Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #1 Skrevet 15. september 2014 Har en stund lurt på om jeg har møtt veggen, eller er utbrent. Har vært å tatt blodprøver for å se om jeg mangler noe, men har ikke fått svar enda. Fortalte ikke legen om hvor sliten jeg er pga da tar jeg bare til tårene og jeg hater det. Han bagatelliserer alt og skylder alltid på barna og sier jeg er en frisk ung dame om jeg i det hele tatt nevner noen av mine bekymringer. Er bare 25 år. Jeg har tre barn på 5, 4 og 10 mnd. Begynte på jobb igjen når minste var 8 mnd for pappaen er hjemme nå. Men siden minste var rundt 4 mnd begynte jeg å bli så sliten. Kan ikke skylde på barna heller, for de sover døgnet rundt og har gjort det siden de var bittesmå. Tidligere kom jeg hjem fra jobb og tok gjerne hele husvasken. Det var alltid ryddig, om det kanskje ikke var heeelt strøkent. Nå det siste halvåret har alt bare fallert. Klesvasken kommer jeg aldri til bunnen av og husarbeid generelt er et ork. Ting blir aldri gjort. Jeg har så lyst og jeg prøver, men jeg orker bare ikke. Kunne sovet halve døgnet eller mer om jeg hadde muligheten til det. Føler jeg blir nedstemt og nesten deprimert av å tenke på hvordan ting er akkurat nå. Jeg har lyst til å gå ut å leke med barna, gå turer og være aktiv, men alt jeg orker er å legge meg på sofaen så snart barna er i seng. Blir også irritabel siden jeg er så sliten, og dette går utover barna og mannen. Hele tiden leter jeg etter unnskyldninger for å slippe å gå på jobb, men gjør aldri noe utav det altså. Og jeg liker jobben min! Jeg bare orker ikke. Har ikke vært borte fra jobben siden jeg ikke melder meg syk med mindre jeg kaster opp eller er virkelig syk. Men nå føler jeg meg faktisk elendig. Så sliten at jeg blir kvalm. Anonymous poster hash: 83aff...892
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #2 Skrevet 15. september 2014 Bytt lege. Her stoppet det brått opp. Var så svimmel og sliten at jeg ikke kom meg opp ra badegulvet. Da hadde jeg vert sliten i 6 mnd. men viste ikke hvordan jeg skulle ta det opp med legen. Alle småbarns mammaer er jo slitne? Han sa aldri ordet utbrent, men sm meg 6 mnd. Og fikk meg til kiropraktor. Hun lærte meg avspenning og pusteøvelser. Og sakte men sikkert kom jeg meg. Anonymous poster hash: 15f15...25a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #3 Skrevet 15. september 2014 Regner med at du har satt opp en ny time til legen for å få svar på prøvene? Da er det viktig at du forteller hvordan du faktisk har det - hvis ikke er det jo ikke rart legen bortforklarer det med barna. Om du begynner å gråte, så viser det bare hvor ille du har det - og du er garantert ikke den eneste som gråter på det legekontoret den dagen. (Jeg skal til legen igjen i morgen, og regner med at han får se tårene mine igjen slik han gjør mer enn annen hver gang nå.) Hvis legen likevel ikke tar deg på alvor så bytter du lege. Det er viktig å ha en lege du kan kommunisere med og ikke er redd for å ta opp ting med! Anonymous poster hash: a70fe...dee
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #4 Skrevet 15. september 2014 Nei, jeg fikk ikke ny time. De skulle bare sende brev om det var noe. Jeg kjenner bare at jeg trenger et pust i bakken. Men føler meg teit siden jeg nettopp er startet på jobb igjen for 2 mnd siden. Jeg jobber natt så jeg kjenner det blir ekstra slitsomt. Jeg har alltid valgt turnuskandidatene i stedet for legen min, men nå er hun ferdig og jeg vet ikke når det kommer en ny. Kan ikke huske sist jeg var hos legen min med meg selv, men når jeg er der med barna også så gjør han det samme, alt er liksom en bagatell. Skal prøve ditt og datt før han kanskje gir ut medisiner, mens en annen lege ville gitt med en gang. Jeg spurte også om jeg kunne ta prøve for kyssesyken, men det var absolutt ikke nødvendig mente han. Huff.... HI Anonymous poster hash: 83aff...892
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #5 Skrevet 15. september 2014 Du høres ut som meg. Jeg har slitt i to år nå, dro til min fantastiske lege for noen uker siden, som sykemeldte meg på dagen. Utmattelsesdepresjon kalte han det. Syns legen din virker useriøs, Stakkars deg:( Anonymous poster hash: 86f19...d1a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #6 Skrevet 15. september 2014 Nei, jeg fikk ikke ny time. De skulle bare sende brev om det var noe. Jeg kjenner bare at jeg trenger et pust i bakken. Men føler meg teit siden jeg nettopp er startet på jobb igjen for 2 mnd siden. Jeg jobber natt så jeg kjenner det blir ekstra slitsomt. Jeg har alltid valgt turnuskandidatene i stedet for legen min, men nå er hun ferdig og jeg vet ikke når det kommer en ny. Kan ikke huske sist jeg var hos legen min med meg selv, men når jeg er der med barna også så gjør han det samme, alt er liksom en bagatell. Skal prøve ditt og datt før han kanskje gir ut medisiner, mens en annen lege ville gitt med en gang. Jeg spurte også om jeg kunne ta prøve for kyssesyken, men det var absolutt ikke nødvendig mente han. Huff.... HI Anonymous poster hash: 83aff...892 Da ringer du inn og hører om det var noe på blodprøvene, eller stikker innom og får utskrift av dem. Og så bytter du lege. Å ha en lege man ikke kommuniserer med er ikke bra. Og har du hatt andre tegn til kyssesyken så krev å få en prøve (jeg fikk det ikke - ti mnd etter hadde jeg utviklet me). Anonymous poster hash: a70fe...dee
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #7 Skrevet 15. september 2014 Jeg var på legevakten for en tid tilbake pga det jeg trodde var kraftig halsbetennelse. Legen der trodde det var kyssesyke og sa jeg måtte ta prøve for det, men måtte vente pga den ville ikke slå ut enda sa han. Men legen min lo det nesten bort. Da har jeg lite lyst å legge ut om hvordan jeg har det altså. HI Anonymous poster hash: 83aff...892
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #8 Skrevet 15. september 2014 Jeg var på legevakten for en tid tilbake pga det jeg trodde var kraftig halsbetennelse. Legen der trodde det var kyssesyke og sa jeg måtte ta prøve for det, men måtte vente pga den ville ikke slå ut enda sa han. Men legen min lo det nesten bort. Da har jeg lite lyst å legge ut om hvordan jeg har det altså. HI Anonymous poster hash: 83aff...892 Da bytter du lege!!! Legen jeg hadde da jeg fikk kyssesyken var på samme måte, nærmest lo det bort og kalte meg nesten hypokonder. I ettertid så spesialistene at jeg hadde så hinsides leverbetennelse at jeg burde ha blitt innlagt på sykehuset - ikke jobbet fullt og vel så det som jeg gjorde. Bytt lege og få tatt nye prøver så fort som mulig! Ikke fortsett med en lege som ikke tar deg på alvor. Tidligere tok det ca en uke å få svar på prøvene som kan påvise Epstein Barr-viruset som forårsaker kyssesyken. Ikke vær like "flink pike" som jeg var, for da kan du utvikle ME! Når det er sagt, det er mye som kan forklare hvorfor du er så sliten, så det trenger ikke være kyssesyken. Slike ting som jern, B12 og stoffskifte bør selvfølgelig utelukkes som årsaker også. Finn en lege som tar deg på alvor. Er det ikke flere leger der så kan du ev. henvende deg til kommunelegen, forklare at legevakten mente du måtte få tatt kyssesyke-prøver, men at legen din ler av deg. Da må legen din stå til ansvar for kommunelegen. Anonymous poster hash: a70fe...dee
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #9 Skrevet 15. september 2014 Du har valgt å få tre barn, det kan jo slite ut selv den beste. Kanskje litt overambisiøst å forvente at du skal ha strøkent hus. Hva med å redusere stillingen din? Anonymous poster hash: b2f61...4bc
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #10 Skrevet 15. september 2014 Barna sliter meg ikke ut og huset er aldeles ikke strøkent. Langt ifra. Du høres ut som legen min. Får bytte lege og se om jeg får mannet meg opp til å komme meg på jobb. HI Anonymous poster hash: 83aff...892
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #11 Skrevet 15. september 2014 Og jeg jobber 80% så kan ikke skylde på det heller... Anonymous poster hash: 83aff...892
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #12 Skrevet 15. september 2014 Barna sliter meg ikke ut og huset er aldeles ikke strøkent. Langt ifra. Du høres ut som legen min. Får bytte lege og se om jeg får mannet meg opp til å komme meg på jobb. HI Anonymous poster hash: 83aff...892 Du må jo tåle at legen stiller spørsmål rundt hvordan du har valgt å organisere livet ditt. Legens jobb er å få deg frisk (hvis du er syk), ikke bare å sykemelde deg. Hvis du kan gjøre endringer i livet ditt og hvordan du legger opp dagene dine, så må jo noen gjøre deg oppmerksom på det. Sykemelding er ingen varig løsning. Når du har valgt å kombinere tre barn med jobb så må du nesten forvente å være sliten også. Anonymous poster hash: b2f61...4bc
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #13 Skrevet 15. september 2014 Ja, men sliten er en ting. Men skal friske folk ha behov for å sove over halve døgnet? Orker ikke å gå ut nesten. Bare det å handle gjør meg sliten. Jeg føler at jeg gjør alt for å komme meg gjennom jobben nå (som ikke er ille i det hele tatt) og har ingenting å gi når jeg er ferdig eller har fri noen dager. Er det virkelig normalt å være slik bare pga av tre barn? HI Anonymous poster hash: 83aff...892
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #14 Skrevet 15. september 2014 Jeg var på legevakten for en tid tilbake pga det jeg trodde var kraftig halsbetennelse. Legen der trodde det var kyssesyke og sa jeg måtte ta prøve for det, men måtte vente pga den ville ikke slå ut enda sa han. Men legen min lo det nesten bort. Da har jeg lite lyst å legge ut om hvordan jeg har det altså. HI Anonymous poster hash: 83aff...892 Jeg vet at de ikke alltid sjekker voksne mennesker for kyssesyken siden dette lissom bare er noe som rammer ungdommer. Jeg har en oppvakt lege som testet meg for det da jeg ble syk for to år siden. Jeg hadde kyssesyken, og da var jeg 35 år gammel! Vær obs!!! Du høres ut som meg. Jeg har tre små barn og ble bare mer og mer sliten etter at jeg fikk kyssesyken. Jeg har dessverre aldri blitt frisk etter det. Så er nå syk på andre året. Jeg er bare blitt en skygge av meg selv. Aner ikke når dette vil ta slutt. Begynner å tære ekstremt på psyken også. Skal heldigvis snart til videre utredning. Mitt tips til deg: få deg en lege som tar deg seriøst!! Og lykke til! Anonymous poster hash: b0b56...8c6
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #15 Skrevet 15. september 2014 Kjære deg, jeg vet nøyaktig hvordan du har det !! Jeg er så sliten at jeg ikke orker å utdype det nå, men jeg ble sykmeldt i november i fjor pga betennelse i kroppen. Skuldra mine fikk skylda. 2 uker senere var jeg tilbake på jobb, og det gikk fint fra til begynnelsen av mars i år. Jeg kan enda ikke fungere opimalt, og jeg er alene om to barn. Ikke skyld på unga dine. Det er et høyt press og stress som er årsaken, gjerne over lengre tid slik av vi ikke registrerer at vi blir slitne underveis og kroppen sier stopp! Håper du får sykmelding straks og at du kommer deg!! Anonymous poster hash: abb8f...38e
*Smiley* Skrevet 15. september 2014 #16 Skrevet 15. september 2014 Jernmangel? Da er man mye sliten og har behov for å sove. Lite energi.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #17 Skrevet 15. september 2014 Nei, jeg fikk ikke ny time. De skulle bare sende brev om det var noe. Jeg kjenner bare at jeg trenger et pust i bakken. Men føler meg teit siden jeg nettopp er startet på jobb igjen for 2 mnd siden. Jeg jobber natt så jeg kjenner det blir ekstra slitsomt. Jeg har alltid valgt turnuskandidatene i stedet for legen min, men nå er hun ferdig og jeg vet ikke når det kommer en ny. Kan ikke huske sist jeg var hos legen min med meg selv, men når jeg er der med barna også så gjør han det samme, alt er liksom en bagatell. Skal prøve ditt og datt før han kanskje gir ut medisiner, mens en annen lege ville gitt med en gang. Jeg spurte også om jeg kunne ta prøve for kyssesyken, men det var absolutt ikke nødvendig mente han. Huff.... HI Anonymous poster hash: 83aff...892 Bytt lege. Anonymous poster hash: 4bc6f...4b8
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #18 Skrevet 15. september 2014 Du må jo tåle at legen stiller spørsmål rundt hvordan du har valgt å organisere livet ditt. Legens jobb er å få deg frisk (hvis du er syk), ikke bare å sykemelde deg. Hvis du kan gjøre endringer i livet ditt og hvordan du legger opp dagene dine, så må jo noen gjøre deg oppmerksom på det. Sykemelding er ingen varig løsning. Når du har valgt å kombinere tre barn med jobb så må du nesten forvente å være sliten også. Anonymous poster hash: b2f61...4bc Du har helt rett - legens jobb er å få HI frisk. Da er det betenkelig - for å si det mildt! - at legen velger å ignorere legevaktens anbefaling som gikk på at fastlegen måtte sjekke henne for kyssesyken. Når fastlegen velger å ignorere dette, da gjør han ikke jobben sin. At legen stiller spørsmål om livet ellers er helt på sin plass, men ikke at han ignorerer faglige anbefalinger fra andre leger på den måten han her tydeligvis har gjort. I slike tilfeller - hvis HI likevel skulle vise seg etter lang tid å ha kyssesyken og er blitt utslitt av å stå på når hun egentlig burde vært helt i ro for å bli frisk - da er det faktisk legen som med slett arbeid påfører den det gjelder langvarige sykemeldinger. Anonymous poster hash: a70fe...dee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå