Gå til innhold

paracet, paralgin og imovane/zopliclone

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mye sterke smerter, og begynner nå bli alvorlig redd for overforbruk av medisiner.

De sistemnd har det vert mer eller mindre daglig.

4-6 paracetter, 3-4 paralgin forte, 1 til 2 imovane.

1-2 relpax og 1 imigran

Kjenner jeg craver mer.

Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: d1ba3...384
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj! Det verste her er bruekn av paracet og paralgin Forte.
Maxdose av paracet, parlagin forte inngår her, er 4 gram daglig over en kortere periode. Skal du ta det litt lengre er maxdose 3g daglig.
4gram dagen er 8 paracet. Det er 400gram paracet i en paralgin forte.
Du bør ikke overskride 3g daglig.

4 paracet og 3-4PP er for mye på en dag.
Så må du passe på hvor tett du tar dem.

Grunnen er at paracet er skadelig for leveren, mye mer enn de aller fleste andre medisiner.

Jeg jobber på sykehus, og når pasienter har tatt paracett over en periode på noen uker, så tas det ofte leverprøver av dem (blodprøve), og denne kan lett være forhøyet med paracettbruk. Da må paracett kuttes før leveskade inntreffer.
Jeg har vært borti flere ganger at pasienter kommer inn for avvening av paralgin forte. Tar du det iver tid, vil du trenge mer, men effekten blir mer psykologisk, latså liten virkning, men skadelig.

Knaksje du burde gå til legen å be om en blodprøve for å sjekke leververdiene dine?
Jeg haded gjort det, og i samme slengen be om å få resept på andre smertestillende som kan hjelpe bedre, men som ikke er så skadelige.

Imovane har ikke så mye for seg over en lengre periode da de mister effekten, det hjelper ikke å trappe opp.

Ikek fro å skremme deg, men vær forsiktig med paracetten. Ta heller Ibux, hvis du kan.

Anonymous poster hash: a3c7d...ff3
Skrevet

I tillegg til det nr 2 sier så er en veldig typisk bivirkning av disse medikamentene smerter. Dvs. at du kan oppfatte det som om det er samme smertene du hadde da du begynte med smertestillende, men at de smertene du har nå kan være like mye forårsaket av medikamentene. Det er ikke uvanlig, men veldig vanskelig å gå med på for den som oppfatter smerten å komme fra opprinnelig årsak.

Jeg synes du skal legge dette frem for din lege og diskutere dette med ham eller henne.

Hvis legen ikke tar deg på alvor så bytter du lege.

Anonymous poster hash: a06c5...811
Skrevet

Jeg har mye sterke smerter, og begynner nå bli alvorlig redd for overforbruk av medisiner.

De sistemnd har det vert mer eller mindre daglig.

4-6 paracetter, 3-4 paralgin forte, 1 til 2 imovane.

1-2 relpax og 1 imigran

Kjenner jeg craver mer.

Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: d1ba3...384

Kjære vene, du har ett altfor høyt paracet forbruk. Har ikke legen din informert deg om farene ved for mye paracet? Eller lest pakningsvedlegg?

Oppsøk legen denne uka. I tillegg så lurer jeg på hvorfor legen din skriver ut så mange resepter til deg uten å ha noen form for oppfølging?

Men veldig bra at du ser selv at dette er problematisk, det er første steg. Nøkkelen er god og rolig nedtrapping. Statens legemiddelverk har skjemaer man kan printe ut så man kan lage en egen nedtrappingsplan. Men det beror på at man selv er motivert for å gjennomføre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...