Anonym bruker Skrevet 14. september 2014 #1 Skrevet 14. september 2014 Min venninne og mannen hennes har forsøkt på å få barn lenge nå. Hun har fått påvist pcos og cyster. Jeg har lest litt om det og det står jo at man bør ikke være overvektig om man har denne diagnosen. Hun er ikke veldig overvektig, men har ca. 5-10 kg. for mye. Dette har hun sagt selv at hun har så det er ikke noe jeg antyder. Hun vil ned i vekt, men får det ikke til. Hun har sendt snapper noen ganger av middagene og dessertene og det er jo ikke så sunne ting. Har flere ganger forsøkt å få henne med på gåturer, joggeturer, treningssenter osv., men får alltid et nei. Jeg vil gjerne at de skal få ønskebarnet , men tiden renner ut. Jeg vil hjelpe henne og jeg vil hjelpe henne ned i vekt om dette kan gjøre henne lettere gravid, men det blir kanskje frekt? Ikke lett Får så vondt på hennes vegne når det er negativ test måned etter måned. Og frekke og sure svar trengs ikke i denne tråden da jeg skriver dette fordi jeg vil hjelpe henne! Anonymous poster hash: 9a6d9...e62
Anonym bruker Skrevet 14. september 2014 #2 Skrevet 14. september 2014 Gjør du det på en ordentlig måte så tror jeg det kan være bra. Trening kan du også vinkle dit at du selv trenger noen å trene sammen med, at du trenger avveksling, gjøre noe annet osv. Kan du mer om kosthold enn det hun gjør så burde hun jo ta det godt om du veileder henne litt. Så lenge du gjør det på en fin måte så synes jeg det du ønsker å gjøre er flott. For noen er overvekt så sårbart at de ikke greier å ta imot slik hjelp, og kanskje sliter de med psyken i tillegg som gjør at de ikke greier å gjennomføre en kostomlegging som kan føre til normalvekt. Er din venninne en av dem, da er det ikke noe du kan gjøre. Men er hun åpen for andres erfaringer, da kan det hende hun vil sette stor pris på det du vil gjøre. Det er ikke like enkelt å finne og opprettholde motivasjonen på egen hånd. Det er dessverre mange som også lurer seg selv med å si at bare de blir gravide, da skal de få orden på livet sitt, da skal de gå ned etterpå osv. De finner da egentlig grunner for ikke å ta tak i problemet, og de trenger å se at motivasjonen til å sette i gang er nettopp graviditet. Håper din venninne greier å se hvor god venninne du er for henne og at hun tar imot litt hjelp Anonymous poster hash: 4dc19...af4
Anonym bruker Skrevet 14. september 2014 #3 Skrevet 14. september 2014 Vi snakker veldig mye om vektnedgang og slanking. Nytter ikke si at jeg må ha noen å trene med dessverre da hun vet at jeg trener 4-5 ganger i uken alene allerede. Jeg har på 2 mnd. gått ned 7 kg. så vet jo jeg kan hjelpe. Hun sier selv at hun ikke har tid osv., men tror dessverre det står mer på viljen :/ Vil jo at de skal kunne få barnet, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem Anonymous poster hash: 9a6d9...e62
Anonym bruker Skrevet 14. september 2014 #4 Skrevet 14. september 2014 Jeg har pcos og sliter selv veldig med vekt og har gjort det siden ungdomskolen. Visste du at vi med pcos må jobbe 3-4 ganger så hardt og være nazi med kosthold for i det hele tatt å kunne gå ned i vekt (dette gjelder ikke alle, men de fleste). For meg er vekt et utrolig sårt tema fordi jeg klarer ikke. Du bør sette deg inn i pcos og kosthold før du snakker med henne. Jeg har 10 kg for mye og trenger hjelp til å bli gravid (har ingen eggløsning). Fikk hormonpreparater og har nå to flotte barn. Kanskje heller tipse om det, at hun kan få hjelp? Anonymous poster hash: fb8d0...f82
Anonym bruker Skrevet 14. september 2014 #5 Skrevet 14. september 2014 Hvis det er bare ca 5 kg hun er overvektig, så tviler jeg sterkt på at det hjelper så mye på det å bli gravid. Jeg har pcos selv og har fått et barn naturlig og et med hormonkur. Ville heller tipset henne om å oppsøke privat gynekolog og få videre hjelp der, om hun ikke allerede gjør det. Men supert å prøve å få henne med på trening, gåturer osv, det er jo supert for helsa uansett! Anonymous poster hash: 24c3c...fd1
prusiluscan Skrevet 14. september 2014 #6 Skrevet 14. september 2014 Jeg har pcos. Da vi skulle prøve på vårt andre barn gikk vi på hormonkur etter hormonkur uten at jeg ble gravid. Det som gjorde utslag for meg var å sulte meg (spiste bare grønnsaker og litt rugbrød med leverpostei) i to mnd. Gikk ned 13kilo og ble gravid. Men jeg hadde aldri klart det uten at jeg hadde bestemt det selv. Hadde ikke hjelpt om så alle mine venniner ville "hjelpe" meg ned i vekt
Anonym bruker Skrevet 14. september 2014 #7 Skrevet 14. september 2014 PCOS henger ofte sammen med insulinresistens, og da funker "spise mindre, trene mer" dårlig. De fleste har derimot veldig god effekt av lavkarbo-kosthold. Google pcos + lavkarbo, så finner du helt sikkert mange tips som du kan dele med din venninne. Ikke fokuser på vekt, men på at lavkarbo har en positiv effekt på pcos'en. Jeg fikk regelmessig menstruasjon etter at jeg la om kostholdet (etter over 20 år med null kontroll på når den kom). Bieffekten var at jeg også gikk ned 25 kg. Anonymous poster hash: 765fa...ed1
Anonym bruker Skrevet 14. september 2014 #8 Skrevet 14. september 2014 Jeg har også pcos og medfølgene vektproblemer. Det er selvsagt mulig å gå ned i vekt til tros for pcos, men som en anonym over også sier, så er det faktisk vesentlig vanskeligere å gå ned for oss med denne diagnosen. 5-10 kilos overvekt er heller ikke veldig mye når det er snakk om en person med pcos. Du sier at bilder av maten hennes viser at hun ikke spiser sunt. Nå vet jeg ikke hvor mye du har lest, men hvis du skal igang å gi råd må du være klar over at det er stor sannsynlighet for at din venninne ikke vil kunne gå ned på samme kostplan som deg. Det anbefales å spise lavkarbo når man har pcos. Det vil si at man kan spise ganske mye feit mat, smør, fløte og rike sauser er bra, men man må holde seg unna/begrense karbohydrater (som f.eks. poteter, ris, pasta og kornproduter, og selvsagt også sukker). Grunnen til dette er at vi med pcos har insulinresistens og dermed for høyt nivå av insulin i blodet. Dette nivået økes ytterligere ved inntak av karbohydrater. Høyt insulinnivå fører igjen til at man craver karbohydrater. Det høye insulinnivået kan hos noen også forårsake at man blir trøtt og sliten, da er det ekstra vanskelig å motivere seg til trening. Jeg sier ikke at det ikke er mulig, jeg har selv gått ned 18 kilo i løpet av halvannet år, og jeg er fult klar over at den eneste som kan endre min vekt er meg. Men hvis du skal prøve å hjelpe er det viktig at du vet at pcos gjør det hele mye vanskeligere, fordi det er noe man faktisk trenger forståelse for i en slik prosess. For min del har det vært nødvendig å gjøre dette alene. Jeg har en god venninne som gjerne ville hjelpe meg, men for min del er det faktisk greiere å gå den turen alene. Da kan jeg gjøre det i mitt tempo, som i begynnelsen var veldig lavt. Den beste hjelpen jeg fikk var støtten gjennom å ha en god samtalepartner i min venninne, som heldigvis forsto at det var bedre at jeg gjorde tingene på egenhånd. Men behov varierer fra person til person, så det kan hende det er noe helt annet som er riktig for din venninne. Dersom hun skal ned i vekt er det noe hun må bestemme seg for selv, du kan være en støtte dersom hun bestemmer seg for å forsøke å ta av, men det er hun som må ta avgjørelsen. Siden bekymringen din i hovedsak går ut på barnløshet kunne det også være en god ide å nakke med din venninne om muligheten for ivf. Ivf gir ofte gode resultater hos kvinner med pcos. Anonymous poster hash: d1472...b60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå