Gå til innhold

Noen som har blitt gravide i ulønnet permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så var jeg gravid igjen da. Ikke planlagt, men hyggelig likevel. Problemet er bare at jeg er i ulønnet permisjon med forrige baby. Jeg vet at jeg må jobbe i 4 uker for å ha rett på sykepenger. Problemet er bare det at jeg har et yrke der jeg ikke kan jobbe som gravid. Jeg fikk høre av NAV at dersom jeg har en oppstartsdato etter den ulønnede permisjonen, har jeg likevel rett på sykepenger/svangerskapspenger, men nå har de gått tilbake på dette. (Jeg har altså en oppstartsdato.)

Noen som har vært i en lignende situasjon, og som kan fortelle meg hva de gjorde? Jeg er fullstendig avhengig av lønna mi, da vi nettopp har kjøpt hus.

Anonymous poster hash: 3c43e...5db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil helst ikke avsløre meg selv, men er et yrke der jeg kan risikere å skade fosteret dersom jeg går på jobb. Det er snakk om stråling, nattarbeid, og mye stress. HI

Skrevet

Synes det er veldig rart om du ikke har krav på svangerskapspenger når du har fast jobb og en oppstartdato, det må du sjekke skikkelig.

Det holder ikke å ringe nav eller troppe opp og spørre damen i skranken, min erfaring er at de ansatte i nav bruker liten tid på å slå opp ting de er usikre på og isteden bare svarer det de tror er riktig og du kan risikere å få tre forskjellige svar på akkurat samme spørsmål om du spør tre forskjellige personer.

Begynn med å legge inn spørsmålet på facebooksiden deres (nav har en egen facebook-side hvor du kan spørre om ting som har med foreldrepermisjon o.l. å gjøre), så ville jeg tatt kontakt med noen høyere i systemet hos nav og bedt om et skriftlig svar på om du har krav på svangerskapspenger og evt hvorfor/hvorfor ikke. De er nødt til å sjekke det skikkelig opp før de gir et skriftlig svar.

Anonymous poster hash: 140bb...9b7
Skrevet

Takk, anonym nr 4! Det skal jeg gjøre!

Har forresten opplevd NAV akkurat som du beskriver, jeg får forskjellige svar fra person til person. Det er ganske viktig at jeg får dette skriftlig, for arb.giver hjelper meg i hvertfall ikke. De gambler på at jeg gir opp og går for engangsstønaden.

Men igjen, takk! HI

Skrevet

Jeg tror ikke du har krav på det før du har jobbet fire uker, men det er jeg usikker på. I brevet jeg fikk mener jeg at dette stod, men tenkte ikke noe over det for jeg skulle tilbake på jobb.

Men foreldrepenger for neste mann blir jo også noe redusert da fordi du har gått ulønnet. Spørs jo hvor lange det har vært ulønnet men de betaler vel ut et gjennomsnitt av siste 10mnd? Dette hadde jeg også sjekket mens du var igang

Anonymous poster hash: d58de...3e7

Skrevet

Jeg tror ikke du har krav på det før du har jobbet fire uker, men det er jeg usikker på. I brevet jeg fikk mener jeg at dette stod, men tenkte ikke noe over det for jeg skulle tilbake på jobb.

Men foreldrepenger for neste mann blir jo også noe redusert da fordi du har gått ulønnet. Spørs jo hvor lange det har vært ulønnet men de betaler vel ut et gjennomsnitt av siste 10mnd? Dette hadde jeg også sjekket mens du var igang Anonymous poster hash: d58de...3e7

Dersom jeg får sykepenger og svangerskapspenger rekker jeg akkurat 6 mnd før termin. Så det er ok. Men problemet er at jeg gjerne skulle ha jobbet, men det kan jeg ikke. Og hva da? Jeg vil jo, men det er for risikabelt. Finnes det ikke noe alternativ for oss jenter med "farlige" yrker? HI

Skrevet

Men foreldrepenger for neste mann blir jo også noe redusert da fordi du har gått ulønnet. Spørs jo hvor lange det har vært ulønnet men de betaler vel ut et gjennomsnitt av siste 10mnd? Dette hadde jeg også sjekket mens du var igang Anonymous poster hash: d58de...3e7

Dersom jeg får sykepenger og svangerskapspenger rekker jeg akkurat 6 mnd før termin. Så det er ok. Men problemet er at jeg gjerne skulle ha jobbet, men det kan jeg ikke. Og hva da? Jeg vil jo, men det er for risikabelt. Finnes det ikke noe alternativ for oss jenter med "farlige" yrker? HI

Alternativet til yrker som er uforenlig med svangerskap er svangerskapspenger.

Men hvis dette er en rettighet du ikke har opparbeidet deg (hvis det er slik at du ikke har krav da), blir man stående litt der.

Uansett sjekket jeg brevet jeg fikk. Der står kravet om 4 uker vedr sykepenger. Det står ingenting om svangerskapspenger altså ☺️

Anonymous poster hash: d58de...3e7

Skrevet

Dersom jeg får sykepenger og svangerskapspenger rekker jeg akkurat 6 mnd før termin. Så det er ok. Men problemet er at jeg gjerne skulle ha jobbet, men det kan jeg ikke. Og hva da? Jeg vil jo, men det er for risikabelt. Finnes det ikke noe alternativ for oss jenter med "farlige" yrker? HIAnonymous poster hash: 3c43e...5db

Alternativet til yrker som er uforenlig med svangerskap er svangerskapspenger.

Men hvis dette er en rettighet du ikke har opparbeidet deg (hvis det er slik at du ikke har krav da), blir man stående litt der.

Uansett sjekket jeg brevet jeg fikk. Der står kravet om 4 uker vedr sykepenger. Det står ingenting om svangerskapspenger altså ☺️Anonymous poster hash: d58de...3e7

Mener å huske jeg leste et sted at man ikke kan gå rett på svangerskapspenger, men må innom sykepenger først. Men usikker der, altså.

Dette er skikkelig dritt! Skal jeg måtte selge huset mitt fordi jeg kun får engangsstønad? Hva med de andre to barna mine da? Jeg har jo vært i denne jobben i 9 år! Ulønnet permisjon er en skikkelig felle! Pass dere alle sammen! HI

Skrevet

Det sto jo ganske klart på nettsiden til nav at du må ha vært i jobb i 4 uker for å ha krav på svangerskapspenger ja....

Sånn jeg ser det har du ikke noe annet valg enn å jobb i fire uker, nattarbeid og stress er ikke anbefalt for gravide men går jo som regel bra. Verre med det du skriver om stråling, finnes det ikke måter å unngå det på da, noe tilrettelegging av noe slag på jobb?

Evt må du la mannen ta hele permisjonen denne gangen, og du selv begynne jobbe så fort barseltiden er over. Det kan jo hende dere klarer dere ved at mannen har tidskonto og er hjemme 2-3 dager i uken og du jobber 2-3 dager i uken? Avdragsfrihet på lånet får dere helt sikkert denne perioden.

Men holder med deg i advarselen mot ulønnet permisjon, jeg ble alvorlig syk da jeg hadde det og har ikke blitt frisk igjen. Når du ikke har sykepengegrunnlag, og du etterhvert havner på arbeidsavklaringspenger som regnet ut fra gjennomsnittslønnen de siste tre årene og du de årene har hatt først permisjon med 80% lønn og så ulønnet permisjon blir ikke grunnlaget særlig høyt (og aap er 66% av det grunnlaget). Man må ihvertfall ikke blir syk når man er i ulønnet permisjon....

Anonymous poster hash: 140bb...9b7
Skrevet

Det sto jo ganske klart på nettsiden til nav at du må ha vært i jobb i 4 uker for å ha krav på svangerskapspenger ja.... Sånn jeg ser det har du ikke noe annet valg enn å jobb i fire uker, nattarbeid og stress er ikke anbefalt for gravide men går jo som regel bra. Verre med det du skriver om stråling, finnes det ikke måter å unngå det på da, noe tilrettelegging av noe slag på jobb? Evt må du la mannen ta hele permisjonen denne gangen, og du selv begynne jobbe så fort barseltiden er over. Det kan jo hende dere klarer dere ved at mannen har tidskonto og er hjemme 2-3 dager i uken og du jobber 2-3 dager i uken? Avdragsfrihet på lånet får dere helt sikkert denne perioden. Men holder med deg i advarselen mot ulønnet permisjon, jeg ble alvorlig syk da jeg hadde det og har ikke blitt frisk igjen. Når du ikke har sykepengegrunnlag, og du etterhvert havner på arbeidsavklaringspenger som regnet ut fra gjennomsnittslønnen de siste tre årene og du de årene har hatt først permisjon med 80% lønn og så ulønnet permisjon blir ikke grunnlaget særlig høyt (og aap er 66% av det grunnlaget). Man må ihvertfall ikke blir syk når man er i ulønnet permisjon.... Anonymous poster hash: 140bb...9b7

Uff da, det hørtes ikke noe ålreit ut.

Ja, det ser ut til at jeg bare må ta sjansen, og jobbe. Fy fader, liker det ikke. Og hva hvis jeg blir dårlig senere i svangerskapet? Jeg kan i hvertfall ikke sitte og spy, mens jeg gjør det jeg gjør.

Men du skal uansett ha takk for gode svar! Håper det ordner seg for deg mtp økonomien. Hold ut! Klem HI

Skrevet

Huff, det der har jeg ikke tenkt på før, dumt at man ikke blir advart mot ulønnet permisjon, men enda mer urovekkende at barnehagesystemet vårt belager seg på at folk skal ta ulønnet permisjon. Lykke til HI og gratulerer med barnet i magen.

Anonymous poster hash: 631c2...e92

Skrevet

Det står jo ganske klart på nav sine sider at man mister retten til sykepenger ved ulønnet permisjon.

Anonymous poster hash: c5183...265

Skrevet

Huff, det der har jeg ikke tenkt på før, dumt at man ikke blir advart mot ulønnet permisjon, men enda mer urovekkende at barnehagesystemet vårt belager seg på at folk skal ta ulønnet permisjon. Lykke til HI og gratulerer med barnet i magen. Anonymous poster hash: 631c2...e92

Man blir da stadig vekk minnet om disse "ulempene" ved ulønnet permisjon! Media har stadig vekk artikkelserier om endte, dette forumet formelig florerer av innlegg om slike ting.

Våre velferdsgoder som sykepenger og foreldregenerasjonen er bygget på at man er i jobb og har inntekt. Er du ikke i jobb, har du ingen inntekt. Har du ingen inntekt har du heller ikke et inntektstap dersom du blir syk eller blir gravid. Ergo har man ikke rett til disse godene. Sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger osv skal dekkenopp for et inntektstap. Jar du ikke inntektstap, får du heller ingen stønader!

Anonymous poster hash: 88e76...34d

Skrevet

Huff, det der har jeg ikke tenkt på før, dumt at man ikke blir advart mot ulønnet permisjon, men enda mer urovekkende at barnehagesystemet vårt belager seg på at folk skal ta ulønnet permisjon. Lykke til HI og gratulerer med barnet i magen. Anonymous poster hash: 631c2...e92

Man blir da stadig vekk minnet om disse "ulempene" ved ulønnet permisjon! Media har stadig vekk artikkelserier om endte, dette forumet formelig florerer av innlegg om slike ting.

Våre velferdsgoder som sykepenger og foreldregenerasjonen er bygget på at man er i jobb og har inntekt. Er du ikke i jobb, har du ingen inntekt. Har du ingen inntekt har du heller ikke et inntektstap dersom du blir syk eller blir gravid. Ergo har man ikke rett til disse godene. Sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger osv skal dekkenopp for et inntektstap. Jar du ikke inntektstap, får du heller ingen stønader!

Anonymous poster hash: 88e76...34d

Hehe, tydelig at du misforstod mitt poeng her. Jeg er da ikke uenig i at man må opparbeide seg rettigheter for å få penger ( jeg er da ikke stokk dum ) Mitt hovedpoeng var at det er skremmende at så mange sitter uten barnehageplass og således tvinges ut i ulønnet permisjon. Snakker om å misforstå poenget...

Anonymous poster hash: 631c2...e92

Skrevet

Håper det ordner seg for deg HI!

Har tenkt mye på dette nå når jeg selv har vært i ulønnet permisjon, at det hadde vært litt krise økonomisk hvis jeg hadde blitt gravid.  En typisk kvinnefelle dette også ja...

Anonymous poster hash: f37b5...09a
Skrevet

Du kan ikke jobbe som vikar på et sykehjem for en periode da hi?

Syntes at det er rart at jobben ikke kan tilrettelegge hvis arbeidstaker blir gravid, det er vel vanlig?

Gratulerer med spire på vei forresten :)

Anonymous poster hash: 14f77...178

Skrevet

Anonym nr 15. Det er jo nettopp det, jeg er jo i arbeid når jeg "krever" svangerskapspenger. Jeg har en oppstartsdato, og det er denne jeg forholder meg til. Jeg krever ikke penger for tiden i ulønnet permisjon!

HI

Skrevet

Takk nr 18, det setter jeg stor pris på!

Syns også det er merkelig at arb.giver ikke engang prøver å omplassere meg. Men det koster vel mer å lære meg opp, enn å sette meg på svangerskapspenger som de likevel får igjen av NAV... HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...