Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #1 Skrevet 16. september 2014 Jeg har en tidligere ansatt som har fått problemer med politiet. Nå ringte de meg for å få jobbdata, kontaktpersoner, telefonummer til husverten og for å få mitt inntrykk av personen ol. Hvor mye skal man egentlig utlevere om slikt på telefonen og er dette noe jeg kan snakke åpent om til andre? Anonymous poster hash: 8044c...c54
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #2 Skrevet 16. september 2014 Hadde ikke utlevert noe på grunnlag av en telefon. Jeg hadde forlangt personlig oppmøte med legitimasjon. Du har taushetsplikt. Anonymous poster hash: 139ae...b50
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #3 Skrevet 16. september 2014 Hadde ikke utlevert noe på grunnlag av en telefon. Jeg hadde forlangt personlig oppmøte med legitimasjon. Du har taushetsplikt. Anonymous poster hash: 139ae...b50 Hva har jeg taushetsplikt om og hvor er det hjemlet? Anonymous poster hash: 8044c...c54
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #4 Skrevet 16. september 2014 Høres shady ut.. Hadde aldri gitt ut opplysninger til noen på telefon! Synes det høres merkelig ut at politiet ringer til tidligere arbeidsgivere for å forhøre seg om ditt inntrykk av personen. Og hva i alle dager innebærer "jobbdata"? Politiet har uansett ikke noe med huseiers telefonnummer! Nei, hadde ikke gitt dem noe som helst, da måtte de innkalt meg til et avhør! Anonymous poster hash: afb1a...3fa
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #5 Skrevet 16. september 2014 Hadde ikke utlevert noe på grunnlag av en telefon. Jeg hadde forlangt personlig oppmøte med legitimasjon. Du har taushetsplikt. Anonymous poster hash: 139ae...b50 Hva har jeg taushetsplikt om og hvor er det hjemlet? Anonymous poster hash: 8044c...c54 Du har taushetsplikt om ansattes personlige opplysninger. Du må jo vite det som er arbeidsgiver? Selvsagt skal du samarbeide med politiet om de står på døra. En telefonsamtale hadde ikke vært godt bok for meg. En politimann er pliktig å legitimere seg. Det får de ikke gjort over telefonen. Jeg har ikke noen link til loven. Om du velger å fortelle videre at politiet har vært i kontakt ang vedkommende så vil du vel ikke gjøre noe ulovlig egentlig. Litt uetisk kanskje. Anonymous poster hash: 139ae...b50
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #6 Skrevet 16. september 2014 Jeg hadde bedt om navn og så ringt tilbake via 02800. På den måten får du verifisert at vedkommende er politi og finnes ikke vedkommende hos 02800 får du vite at vedkommende ikke er politi. Anonymous poster hash: 71eac...873
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #7 Skrevet 16. september 2014 Hadde ikke utlevert noe på grunnlag av en telefon. Jeg hadde forlangt personlig oppmøte med legitimasjon. Du har taushetsplikt. Anonymous poster hash: 139ae...b50 Hva har jeg taushetsplikt om og hvor er det hjemlet? Anonymous poster hash: 8044c...c54 Du har taushetsplikt om ansattes personlige opplysninger. Du må jo vite det som er arbeidsgiver? Selvsagt skal du samarbeide med politiet om de står på døra. En telefonsamtale hadde ikke vært godt bok for meg. En politimann er pliktig å legitimere seg. Det får de ikke gjort over telefonen. Jeg har ikke noen link til loven. Om du velger å fortelle videre at politiet har vært i kontakt ang vedkommende så vil du vel ikke gjøre noe ulovlig egentlig. Litt uetisk kanskje. Anonymous poster hash: 139ae...b50 telefonnummeret det ble ringt fra var politiet sitt. Ikke noe skumelt der, men jeg vet faktisk ikke hva jeg har taushetsplikt om, nei. Det er da ikke hhemlig hvem som jobber et sted, når de begynte og sluttet ol. Anonymous poster hash: 8044c...c54
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #8 Skrevet 16. september 2014 Hadde ikke utlevert noe på grunnlag av en telefon. Jeg hadde forlangt personlig oppmøte med legitimasjon. Du har taushetsplikt. Anonymous poster hash: 139ae...b50 Hva har jeg taushetsplikt om og hvor er det hjemlet? Anonymous poster hash: 8044c...c54 Du har taushetsplikt om ansattes personlige opplysninger. Du må jo vite det som er arbeidsgiver? Selvsagt skal du samarbeide med politiet om de står på døra. En telefonsamtale hadde ikke vært godt bok for meg. En politimann er pliktig å legitimere seg. Det får de ikke gjort over telefonen. Jeg har ikke noen link til loven. Om du velger å fortelle videre at politiet har vært i kontakt ang vedkommende så vil du vel ikke gjøre noe ulovlig egentlig. Litt uetisk kanskje. Anonymous poster hash: 139ae...b50 telefonnummeret det ble ringt fra var politiet sitt. Ikke noe skumelt der, men jeg vet faktisk ikke hva jeg har taushetsplikt om, nei. Det er da ikke hhemlig hvem som jobber et sted, når de begynte og sluttet ol. Anonymous poster hash: 8044c...c54 Det er ikke hemmelig og det kan politiet selv finne ut av gjennom aa-reg. Anonymous poster hash: 71eac...873
Marriet Skrevet 16. september 2014 #9 Skrevet 16. september 2014 Synes det er rart at politiet ville ta dette over telefon. De gangene (veldig få gangene) jeg har vært i kontakt med politiet har de ringt og bedt meg komme på stasjonen. Det har vært i forskjellige saker, men bestandig personlig oppmøte.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #10 Skrevet 16. september 2014 For utlevering av personopplysninger kan du kreve en skriftlig begjæring. evt må de inkalle deg til avhør Anonymous poster hash: ccfbc...050
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #11 Skrevet 16. september 2014 Jeg har en tidligere ansatt som har fått problemer med politiet. Nå ringte de meg for å få jobbdata, kontaktpersoner, telefonummer til husverten og for å få mitt inntrykk av personen ol. Hvor mye skal man egentlig utlevere om slikt på telefonen og er dette noe jeg kan snakke åpent om til andre? Anonymous poster hash: 8044c...c54 Jøss, dette høres helt ulovlig ut... Det var neppe politiet som ringte, men noen andre som utga seg for å være dem. Så pass på. Anonymous poster hash: 822e3...ea4
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #12 Skrevet 16. september 2014 Hadde ikke utlevert noe på grunnlag av en telefon. Jeg hadde forlangt personlig oppmøte med legitimasjon. Du har taushetsplikt. Anonymous poster hash: 139ae...b50 Hva har jeg taushetsplikt om og hvor er det hjemlet? Anonymous poster hash: 8044c...c54 Du har taushetsplikt om ansattes personlige opplysninger. Du må jo vite det som er arbeidsgiver? Selvsagt skal du samarbeide med politiet om de står på døra. En telefonsamtale hadde ikke vært godt bok for meg. En politimann er pliktig å legitimere seg. Det får de ikke gjort over telefonen. Jeg har ikke noen link til loven. Om du velger å fortelle videre at politiet har vært i kontakt ang vedkommende så vil du vel ikke gjøre noe ulovlig egentlig. Litt uetisk kanskje. Anonymous poster hash: 139ae...b50 telefonnummeret det ble ringt fra var politiet sitt. Ikke noe skumelt der, men jeg vet faktisk ikke hva jeg har taushetsplikt om, nei. Det er da ikke hhemlig hvem som jobber et sted, når de begynte og sluttet ol. Anonymous poster hash: 8044c...c54 Det utelukker likevel ikke at dette kan være en administrativt ansatt som har et horn i siden til din tidligere ansatte. Denne ansatte har uansett i tilfelle brutt sin taushetsplikt. Du har taushetsplikt om alt som omfattes av personopplysningsloven. Anonymous poster hash: 822e3...ea4
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #13 Skrevet 16. september 2014 Hadde ikke utlevert noe på grunnlag av en telefon. Jeg hadde forlangt personlig oppmøte med legitimasjon. Du har taushetsplikt. Anonymous poster hash: 139ae...b50 Hva har jeg taushetsplikt om og hvor er det hjemlet? Anonymous poster hash: 8044c...c54 Dette skal du vite som sjef. Ta et kurs i behandling av personopplysninger om du mangler kunnskaper. Noe er hjemlet i personopplysningsloven, men om noe ikke står eksplisitt der så betyr det likevel ikke at det ikke finnes gyldig presedens på området. Vær føre var. Anonymous poster hash: 822e3...ea4
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #14 Skrevet 16. september 2014 Hadde ikke utlevert noe på grunnlag av en telefon.Jeg hadde forlangt personlig oppmøte med legitimasjon.Du har taushetsplikt.Anonymous poster hash: 139ae...b50 Hva har jeg taushetsplikt om og hvor er det hjemlet?Anonymous poster hash: 8044c...c54 Du har taushetsplikt om ansattes personlige opplysninger. Du må jo vite det som er arbeidsgiver? Selvsagt skal du samarbeide med politiet om de står på døra. En telefonsamtale hadde ikke vært godt bok for meg. En politimann er pliktig å legitimere seg. Det får de ikke gjort over telefonen.Jeg har ikke noen link til loven.Om du velger å fortelle videre at politiet har vært i kontakt ang vedkommende så vil du vel ikke gjøre noe ulovlig egentlig. Litt uetisk kanskje.Anonymous poster hash: 139ae...b50 telefonnummeret det ble ringt fra var politiet sitt. Ikke noe skumelt der, men jeg vet faktisk ikke hva jeg har taushetsplikt om, nei. Det er da ikke hhemlig hvem som jobber et sted, når de begynte og sluttet ol.Anonymous poster hash: 8044c...c54 Det er ikke hemmelig og det kan politiet selv finne ut av gjennom aa-reg. Anonymous poster hash: 71eac...873 De krever at AA-registeret er fullstendig oppdatert. Noe politiet og andre offentlige myndigheter vet at ikke alltid er tilfelle da arbeidsgivere faktisk sjelden helt vet hvordan de skal bruke registeret! Start og slutt-tidspunkter er ikke omfattet av taushetsplikten. Nr. Til husverten er heller ikke det. Så det er faktisk helt greit at politiet ringer for å få verifisert disse opplysningene. Ja politiet skal kne legitimere seg, men når man har fått oppgitt navnet på vedkommende som ringer og fått verifisert at telefonnummeret faktisk tilhører politiet, så ser jeg ingen grunn til kreve å bli innkalt til et avhør for å gi slike opplysninger. I det store og hele er det faktisk veldig få opplysninger som er taushetsbelagte. Anonymous poster hash: d2e5b...8a5
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #15 Skrevet 16. september 2014 Hadde ikke utlevert noe på grunnlag av en telefon.Jeg hadde forlangt personlig oppmøte med legitimasjon.Du har taushetsplikt.Anonymous poster hash: 139ae...b50 Hva har jeg taushetsplikt om og hvor er det hjemlet?Anonymous poster hash: 8044c...c54 Du har taushetsplikt om ansattes personlige opplysninger. Du må jo vite det som er arbeidsgiver? Selvsagt skal du samarbeide med politiet om de står på døra. En telefonsamtale hadde ikke vært godt bok for meg. En politimann er pliktig å legitimere seg. Det får de ikke gjort over telefonen.Jeg har ikke noen link til loven.Om du velger å fortelle videre at politiet har vært i kontakt ang vedkommende så vil du vel ikke gjøre noe ulovlig egentlig. Litt uetisk kanskje.Anonymous poster hash: 139ae...b50 telefonnummeret det ble ringt fra var politiet sitt. Ikke noe skumelt der, men jeg vet faktisk ikke hva jeg har taushetsplikt om, nei. Det er da ikke hhemlig hvem som jobber et sted, når de begynte og sluttet ol.Anonymous poster hash: 8044c...c54 Det er ikke hemmelig og det kan politiet selv finne ut av gjennom aa-reg. Anonymous poster hash: 71eac...873 De krever at AA-registeret er fullstendig oppdatert. Noe politiet og andre offentlige myndigheter vet at ikke alltid er tilfelle da arbeidsgivere faktisk sjelden helt vet hvordan de skal bruke registeret! Start og slutt-tidspunkter er ikke omfattet av taushetsplikten. Nr. Til husverten er heller ikke det. Så det er faktisk helt greit at politiet ringer for å få verifisert disse opplysningene. Ja politiet skal kne legitimere seg, men når man har fått oppgitt navnet på vedkommende som ringer og fått verifisert at telefonnummeret faktisk tilhører politiet, så ser jeg ingen grunn til kreve å bli innkalt til et avhør for å gi slike opplysninger. I det store og hele er det faktisk veldig få opplysninger som er taushetsbelagte. Anonymous poster hash: d2e5b...8a5 Start og sluttidspunkter er som du sier ikke taushetsbelagt. Du har uansett plikt til å sørge for gyldig fullmakt når du utgir taushetsbelagt informasjon. Navn og telefonnummer til husvert dersom det finnes en slik vil absolutt være taushetsbelagt, da dette regnes som personlige kontraktsforhold, og parter i kontraktsforhold generelt er underlagt taushetsplikt . I tillegg må jeg si at jeg stusser noe veldig over at en arbeidsgiver skulle kunne vite noe om en ansatts boforhold i det hele tatt (?!) eller ha navn der, med mindre firmaet leier leiligheten for sin ansatte. Hadde vært skeptisk til en slik telefon..... Å ringe rundt slik kunne sikkert ha vært smart av noen som ønsket å ødelegge den ansattes gode navn og rykte. For alt du vet kan det ellers tenkes at den ansatte har gått til sak mot sin utleier, det har jeg måttet gjøre tidligere og jeg vant da frem. Anonymous poster hash: 822e3...ea4
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #16 Skrevet 16. september 2014 Hadde ikke utlevert noe på grunnlag av en telefon.Jeg hadde forlangt personlig oppmøte med legitimasjon.Du har taushetsplikt.Anonymous poster hash: 139ae...b50 Hva har jeg taushetsplikt om og hvor er det hjemlet?Anonymous poster hash: 8044c...c54 Du har taushetsplikt om ansattes personlige opplysninger. Du må jo vite det som er arbeidsgiver? Selvsagt skal du samarbeide med politiet om de står på døra. En telefonsamtale hadde ikke vært godt bok for meg. En politimann er pliktig å legitimere seg. Det får de ikke gjort over telefonen.Jeg har ikke noen link til loven.Om du velger å fortelle videre at politiet har vært i kontakt ang vedkommende så vil du vel ikke gjøre noe ulovlig egentlig. Litt uetisk kanskje.Anonymous poster hash: 139ae...b50 telefonnummeret det ble ringt fra var politiet sitt. Ikke noe skumelt der, men jeg vet faktisk ikke hva jeg har taushetsplikt om, nei. Det er da ikke hhemlig hvem som jobber et sted, når de begynte og sluttet ol.Anonymous poster hash: 8044c...c54 Det er ikke hemmelig og det kan politiet selv finne ut av gjennom aa-reg. Anonymous poster hash: 71eac...873 De krever at AA-registeret er fullstendig oppdatert. Noe politiet og andre offentlige myndigheter vet at ikke alltid er tilfelle da arbeidsgivere faktisk sjelden helt vet hvordan de skal bruke registeret! Start og slutt-tidspunkter er ikke omfattet av taushetsplikten. Nr. Til husverten er heller ikke det. Så det er faktisk helt greit at politiet ringer for å få verifisert disse opplysningene. Ja politiet skal kne legitimere seg, men når man har fått oppgitt navnet på vedkommende som ringer og fått verifisert at telefonnummeret faktisk tilhører politiet, så ser jeg ingen grunn til kreve å bli innkalt til et avhør for å gi slike opplysninger. I det store og hele er det faktisk veldig få opplysninger som er taushetsbelagte. Anonymous poster hash: d2e5b...8a5 Start og sluttidspunkter er som du sier ikke taushetsbelagt. Du har uansett plikt til å sørge for gyldig fullmakt når du utgir taushetsbelagt informasjon. Navn og telefonnummer til husvert dersom det finnes en slik vil absolutt være taushetsbelagt, da dette regnes som personlige kontraktsforhold, og parter i kontraktsforhold generelt er underlagt taushetsplikt . I tillegg må jeg si at jeg stusser noe veldig over at en arbeidsgiver skulle kunne vite noe om en ansatts boforhold i det hele tatt (?!) eller ha navn der, med mindre firmaet leier leiligheten for sin ansatte. Hadde vært skeptisk til en slik telefon..... Å ringe rundt slik kunne sikkert ha vært smart av noen som ønsket å ødelegge den ansattes gode navn og rykte. For alt du vet kan det ellers tenkes at den ansatte har gått til sak mot sin utleier, det har jeg måttet gjøre tidligere og jeg vant da frem. Anonymous poster hash: 822e3...ea4 De fleste arbeidsgivere vet da hvor de ansatte bor. Ikke er det hemlig hvem som eier et hus heller. Det ville ikke tatt lang tid for politiet å finne den informasjonen selv. Det er bare å bruke gule sider. Jeg tror ikke det er noen slik informasjon som er omfattet av en eventuel taushetsplikt. Det må jo også være positivt om politiet kan finne ut av så mye som mulig med en telefon på 10 minutter fremfor å sette i gang en stor byrokratisk prosess som binder masse resurser. Spørsmålet er egentlig hva man som arbeidsgiver egentlig ikke kan opplyse om. Sykmeldingsgrunner, religion, sexuell legning og politisk tilhørighet kan jeg vel ikke si noe om hvis jeg har fått vite om det som sjef, men ellers er det vel ikke så mye som er forbudt å opplyse om, er det? Anonymous poster hash: 8044c...c54
Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #17 Skrevet 16. september 2014 Det er helt normalt nå at politiet ringer. Jeg har gitt et vitneavhør over telefon for ikke så lenge siden... Anonymous poster hash: 25af2...c78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå