kjøper karbonadedeig når den er på tilbud og lager karbonader, kjøttkaker og kjøttsaus. Spiser masse forskjellig, spiser også biff kjøtt. Kjøper når den er på tilbud og fryser ned
Optatium Skrevet 16. september 2014 #7 Skrevet 16. september 2014 Vil bare nevne at veldig mange drikker opp mange penger. Juice, melk, saft og brus er ganske dyre saker. Nå har vi foreløpig bare et barn på vei, men her får ingen juice eller melk til frokost annet i helgene. Man får nok kalsium gjennom yoghurt eller andre meierivarer. Husk at det er mye kjøtt som er billig, det bare er ikke i filet form. Gryteretter og supper er eksempelvis middager som fort kan lages veldig billig. Her annonseres det for øvrig ofte kjøtt etter jakt, og det er billig å for eksempel kjøpe en kvart elg (da får man kvernet karbonadedeig, noe biff, noe grytekjøtt osv). Slik fyller vi fryseren. Vær obs på frukt, kan være dyrt, kan være billig. Kjøp det som er sesong og på tilbud, dropp mangoer utenom sesong for eksempel (de koster pr nå 20 kroner stykk). Godis er også dyrt, alle slikkerier og sukkerting er kostbart. Kjøp mindre snop, velg popcorn for eksempel som er billigere. Kanskje kjøpe en kullsyremaskin og heller blande inn saft hvis man savner et alternativ til brus? Det er ikke sikkert du kommer ned i 5000 kr med dette, men i alle fall bør det være mulig å nærme seg 7-8000. Sier heller ikke at du aldri skal kjøpe fileter, brus og snop, men begrens det og vær bevisst på hva det koster.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #8 Skrevet 16. september 2014 Helt normal mat. Nå er mannen slakter så kjøtt er veldig billig. Naboen er grønnsaksbonde så det er også billig. Jeg baker det meste selv. Vi lever godt og spiser variert. Dette er selvsagt KUN mat. Anonymous poster hash: 7cbbc...438
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #9 Skrevet 16. september 2014 vi er en familie på 4 (to voksne, og to barn) og vi bruker vel ca 5000 på mat på en måned. MEN, dette budsjettet er kun mulig å holde (for oss) om vi er flinke og handler kun en gang per uke.. 5000,- inkluderer da også vaskepulver, dopapir, bleier osv lager middagsliste hver torsdag - handler torsdag kveld for hele uka. Da bruker jeg også tilbudsavisen fra coop mega (er som regel der vi handler), og planlegger litt utfra denne. I tillegg handler vi ekstra av ting som er veldig billig. som f.eks karbonadedeig på obs i forrige uke. Da blir det gjerne handling for litt mer den ene uken, men mindre igjen uken etter.. Vi spiser helt vanlig, sunn mat, med litt ekstra ting i helgene. Lager mye fra bunnen av, og ofte da store porsjoner.. mye grønnsakssuppe, bolognese osv hvor vi kan 'bruke opp' det vi har av grønnsaker osv.. I tillegg handler vi aldri inn til middag på torsdag.. da spiser vi det vi har i kjøleskap og fryser! (blir gjerne 'interessante' middager - men stort sett både sunt og godt) en typisk middagsuke ser slik ut: - spaghetti bolognese m/ salat - hjemmelagde fiskepinner m potetmos og grønne erter - grønnsakssuppe (med pølsebiter.. rester som ligger igjen i fryseren etter et pølsemåltid for en stund siden) - omelett m/ kikerter, serveres med salat - fredagspizza (ALLTID..) - thai curry - helstekt kylling m/ ovnsbakte poteter og grønnsaker Anonymous poster hash: d1864...eed
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #10 Skrevet 16. september 2014 Men hva spiser dere til andre måltider da? Ser det er noen her som kun drikker vann feks. Anonymous poster hash: 44f02...047
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #11 Skrevet 16. september 2014 5 personer- ca 5000 med alt av mat og husholdnings art. Utenom middagene, som alle andre har nevnt- så har vi alltid en todagers middagsrett i uka (komper, lapskaus, supper o.l).. Til øvrige måltider brød, grøt (havre, semule), pannekaker/lapper, youghurt, frukt Vi spiser ikke veldig variert i pålegg med har som regel ost, prim, nugatti, leverpostei, makrell i tomat, smøreost/kaviar, sylt, brunost. ingen er spesielt glad i kjøttpålegg her... Anonymous poster hash: 8d671...ee8
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #12 Skrevet 16. september 2014 5 personer- ca 5000 med alt av mat og husholdnings art. Utenom middagene, som alle andre har nevnt- så har vi alltid en todagers middagsrett i uka (komper, lapskaus, supper o.l).. Til øvrige måltider brød, grøt (havre, semule), pannekaker/lapper, youghurt, frukt Vi spiser ikke veldig variert i pålegg med har som regel ost, prim, nugatti, leverpostei, makrell i tomat, smøreost/kaviar, sylt, brunost. ingen er spesielt glad i kjøttpålegg her... Anonymous poster hash: 8d671...ee8 drikker mye melk og vann.. lite juice, saft ytterst sjeldent (1-2 flasker i året kanskje). Ingen drikker kaffi. Drikker noe te.. Veldig glad i brus vi voksne, men prøver å begrense det til helgene. Kunne spart inn mer på snop, meeen jeg bare MÅ ha :-O Anonymous poster hash: 8d671...ee8
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #13 Skrevet 16. september 2014 Men hva spiser dere til andre måltider da? Ser det er noen her som kun drikker vann feks. Anonymous poster hash: 44f02...047 Brødskiver, havregryn, frokostblanding.. Sikkert det samme som alle andre? Jeg kjøper ikke corn flakes til 30kr når jeg får en som smaker helt likt til 8kr pakken f.eks. FP sin musliblanding er også kjempegod:) Anonymous poster hash: 6e9a7...f6f
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #14 Skrevet 16. september 2014 Baker brød og rundstykker selv, blir mye billigere. Havregrøt liker vi alle, så det er jevnlig frokost. All frukt og grønnsaker storhandler jeg fra innvandrer butikker, koster 1/3 av prisen nesten. Pålegg så kjøper vi alltid Norvegia på salg til 60 kr, da kjøper jeg flere. Bruker det i matlaging og, river ost selv og, istedenfor å kjøpe ferdig revet. Ellers first price skinke og makrell i tomat, billigmerke kaviar, ellers baconost fra rema til 20 kr. Stabburet leverpostei. Til middag lager jeg alt fra bunn av, bruker mye kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig kjøpt på salg. Ellers går det i seibiff, laks, fiskeboller og fiskekaker. Kjøper lam, stek eller oksekjøtt da det er på salg. Kjøper gjerne opp stort da det er salg, og fryser ned. Vi drikker stort sett vann, te og litt kaffe. Melk får ungene daglig. Juice og brus har vi sjelden. Vi kjøper lørdagsgodt på europris på lørdager, koster bare 69 kr kiloen, og det er mer enn nok med en halv kilo til oss. Vi drikker en del smoothie, kjøper billige frosne bær på rema. Så kjøper vi ikke kaffe eller lunsj ute. Anonymous poster hash: d7031...41e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #15 Skrevet 16. september 2014 Vi handler inn en dag i uka. Kjøper en biola, en appelsinjuice og laktoseredusert melk. Dette må holde hele uka. Er det tomt så er det tomt. Ingen drikker melk men bruker den på havregryn. Samme med frukt og grønnsaker. Kjøper inn litt og er det tomt for bananer må det spises epler! Veldig greit for å få spist opp rester. Vi handler grønnsaker på et gårdsutsalg så det får vi billig. Har alltid oppskåret brød, polarbrød, frokostbrød og grove pizzasnurrer i frysa. Tar opp det vi trenger hver dag og kaster lite. Lager stort av lapskaus, supper, pastasaus og fiskegrateng, fryser ned. Kjøper sjampo, såper, vaskepulver, dopapir og tørkepapir når det er tilbud. Anonymous poster hash: 11c89...ab0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå