Gå til innhold

Vanlig og ikke åpne gaver i barnebursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

3.klassingen har kommet hjem fra flere bursdager og sagt at det ikke ble tid til åpning av gaver. Etter han begynte på skolen virker det som dette er mer normalen enn å åpne gavene.

Noen ganger gir vi penger men ofte har har jo brukt tid i lekebutikken på å plukke ut gave, lager kort og syns det er like moro å gi gave som å få. Så ja; han har vært skuffet noen ganger.

Anonymous poster hash: f56c0...adc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her åpner de gjerne gavene før de spiser,

De syns jo det er kjempegøy å se hva bursdagsbarnet får.

Har aldri æret et sted hvor ikke gavene har blitt åpnet.

Anonymous poster hash: 4892d...396

Skrevet

Hæ, så rart? Gaveåpningen er nesten høydepunktet i barnebursdagene her. Har 3 barn (11 år, 9 år og  år) og har så langt ikke opplevd en bursdag uten gaveåpning.

Anonymous poster hash: 3b990...6f2
Skrevet

Her blir også gavene åpnet før mat og pent stilt opp til utstilling så alle får se, ofte har de flasketuten peker på e.l. ved pakkeutdeling også.

Men har opplevd et par ganger at det ikke har blitt åpnet gaver, da når bursdagen har vært i lekeland, svømmehallen e.l. Da er ungene så giret og det er rett og slett ikke mulig å roe de ned til gaveåpning, da har gavene bare blitt puttet i en pose og tatt med hjem for åpning etterpå...

Anonymous poster hash: 639a1...702
Skrevet

har sett at hvis de har bursdager andre steder enn hjemme så er det begrenset med tid, derfor prioriteres ikke gaveåpning.
Hadde selv bursdag utenfor huset her for første gang forrige mnd, og med bare 2 timer til rådighet og mye annet på programmet så ble det ganske i hui og hast at de gavene ble åpnet. Ungene fikk ikke med seg hva bursdagsbarnet fikk, og han selv fikk ikke tid til å fordøye det som ble pakket opp...

Anonymous poster hash: 735af...849
Skrevet

I store fellesbursdager eller bursdager på f.eks lekeland, bowlingen, i svømmehallen ol skjønner jeg godt at det er mer fristende å åpne gavene i fred og ro hjemme.

I mer ordinære hjemme-bursdager har jeg aldri opplevd at gavene ikke blir åpnet. Men her er det vanlig med 3-timers bursdager. Ser her inne at mange praktiserer 2timer. Da kan jo tiden fort bli litt knapp.....

Anonymous poster hash: 2490a...b8f

Skrevet

Alltid åpning, stor stas og flasketuten peker på. Ingen tidsnød, selv med totimers.

Anonymous poster hash: 471de...15f
Skrevet

Ungene her (dvs hele barnegruppa, ikke bare min) er lite opptatt av gavene, så det er vel litt 50/50 om de blir åpnet underveis eller etterpå. Ser virkelig ikke noe negativt i at ungene har fokus på annet enn gaver. 

Skrevet

Ungene her (dvs hele barnegruppa, ikke bare min) er lite opptatt av gavene, så det er vel litt 50/50 om de blir åpnet underveis eller etterpå. Ser virkelig ikke noe negativt i at ungene har fokus på annet enn gaver.

Like mye som det handler om gaver en får handler det også om de som gir gaver. Eller handler det om at barna som ikke pakker opp rett og slett er for bortskjemte?

Skrevet

Like mye som det handler om gaver en får handler det også om de som gir gaver. Eller handler det om at barna som ikke pakker opp rett og slett er for bortskjemte?

Som sagt, fokuset her er ikke på gavene. Du får legge hva du vil i det.

Skrevet

Datteren vår pleier å feire bursdagen med 2 andre og invitere hele klassen. Da blir det for ca 60 gaver (20 på hver) som skal åpnes. Det er alt for mye for ungene å se på. Derfor pleier vi å ta det etterpå.

Anonymous poster hash: 0eb2d...835
Skrevet

Når 3 jenter feirer bursdag sammen med 30 gjester, dropper vi gaveåpningen.

Anonymous poster hash: ed279...03b

Skrevet

Flere av barnebursdagene ungene har vært i har det vært slik - dessverre.

Jeg må si  jeg synes det er  frekt og utakknemlig å droppe gaveoppakningen. Vi bruker tid på å finne en fin gave, pakke den inn pent og lage et fint kort, og ungene her gleder seg alltid til å se om vennen/venninnen blir glade for gaven de har plukket ut.

Hva menes med at `det ikke blir tid` til gavene? Det er en bursdag, og da skal gavene prioriteres før lek og moro. 

Det blir selvsagt annerledes når det er enorme mengder pakker som skal åpnes, men når det bare er 10 stk i bursdagen forstår jeg det ikke. 

Skrevet

Aldri opplevd at ungene ikke åpner gavene. Hørtes spesielt ut? Tenker det er uhøflig å ikke pakke opp og takke jeg da. Mange av de minste har jo kanskje brukt tid på å plukke ut gave og lagd kort. 

Skrevet

Aldri opplevd at ungene ikke åpner gavene. Hørtes spesielt ut? Tenker det er uhøflig å ikke pakke opp og takke jeg da. Mange av de minste har jo kanskje brukt tid på å plukke ut gave og lagd kort. 

Det samme gjelder jo for voksne som feirer bryllup eller runde dager. Da er det helt vanlig at andre står for gaveåpningen eller at det gjøres senere. Jeg er for så vidt enig i at det er hyggligst at bursdagsbarnet åpner gavene i selskapet, men en stor gaveåpningssermoni kan bli litt mye hvis det er mange gaver.

Neste år tror jeg vi skal praktisere at gavene åpnes samidig som gjestene kommer. Da slipper alle å sitte og se på, samtidtg som giveren får gleden av å se sin gave bli åpnet.

Gjest Julia1984
Skrevet

Vi skal feire barnebidrag nå, mitt barn sammen med en kamerat. 2 bursdagsbarn, 30 gjester ute i skogen med masse aktiviteter. Da tror jeg, dessverre, at 60 gaver vil ta for mye tid.

Skrevet

Haha...feire barneBURSDAG...ikke barnebidrag

Et godt barnebidrag burde jo i seg selv være verdt en fest det også ;)

Skrevet

Jeg må si  jeg synes det er  frekt og utakknemlig å droppe gaveoppakningen. Vi bruker tid på å finne en fin gave, pakke den inn pent og lage et fint kort, og ungene her gleder seg alltid til å se om vennen/venninnen blir glade for gaven de har plukket ut.

Hva menes med at `det ikke blir tid` til gavene? Det er en bursdag, og da skal gavene prioriteres før lek og moro. 

Det blir selvsagt annerledes når det er enorme mengder pakker som skal åpnes, men når det bare er 10 stk i bursdagen forstår jeg det ikke. 

Gaver skal prioriteres FØR lek og moro? Svært så materialistisk må jeg si? Vi inviterer ikke til bursdag for gavenes skyld, men for å feire dagen med familie og venner. Det er hyggelig både å få og gi gave, men å sette gavene før selve bursdagsselskapet, omgangen med venner og lek, er materialistisk.

Skrevet

Det samme gjelder jo for voksne som feirer bryllup eller runde dager. Da er det helt vanlig at andre står for gaveåpningen eller at det gjøres senere. Jeg er for så vidt enig i at det er hyggligst at bursdagsbarnet åpner gavene i selskapet, men en stor gaveåpningssermoni kan bli litt mye hvis det er mange gaver.

Neste år tror jeg vi skal praktisere at gavene åpnes samidig som gjestene kommer. Da slipper alle å sitte og se på, samtidtg som giveren får gleden av å se sin gave bli åpnet.

Så sant. Men, de bryllupene jeg har vert i har det alltid vert gavebord da. Og det er vel ikke vanlig i barnebursdag? Synes uansett ikke at det kan sammenlignes.

Skrevet

Gaver skal prioriteres FØR lek og moro? Svært så materialistisk må jeg si? Vi inviterer ikke til bursdag for gavenes skyld, men for å feire dagen med familie og venner. Det er hyggelig både å få og gi gave, men å sette gavene før selve bursdagsselskapet, omgangen med venner og lek, er materialistisk.

Jeg tror du skjønner hva jeg mener. Heller åpne gaver enn å hoppe i hoppetårnet i 10 minutter. Vil ha meg frabedt å bli kalt materialistisk av den grunn. 

Skrevet

Jeg tror du skjønner hva jeg mener. Heller åpne gaver enn å hoppe i hoppetårnet i 10 minutter. Vil ha meg frabedt å bli kalt materialistisk av den grunn. 

Nei, det skjønte jeg ikke. Det eneste du skrev er at "gavene skal prioriteres før lek og moro". Punktum. Og ja, da fremstår det som materialistisk.

Skrevet

Nei, det skjønte jeg ikke. Det eneste du skrev er at "gavene skal prioriteres før lek og moro". Punktum. Og ja, da fremstår det som materialistisk.

Jeg mener selvsagt ikke at gavene skal prioriteres foran ALL lek og moro. Jeg mener at om valget står mellom å hoppe i tårnet eller å åpne gavene som barna har plukket ut og pakket inn med omhu til sine venner, så faller valget enkelt på gaveåpning. Var det konkret nok for deg? 

Det handler om å lære barna å være takknemlig også tenker jeg. Ikke bare putte gavene i en pose dra hjem og åpne på rommet sitt. 

Skrevet

Har aldri opplevd at gavene ikke har blitt åpnet i en barnebursdag.... Skjønner godt at de som har valgt ut en flott gave, pakket fint inn, laget kort osv blir skuffet.....

Anonymous poster hash: 84e6d...250
Skrevet

Har ikke barn selv (enda), men fra jeg var i barneskolealder har vi alltid ventet med alt av aktiviteter/mat til alle er kommet. Det første som skjedde var å åpne gaver, gjerne ved å leke "flasketuten peker på", så det ikke ble  "intriger" om noens gaver hver gang ble åpnet først osv. (ikke at vi tenkte sånn der og da, men nå i ettertid ser jeg jo at det igrunnen var en god idè). Alle var kjempeinteresserte i hva bursdagsbarnet fikk, og fulgte med til siste gave var åpnet.

Synes stadig det er noen på forumet som skriver "Er det vanlig at...".

Småredd for utviklinga i diverse "tradisjoner" hos dagens barn! :o

Anonymous poster hash: 8f04a...23f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...