Gå til innhold

Hvor stor har du tenkt til å bli egentlig?!?!!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som ikke reagerer på slike kommentarer i graviditeten? Hørte ofte "halla tjukka" og lignende ting. Dette var fra folk jeg kjenner, og jeg har også sagt lignende til dem da de var gravide. Alle ler og er selvironiske, og kaller seg selv "dundre på 100" eller "jeg er så feit at jeg må rulle ut av senga".

Tydelig at det er forskjellig på hvor sårbare og nærtakende man er.

Anonymous poster hash: 923cf...f01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan fint kalle meg selv hvalen og le godt sammen med venner av det....hadde noen andre sagt d til meg derimot, ikke greit. Sef kan man ha humor på slike ting, men en ting er med gode venner, det er noe helt annet når folk du ikke kjenner sier sånt.

Jeg er en av de som sa til en nabo (som jeg ikke liker særlig godt) at jeg heldigvis bare var gravid og ikke feit sånn som han.

Det er ikke lov å si hva man vil om kroppen til noen, heller ikke gravide. 

Anonymous poster hash: 7d3bd...397
Skrevet

Sabla frekt spørsmål av vedkommende. Du kan si "Hva gir deg rett til å stille et slikt spørsmål?"

Synd at ikke alle er skapt med sosial intelligens, men hva annet du gjør, ikke få personen til å føle deg dårlig.

Jeg har hatt liten mage hele graviditeten, noe jeg synes er meget praktisk. En av mine kolleger klarte likevel å vinkle det til noe som hørtes negativt ut "Du har så liten magen. Utvikler fosteret seg normalt?"

En annen sak jeg finner merkelig er at mange spør når jeg har fortalt om graviditet "Var det planlagt?"

Utrolig hvor mange "på-kanten"-spørsmål folk kan stille.

Jeg er i uke 41 snart og har kun gått opp 8 kg. Årsak: Fordi jeg spiser paleo/lavkarbo samt at jeg har vært flink å trene i graviditeten. Det er ikke noe heksekunst å gå lite opp i graviditeten, er bare folk som ikke skjønner "oppskrifta". I tillegg har formen vært suveren hele veien. Er ikke overrasket over noen av delene, handler ikke om flaks, men om livsstil. Bare ett stalltips jeg valgte å dele.

Anonymous poster hash: 8a031...1bc

Er du virkelig så naiv, eller bare later du som? Jeg har spist sunt og trent i alle svangerskapene mine, men har gått opp 20-32 kg hver gang likevel (og ned igjen alt på 2-4 uker etterpå). Mesteparten av vektøkningen kom av vann i kroppen, store babyer med tilsvarende mye fostervann osv. 8 kg i uke 41 er faktisk litt lite med mindre du var overvektig fra før av. Det er anbefalt å gå opp 10-12 kg ;)

Anonymous poster hash: edfdb...b47

Skrevet

Er det bare jeg som ikke reagerer på slike kommentarer i graviditeten? Hørte ofte "halla tjukka" og lignende ting. Dette var fra folk jeg kjenner, og jeg har også sagt lignende til dem da de var gravide. Alle ler og er selvironiske, og kaller seg selv "dundre på 100" eller "jeg er så feit at jeg må rulle ut av senga".

Tydelig at det er forskjellig på hvor sårbare og nærtakende man er.

Anonymous poster hash: 923cf...f01

Ganske enig med deg. Ofte når venninner sier "oi så stor du er blitt" føler jeg de sier det med beundring i stemmen, altså at de mener "oi så stor og fin mage du har fått".

Men er enig i at folk tror man kan si hva som helst til gravide. Jeg fikk f.eks ufattelig mange ganger spørsmål om det var planlagt, da jeg er student. 

Anonymous poster hash: 6b0d7...d62

Skrevet

Sabla frekt spørsmål av vedkommende. Du kan si "Hva gir deg rett til å stille et slikt spørsmål?"

Synd at ikke alle er skapt med sosial intelligens, men hva annet du gjør, ikke få personen til å føle deg dårlig.

Jeg har hatt liten mage hele graviditeten, noe jeg synes er meget praktisk. En av mine kolleger klarte likevel å vinkle det til noe som hørtes negativt ut "Du har så liten magen. Utvikler fosteret seg normalt?"

En annen sak jeg finner merkelig er at mange spør når jeg har fortalt om graviditet "Var det planlagt?"

Jeg er i uke 41 snart og har kun gått opp 8 kg. Årsak: Fordi jeg spiser paleo/lavkarbo samt at jeg har vært flink å trene i graviditeten. Det er ikke noe heksekunst å gå lite opp i graviditeten, er bare folk som ikke skjønner "oppskrifta". I tillegg har formen vært suveren hele veien. Er ikke overrasket over noen av delene, handler ikke om flaks, men om livsstil. Bare ett stalltips jeg valgte å dele.

Er du virkelig så naiv, eller bare later du som? Jeg har spist sunt og trent i alle svangerskapene mine, men har gått opp 20-32 kg hver gang likevel (og ned igjen alt på 2-4 uker etterpå). Mesteparten av vektøkningen kom av vann i kroppen, store babyer med tilsvarende mye fostervann osv. 8 kg i uke 41 er faktisk litt lite med mindre du var overvektig fra før av. Det er anbefalt å gå opp 10-12 kg ;)

Anonymous poster hash: edfdb...b47

Det å spise sunt er jo et vidt begrep. Mange innbiller seg at de spiser sunt, men så gjør det i utgangspunktet ikke det. Nå vet ikke jeg hva du betrakter som sunt. Det er en gjenganger at de som inntar mye karbohydrater i graviditeten også legger mye på seg. Vet også noen som har gått opp 6 kg i graviditeten, men som har fått sunne, friske barn, så det med at det er "anbefalt" en vektoppgang på 10-12 kg er bare en framstilt myte. Hvis man f.eks. er overvektig fra før, anbefales det at man øker vekta minst mulig i svangerskapet, mens hvis man er meget tynn, anbefales det å øke litt mer i vekt. Jeg har vært hos to ulike jordmødre og begge sier at jeg har gått fint og stabilt opp i vekt, samt at kurven på symfyse-fundusmål ligger helt etter normalen. Hun ene jordmora sa at om jeg hadde slanket meg litt i svangerskapet, gjorde det ingen verdens ting, siden fosteret nesten uansett klarer å ta til seg den næringen det behøver. Veien tilbake til treningsstudiet blir langt lettere om man ikke legger på seg unødvendig mye.

Skrevet

Jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme. Var lagt inn på sykehus. Var bra fra uke 18, da levde jeg på stort sett fisk, grønnsaker og frukt. Og var i bevegelse. Gikk opp 20 kg, og hadde en helt enorm mage. 1 uke etterpå hadde jeg gått ned 21 kg.

Så det er ikke bare og spise sunt og trene, så får man liten mage, og går opp lite.

Anonymous poster hash: 8625f...2eb

Fisk, grønnsaker og frukt er jo bra :) Spiste du store mengder frukt, skjønner jeg at du gikk opp i vekt. Ingen regel uten unntak selvfølgelig.

Kommer vel litt ann på fostervann for eksempel....... Hvor "store" man blir!

Anonymous poster hash: dc6c7...1a1

Skrevet

Jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme. Var lagt inn på sykehus. Var bra fra uke 18, da levde jeg på stort sett fisk, grønnsaker og frukt. Og var i bevegelse. Gikk opp 20 kg, og hadde en helt enorm mage. 1 uke etterpå hadde jeg gått ned 21 kg.

Så det er ikke bare og spise sunt og trene, så får man liten mage, og går opp lite.

Anonymous poster hash: 8625f...2eb

Fisk, grønnsaker og frukt er jo bra :) Spiste du store mengder frukt, skjønner jeg at du gikk opp i vekt. Ingen regel uten unntak selvfølgelig.

Men så gikk hun jo ikke opp "i vekt", da vet du. Hvis alle kiloene var borte på en uke, var det åpenbart vann det dreide seg om, ikke reell vektøknkng.

Og du selv, hvis du har gått opp kun 8 kg, da har du i realiteten slanket deg og tapt 4 kg. For foster, fostervann, økt blodvolum i kroppen osv utgjør 12 kg hos friske gravide. Ikke noe galt i å slanke seg, men er det under svangerskap man bør sette i gang med det, lurer nå jeg. Tror du bør få i deg litt frukt...

Kunne ikke vært mer enig

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan dere som kommenterer her har vært i graviditeten mtp helse.

For min del har graviditeten vært tipptopp. Jeg har like god forbrenning som før graviditeten, mye energi, har jobbet og trent som vanlig (redusert litt på vekt såklart på f.eks. markløft og knebøy, samt roligere intensitet på kondisjonstrening). Fosteret har oppført seg normalt hele veien og alt av jordmødre og leger har konkludert med at alt er i skjønneste orden. Jeg har ikke hatt som mål å slanke meg, men kun ha et kosthold bestående av en blanding av lavkarbo og paleo, i tillegg vært mye ute i friluft og annen trening.

Viser til Caroline Berg Eriksen (tidligere kalt "fotballfruen") hvor mye pepper hun fikk for at hun hadde liten mage hele graviditeten og alle vet jo at det gikk kjempeflott med både henne og barnet.

Skrevet

Nå er jo du anonym, så det er fare for at jeg tar feil. Men jeg tror nå at du har blandet deg inn i hver bidige tråd om graviditet og form og mat og vekt med det hersens paleokostholdet ditt.

For min del kan du spise hva du vil (og ikke minst ha dine sære forestillinger om hva som er "naturlig mat"), men jeg er så innmari lei av at du er så overbevist om at det er kun kostholdet ditt som skiller deg fra gravide som blir dårlige.

Jeg er 100% sikker på at dersom du nå får et barn som er føyelig og snill og sover hele natta tidlig, at du kommer til å ta det som din fortjeneste. Du er sikkert sånn dame som faktisk tror på karma, og som tror fattige er fattige fordi de bare ikke ønsker det sterkt nok å komme ut av fattigdom. Eller at gravide som er i elendig fysisk form i svangerskapet kan skylde sitt eget kosthold.

Ja, dette er et usaklig innlegg fra meg, men nå syns jeg du kan legge fra deg de hersens ukebladene og bloggene dine, og sette deg ned for å lese litt mer komplisert litteratur og bli litt mer ydmyk i forhold til at du nok har mer flaks med ditt svangerskap enn du liker å tro.

Anonymous poster hash: 465af...b54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...