Anonym bruker Skrevet 14. september 2014 #1 Skrevet 14. september 2014 Jeg ser stadig at noen kommenterer andres økonomi i tråder som handler om budsjett og forbruk. F.eks. dersom noen skriver at de har 15 000 kr igjen til alt sammen på en måned, så er det alltid noen som skriker ut med "Det er jo såååååå mye penger, vi hadde ikke en gang klart å bruke dem opp vi! Fatter ikke at noen kan synes det er lite penger!" Det jeg lurer på er om dere som svarer slik virkelig, helt oppriktig, ikke forstår at ulike familier har ulike behov? At selv om f.eks. 15 000 kr kan virke som enormt mye penger for deg, din kjæreste og deres 2-åring og baby (eller hva du nå enn har), så er 15 000 kr kanskje veldig, veldig lite for en med mann og fire-fem barn der barna er store og kanskje også tenåringer. Når noen oppgir inntekt sin, og utgifter, er det jo også veldig variabelt hvor mye man har behov for dersom man skal leve greit. Noen kan harryhandle i Sverige, få kjøtt av naboen som er jeger og handle egg og poteter på nabogården, mens andre må kjøpe alt på vanlige butikker hvor nærbutikken kanskje er av den dyrere sorten. Noen har små barn som ikke gjør på noe på fritiden, mens andre har store barn som stadig blir invitert i bursdager, skal ha betalt medlemskontigent/kursvavgift, treningstøy, treningssko osv. Noen er friske og raske, andre har gjerne store ryggplager som krever behandling, dyre medisiner osv. For meg blir det litt for dumt å rope opp om at noen er kjempeheldige, har mye penger og lever i for mye luksus dersom de synes en bestemt sum er for lav, for det kommer jo helt an på hvor og hvordan man lever og "må" leve. Anonymous poster hash: 977e2...816
Anonym bruker Skrevet 14. september 2014 #2 Skrevet 14. september 2014 Enig Anonymous poster hash: 75872...d7c
Anonym bruker Skrevet 14. september 2014 #3 Skrevet 14. september 2014 Alt er relativt vil jeg si, men å ha 15 000 igjen på konto i løpe av 14 dager bør greie seg. Dette selv om man har syke unger eller 4-5 unger (har fire unger selv. Unger som både er aktive og har allergier som krever ekstra utgifter. Samt at begge foreldre har allergier som krever ekstra utgifter) og har til sammen 25 000 kr etter skatt i mnd. Dette skal dekke alt. Såe.. Tror det handler om innstilling og på hvilket nivå forbruket ligger på. Men igjen, alt er relativt og man har ulike situasjoner alle mann. Anonymous poster hash: e673e...9e9
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #4 Skrevet 15. september 2014 Alt er relativt vil jeg si, men å ha 15 000 igjen på konto i løpe av 14 dager bør greie seg. Dette selv om man har syke unger eller 4-5 unger (har fire unger selv. Unger som både er aktive og har allergier som krever ekstra utgifter. Samt at begge foreldre har allergier som krever ekstra utgifter) og har til sammen 25 000 kr etter skatt i mnd. Dette skal dekke alt. Såe.. Tror det handler om innstilling og på hvilket nivå forbruket ligger på. Men igjen, alt er relativt og man har ulike situasjoner alle mann. Anonymous poster hash: e673e...9e9 Det var nettopp det jeg ville få fram også, at alle er ulike. Nå snakket jeg om 15 000 kr på en måned, ikke 14 dager, men det uansett bare ment som et eksempel. HI Anonymous poster hash: 977e2...816
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #5 Skrevet 15. september 2014 Hvis du tenker på trådene som er her, så er det iblant "hjelp, vi har bare 15000 kr igjen som skal dekke mat til to voksne og to barn". De trenger også bensin og selvfølgelig litt husholdningsartikler. Men likevel. Da er det ikke ulike behov som utgjør om 15000 kr er lite eller mye, da er det ulike vaner! Anonymous poster hash: 9329b...102
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #6 Skrevet 15. september 2014 Hvis du tenker på trådene som er her, så er det iblant "hjelp, vi har bare 15000 kr igjen som skal dekke mat til to voksne og to barn". De trenger også bensin og selvfølgelig litt husholdningsartikler. Men likevel. Da er det ikke ulike behov som utgjør om 15000 kr er lite eller mye, da er det ulike vaner! Anonymous poster hash: 9329b...102 Nei, jeg tenker generelt. Dette er gjennomgående, og det er helt utrolig hva enkelte klarer å lire av seg. Husker en gang at ei dame mente at en annen måtte være helt komplett økonomisk idiot som brukte over 10 000 kr i mnd på mat. Selv brukte hun bare 4000 kr i mnd til seg og sine to barn, mens den hun kritiserte hadde mann og fire store barn i tillegg. Det er mange, mange slike type kommentarer her inne hver gang økonomispørsmål er oppe. HI Anonymous poster hash: 977e2...816
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #7 Skrevet 15. september 2014 Gjengangeren her inne er jo at de fleste er idioter sammenlignet med den som skriver. Anonymous poster hash: 5fffb...7cd
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #8 Skrevet 15. september 2014 Gjengangeren her inne er jo at de fleste er idioter sammenlignet med den som skriver. Anonymous poster hash: 5fffb...7cd Når du sier det, så er det nok riktig ja HI Anonymous poster hash: 977e2...816
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #9 Skrevet 15. september 2014 Jeg svarte på den tråden med de som hadde 15 000 i mnd, og det var alt for lite. De var 2 voksne og 2 små barn. Vi er en voksen, 1 tenåring og 1 skolebarn, vi lever på 1/3 av det, og det går helt fint. Jeg får ikke mat fra noen, harryhandler ikke, må handle i butikken. Har heller ikke familie, så kan ikke få gratis middager der. Jeg er og kronisk syk, så går på medisiner og må ha behandlinger iblant. Begge barna mine går til regulerings tannlege. Så ja jeg mener 15 000 er mer enn nok. Hadde følt meg rik med det. Anonymous poster hash: 1c283...29d
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #10 Skrevet 15. september 2014 Jeg svarte på den tråden med de som hadde 15 000 i mnd, og det var alt for lite. De var 2 voksne og 2 små barn. Vi er en voksen, 1 tenåring og 1 skolebarn, vi lever på 1/3 av det, og det går helt fint. Jeg får ikke mat fra noen, harryhandler ikke, må handle i butikken. Har heller ikke familie, så kan ikke få gratis middager der. Jeg er og kronisk syk, så går på medisiner og må ha behandlinger iblant. Begge barna mine går til regulerings tannlege. Så ja jeg mener 15 000 er mer enn nok. Hadde følt meg rik med det. Anonymous poster hash: 1c283...29d Men kan du forstå at dette ikke gjelder alle andre? Det var egentlig hele essensen med innlegget også, at mange ikke viser noen forståelse for at andre kan mene en sum er lite der noen mener det er veldig mye. Selv om du synes 15 000 kr er mye, så kan det for noen familier være for lite. HI Anonymous poster hash: 977e2...816
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #11 Skrevet 15. september 2014 Penger er jo en relativ verdi. det samme er genetlig behov. For i det store og det hele er våre behov ikke noe annet enn våre vaner (når man ser bort fra livsnødvendige medisiner). 15000 på rent forbruk ER ganske romslig på en vanlig familie. men det blir selvfølgelig trangere dersom man skal spiser indrefilet, eksotiske frukter, kjøre overalt isteden for å bruke beina eller sykkel, priorieter krino, lekeland, badeland osv hver helg framfor gratis lek utendørs osv osv. Dette handler om vaner og priorieteringer. Det er klart det føles surt dersom man må fire på ting man tidligere brukte penger på uten å tenke særlig mye over det. Er man vant til å ha det dobbelte å rutte med, så vil selvsagt 15 000 føles lite. Men i realiteten er det mer enn nok til å holde liv i en vanlig familie (selv med store barn) og ja, familier er ulike. en fa,milie på 7 bruker selvfølgelig mer enn to voksne og et lite barn - det sier seg selv. Men uansett hvordan man snut og venter på ting, så handler mye av vårt forbruk om våre vaner og ikke om våre basale behov. Anonymous poster hash: bd0a3...64b
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #12 Skrevet 15. september 2014 Penger er jo en relativ verdi. det samme er genetlig behov. For i det store og det hele er våre behov ikke noe annet enn våre vaner (når man ser bort fra livsnødvendige medisiner). 15000 på rent forbruk ER ganske romslig på en vanlig familie. men det blir selvfølgelig trangere dersom man skal spiser indrefilet, eksotiske frukter, kjøre overalt isteden for å bruke beina eller sykkel, priorieter krino, lekeland, badeland osv hver helg framfor gratis lek utendørs osv osv. Dette handler om vaner og priorieteringer. Det er klart det føles surt dersom man må fire på ting man tidligere brukte penger på uten å tenke særlig mye over det. Er man vant til å ha det dobbelte å rutte med, så vil selvsagt 15 000 føles lite. Men i realiteten er det mer enn nok til å holde liv i en vanlig familie (selv med store barn) og ja, familier er ulike. en fa,milie på 7 bruker selvfølgelig mer enn to voksne og et lite barn - det sier seg selv. Men uansett hvordan man snut og venter på ting, så handler mye av vårt forbruk om våre vaner og ikke om våre basale behov. Anonymous poster hash: bd0a3...64b Joda, men jeg tror også mange glemmer å tenke på (eller ikke forstår?) at store familier har et naturlig mye høyere forbruk enn små familier, selv uten indrefilet og eksotiske frukter, og med evne til å bruke beina og sykkel Dersom en familie på 2 voksne og 2 barn bruker ca 6000 kr i mnd på helt vanlig hverdagsmat, vil jo den summen helt naturlig dobles (minst) når det er snakk om 2 voksne med 4 barn hvor barna er store/tenåringer. Og vips ble det da lite penger igjen til annet dersom man bruker 12 000 kr i mnd bare på helt normal hverdagsmat. Det sier jo også seg selv at dersom man skal la barna å på en aktivitet hver, noe jeg anser som innenfor normalen i vårt norske samfunn, så koster det mye mer for de med 4-5 barn enn de med 1-2 barn (eller små barn som ikke går på noen aktivitet enda). Totalt sett vil da, i noen familier, 15 000 kr i mnd være veldig, veldig lite dersom de skal leve helt normalt (uten kino, lekeland, indrefilet osv). Skjønner? HI Anonymous poster hash: 977e2...816
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå