Gå til innhold

Problemer på skolen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 4.klassing som har hatt litt problemer med å tilpasse seg på skolen etter at vi flyttet til et nytt sted i fjor. Han ble litt plaget av et par gutter i fjor, og dette har nok preget han en del. Han har tidvis vært frustrert og sint, men dette har roet seg veldig. Han har også innimellom problemer med å holde konsentrasjonen i timene.

 

Han har fått noen gode venner, men sier han ikke trives så godt på skolen. Han hadde forøvrig ikke noen av disse problemene der vi bodde før, så noe har skjedd :(

 

Forrige uke kranglet to av vennene hans, og han prøvde da å mekle mellom dem. Dette gikk ikke, og han gikk i mellom for å stoppe slossingen. Da blir han slått, sparket og dyttet i bakken og sparket når han ligger nede. Han tar da og biter den andre gutten i låret (han har aldri bitt noen før) i panikk. En lærer ser dette og vår sønn blir tatt med inn. Han er da redd, sint og lei seg og vil hjem, men skolen "ivaretar" han. Han får som straff å være inne i storefri og et friminutt til, de andre guttene får ingen straff.

Skolen mener han har problemer med å håndtere følelser, noe vi synes er rart siden det kun er der han har disse problemene. Skolen vil igjen ha et møte for å finne ut hvordan vi skal håndtere sønnen vår og hans problemer. Vi føler skolen ikke ser at de gjør noe feil, for ett eller annet sted håndterer de ting galt :(

Hva gjør vi? Et rop om hjelp fra en mor som er veldig lei seg :(

 

Anonymous poster hash: bf432...34f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville koblet inn PPT med en gang. Ikke for at de skal utrede gutten, men for å få hjelp med skolen og klasseromsmiljøet.

Min erfaring fra jobb er at svært mange lærere og rektorer tar enkleste vei ut (dvs. ikke bruke tid på å komme til bunns i problemene) og er lite veiledningsbar. Der kan PPT komme inn som en ekstern støtte, til dere alle, for å snu dette.



Anonymous poster hash: c383b...8c7
Skrevet

 

 

Anonymous poster hash: bf432...34f

Skrevet

Ta kontakt med PPT på nytt igjen. Jeg ville absolutt tatt dem med på et møte og jeg tror dere gjør lurt i å ha dem med så ikke sønnne deres ender opp med å bli en syndebukk og en bråkmaker pga. at han uansett blir straffet så da spiller det ingen rolle hva han gjør, og ikke gjør.

 

Når barna er så små så er det viktig å se på hele miljøet rundt barnet / barna.



Anonymous poster hash: c383b...8c7
Skrevet

 

Jeg ville koblet inn PPT med en gang. Ikke for at de skal utrede gutten, men for å få hjelp med skolen og klasseromsmiljøet.

Min erfaring fra jobb er at svært mange lærere og rektorer tar enkleste vei ut (dvs. ikke bruke tid på å komme til bunns i problemene) og er lite veiledningsbar. Der kan PPT komme inn som en ekstern støtte, til dere alle, for å snu dette.

 

Anonymous poster hash: c383b...8c7

Helt enig i dette, og jeg jobber i ppt.

 

Anonymous poster hash: ed553...9d1

Skrevet

Jeg synes grunn det er svært positivt at skolen vill ha møte med dere for å samarbeide om å løse problemene.

Jeg skjønner ar du som mor umiddelbart vil beskytte din sønn, men jeg forstår ikke hvordan du uten videre kan konkludere med at skolen gjør feil og håndtere ting galt.

 

Jeg regner med at du har kun din sønns side av historien med slåsskampen. Du var sannsynligvis ikke vitne til hva som skjedde? Du har sannsynligvis heller ikke full innsikt i hvordan skolen har håndtert de to andre barna som var med i slåsskampen? Det kan jo hende de også har fått sine reaksjoner uten at du eller din sønn har full innsikt i dette...

 

For meg høres det helt riktig ut at din sønn fikk en reaksjon på at han bet. Det skulle egentlig bare mangle.

Å gå inn som 3. Mann i en slåsskamp var ikke spesielt lurt, og dere bør fokusere på andre måter kan kan være med på å løse eventuelle konflikter på (f.eks hente en voksen).

 

Gå på møte med skolen. Da kan dere få legge fram deres synspunkter og dere kan få høre hvordan skolen opplever deres sønn. Sammen kan dere forsøke å finne fram til gode virkemidler for å ingegrere han bedre i skole iljøet og han trenger tydeligvis bedre/andre verktøy selv for å håndtere konflikter han opplever. Uten god dialog med skolen vil dere jo ha større vanskeligheter med å håndtere situasjonen. Det beste er derfor p være åpen for at de ser ting litt annerledes enn dere - det er jo tross alt de som ser ungene i samspill med hverandre hver dag!

 

Anonymous poster hash: 9a52e...e3e

Skrevet

Bitingen er hakket verre enn å slåss. Faktisk mye verre.

 

Anonymous poster hash: 924d3...c68

Skrevet

Ppt har vært inne og observert fire ganger i vår, og konkludert med at han ikke har sinneproblemer. Han sitter litt urolig ved pulten, men jobber allikevel fint. Han henger godt med faglig, men skolen er redde for at han skal bli hengende etter.

Vi hadde fire møter med skolen i fjor, hvor vi ble enige om hvordan ting skulle gjøres, men ingenting ble fulgt opp av dem. De svarte kun, å det hadde vi glemt. Resultatet er en gutt som er utrygg og usikker på skolen.

Vi har ikke kun fått gutten vår sin side av saken, skolen ringte for å informere. Han er forøvrig full av blåmerker etter slag og spark....nok en gang :(

HI

 

Anonymous poster hash: bf432...34f

Skrevet

Bitingen er hakket verre enn å slåss. Faktisk mye verre.

 

Anonymous poster hash: 924d3...c68

 

"Da blir han slått, sparket og dyttet i bakken og sparket når han ligger nede. Han tar da og biter den andre gutten i låret (han har aldri bitt noen før) i panikk"

 

Å bite i selvforsvar når 2 andre slår, dytter og sparker en som ligger nede er ikke verre.

 

Anonymous poster hash: c383b...8c7

Skrevet

Bitingen er hakket verre enn å slåss. Faktisk mye verre. Anonymous poster hash: 924d3...c68

Han er veldig lei seg for at han beit, og har som nevnt aldri gjort dette før, han ble redd! Så ut i fra situasjonen er jeg faktisk helt uenig med deg!

Han prøvde jo å stoppe dem som sloss ved å gå i mellom (dumt, ja), og endte ut gul og blå fordi det hadde svartnet helt for den ene.

 

HI

 

Anonymous poster hash: bf432...34f

Skrevet

At han blir slått, sparket, dyttet og ender opp med blåmerker er jo ikke så rart når han går aktivt inn i en slåsskamp.

 

Jeg skjønner at du gjerne vil forsvare sønnen din, men du bør ta et skritt tilbakeog se hvordan du faktisk illustrerer situasjonen; din sønn bet fordi han fikk panikk (selv om han tok et aktivt valg og gikk inn i kampen). Han ble slått fordi et "svartet" for kameraten.

 

Utfra dine karakteristikker tydeliggjør du veldig at din sønn nærmes er helt uskyldig selv om han tok aktiv del, mens den andre parten er den store stygge ulven. Skolen er også fæl som bare straffer den ene parten og dessuten håndterer alt helt galt.

 

Som mor er det jo naturlig at man gjerne vil forsvare sine egne, men man bør av og til også kunne se at ens eget avkom faktisk kan være svært så delaktig og noen ganger ta svært dumme og lite gjennomtenkte avgjørelser.

 

Anonymous poster hash: 9a52e...e3e

Skrevet

Vi har vurdert litt å bytte til privatskole, er det noen som har erfaring med dette? Vi bor i en større by, så de fleste privatskolene er representert.

 

Anonymous poster hash: bf432...34f

Skrevet

HI, over her.

 

Anonymous poster hash: bf432...34f

Skrevet

At han blir slått, sparket, dyttet og ender opp med blåmerker er jo ikke så rart når han går aktivt inn i en slåsskamp.

 

Jeg skjønner at du gjerne vil forsvare sønnen din, men du bør ta et skritt tilbakeog se hvordan du faktisk illustrerer situasjonen; din sønn bet fordi han fikk panikk (selv om han tok et aktivt valg og gikk inn i kampen). Han ble slått fordi et "svartet" for kameraten.

 

Utfra dine karakteristikker tydeliggjør du veldig at din sønn nærmes er helt uskyldig selv om han tok aktiv del, mens den andre parten er den store stygge ulven. Skolen er også fæl som bare straffer den ene parten og dessuten håndterer alt helt galt.

 

Som mor er det jo naturlig at man gjerne vil forsvare sine egne, men man bør av og til også kunne se at ens eget avkom faktisk kan være svært så delaktig og noen ganger ta svært dumme og lite gjennomtenkte avgjørelser.

 

Anonymous poster hash: 9a52e...e3e

Står det klart og tydelig at sønnen ville stoppe kampen, men så ble han den det gikk vondeste utover.

 

Rart at bare sønnen til hi skulle straffes alene. Når det var to til som faktisk startet det hele..

 

Anonymous poster hash: 613e9...fcb

Skrevet

Han gikk da ikke aktivt inn i noen slåsskamp. Han prøvde først å snakke med dem for å få dem til å slutte, da det ikke gikk stilte han seg imellom dem for å få dem til å slutte og fikk rundjuling. Kanskje ikke det lureste å gjøre, men han hater slåssing.

 

HI

 

Anonymous poster hash: bf432...34f

Skrevet

Har absolutt ikke problemer med å se at min sønn ikke er noe englebarn, langt i fra. Vi har vært i dialog med skolen hele tiden for at ting skal gå mest mulig greit. Det jeg finner vanskelig å svelge er at skolen ikke følger opp noe av det vi sammen har blitt enige om. Vi har lange samtaler med gutten hver dag om hva som er greit og ikke, hvordan dagen har vært osv. Vi har også gitt skolen råd om hvordan de kan håndtere situasjoner som eventuelt oppstår på en smidig og grei måte, men de velger den vanskelige måten. Han har dårlig selvtillit og til nå har den blitt enda dårligere på skolen.

 

HI

 

Anonymous poster hash: bf432...34f

Skrevet

At han blir slått, sparket, dyttet og ender opp med blåmerker er jo ikke så rart når han går aktivt inn i en slåsskamp.

 

Jeg skjønner at du gjerne vil forsvare sønnen din, men du bør ta et skritt tilbakeog se hvordan du faktisk illustrerer situasjonen; din sønn bet fordi han fikk panikk (selv om han tok et aktivt valg og gikk inn i kampen). Han ble slått fordi et "svartet" for kameraten.

 

Utfra dine karakteristikker tydeliggjør du veldig at din sønn nærmes er helt uskyldig selv om han tok aktiv del, mens den andre parten er den store stygge ulven. Skolen er også fæl som bare straffer den ene parten og dessuten håndterer alt helt galt.

 

Som mor er det jo naturlig at man gjerne vil forsvare sine egne, men man bør av og til også kunne se at ens eget avkom faktisk kan være svært så delaktig og noen ganger ta svært dumme og lite gjennomtenkte avgjørelser.

 

Anonymous poster hash: 9a52e...e3e

Er du helt boirtreist eller? En snill gutt som bare ville hjelpe og endte opp med å få juling selv, så gjøres han til synedbukken og det vrir du til at er helt ok? Sånne som deg er skremmende skapninger som klarer å vri all skyld over på den som nesten ingen skyld har.

 

Anonymous poster hash: e9d1c...da1

Skrevet

Han gikk da ikke aktivt inn i noen slåsskamp. Han prøvde først å snakke med dem for å få dem til å slutte, da det ikke gikk stilte han seg imellom dem for å få dem til å slutte og fikk rundjuling. Kanskje ikke det lureste å gjøre, men han hater slåssing.

HIAnonymous poster hash: bf432...34f

Han gjorde da et aktivt valg om å gå imellom? Han ble ikke truet, utfordret eller presset av noen andre til å gjøre det? Altså gjorde han et aktivt valg der og da selv. Han kunne f,eks valgt å hente en voksen.

 

Anonymous poster hash: 9a52e...e3e

Skrevet

 

At han blir slått, sparket, dyttet og ender opp med blåmerker er jo ikke så rart når han går aktivt inn i en slåsskamp.Jeg skjønner at du gjerne vil forsvare sønnen din, men du bør ta et skritt tilbakeog se hvordan du faktisk illustrerer situasjonen; din sønn bet fordi han fikk panikk (selv om han tok et aktivt valg og gikk inn i kampen). Han ble slått fordi et "svartet" for kameraten.Utfra dine karakteristikker tydeliggjør du veldig at din sønn nærmes er helt uskyldig selv om han tok aktiv del, mens den andre parten er den store stygge ulven. Skolen er også fæl som bare straffer den ene parten og dessuten håndterer alt helt galt.Som mor er det jo naturlig at man gjerne vil forsvare sine egne, men man bør av og til også kunne se at ens eget avkom faktisk kan være svært så delaktig og noen ganger ta svært dumme og lite gjennomtenkte avgjørelser.Anonymous poster hash: 9a52e...e3e

Er du helt boirtreist eller? En snill gutt som bare ville hjelpe og endte opp med å få juling selv, så gjøres han til synedbukken og det vrir du til at er helt ok? Sånne som deg er skremmende skapninger som klarer å vri all skyld over på den som nesten ingen skyld har. Anonymous poster hash: e9d1c...da1

Nei, jeg er absolutt ikke bortreist :)

 

Jeg vet da ingenting om denne gutten "bare er snill" og ville hjelpe. Jeg var ikke tilstede, og det regner jeg ikke med at du var heller?

 

Jeg har ikke gjort han til syndebukk, og det sier IKKE at det er ok at han ble slått og sparket. Men jeg sier det er naturlig at han ble det så lenge han faktisk gikk inn i en slåsskamp. Hadde han valgt å ikke gå inn i kampen, så hadde han heller ikke blitt slått.....

 

Poenget er at hverken, jeg, du eller HI kan vite hva som faktisk skjedde, hvem som har skyld eller ansvar, hvem som som først, hva som er vært av slag eller biting osv. FORDI vi ikke var tilstede. Vi kan heller ikke vite hva som skjedde etterpå, hvem som fikk vært straff, hvordan de andre guttene forklarte seg, hvordan læreren oppfattet situasjonen, hvordan foreldrene til de andre guttene har oppfattet situasjonen etc.

 

Det handler rett og slett om å IKKE gjøre noen til syndebukk slik jeg føler at Hi automatisk gjør.....hennes gutt er helt uskyldig, hater slåssing og biter kun i panikk, mens den andre gutten blit fremstilt som en slåsskjempe som slår fordi det svartnerfor han...... Hvordan vet en som ikke er tilstede at det "svartner" for et barn?

 

Anonymous poster hash: 9a52e...e3e

Skrevet

 

Han gikk da ikke aktivt inn i noen slåsskamp. Han prøvde først å snakke med dem for å få dem til å slutte, da det ikke gikk stilte han seg imellom dem for å få dem til å slutte og fikk rundjuling. Kanskje ikke det lureste å gjøre, men han hater slåssing.

HIAnonymous poster hash: bf432...34f

Han gjorde da et aktivt valg om å gå imellom? Han ble ikke truet, utfordret eller presset av noen andre til å gjøre det? Altså gjorde han et aktivt valg der og da selv. Han kunne f,eks valgt å hente en voksen.

 

Anonymous poster hash: 9a52e...e3e

 

 

Om dette skal dreie seg om aktive valg så ja, han tok et aktivt valg og gjorde kanskje ikke en nøye konsekvensutredning. De to andre guttene tok også et aktivt valg da de valgte å slå, dytte og sparke en som ligger på bakken.

 

Gutt nummer 1 hadde gode intensjoner. Han ville stoppe en gal handling.

Gutt nummer 2 og Gutt nummer 3 hadde ikke så gode intensjoner. De ville skade hverandre og et annet barn.

 

 

 

Anonymous poster hash: c383b...8c7

Skrevet

Takk, til dere som har kommet med noen fornuftige svar :) Vi får ta et møte med skolen, og se om PPT har noe nytt i tilby.

 

Anonymous poster hash: bf432...34f

Skrevet

 

Han gikk da ikke aktivt inn i noen slåsskamp. Han prøvde først å snakke med dem for å få dem til å slutte, da det ikke gikk stilte han seg imellom dem for å få dem til å slutte og fikk rundjuling. Kanskje ikke det lureste å gjøre, men han hater slåssing.

HIAnonymous poster hash: bf432...34f

Han gjorde da et aktivt valg om å gå imellom? Han ble ikke truet, utfordret eller presset av noen andre til å gjøre det? Altså gjorde han et aktivt valg der og da selv. Han kunne f,eks valgt å hente en voksen.

 

Anonymous poster hash: 9a52e...e3e

I dag er det vel et problem at mangen ikke bryr seg om de ser noen blir slått og sparket. Kanskje det ikke var så lurt å gå imellom, kanskje han burde fått tak i en voksen, men synest absolutt han skal ha kred for å tørre å bry seg. Forøvrig en vanskelig og lei situasjon for dere. Håper dere finner ut av det.

 

Anonymous poster hash: 33a94...76b

Skrevet

 

 

Han gikk da ikke aktivt inn i noen slåsskamp. Han prøvde først å snakke med dem for å få dem til å slutte, da det ikke gikk stilte han seg imellom dem for å få dem til å slutte og fikk rundjuling. Kanskje ikke det lureste å gjøre, men han hater slåssing.

HIAnonymous poster hash: bf432...34f

Han gjorde da et aktivt valg om å gå imellom? Han ble ikke truet, utfordret eller presset av noen andre til å gjøre det? Altså gjorde han et aktivt valg der og da selv. Han kunne f,eks valgt å hente en voksen.Anonymous poster hash: 9a52e...e3e
Takk :)

I dag er det vel et problem at mangen ikke bryr seg om de ser noen blir slått og sparket. Kanskje det ikke var så lurt å gå imellom, kanskje han burde fått tak i en voksen, men synest absolutt han skal ha kred for å tørre å bry seg. Forøvrig en vanskelig og lei situasjon for dere. Håper dere finner ut av det. Anonymous poster hash: 33a94...76b

Anonymous poster hash: bf432...34f

Skrevet

 

 

Han gikk da ikke aktivt inn i noen slåsskamp. Han prøvde først å snakke med dem for å få dem til å slutte, da det ikke gikk stilte han seg imellom dem for å få dem til å slutte og fikk rundjuling. Kanskje ikke det lureste å gjøre, men han hater slåssing.

HIAnonymous poster hash: bf432...34f

Han gjorde da et aktivt valg om å gå imellom? Han ble ikke truet, utfordret eller presset av noen andre til å gjøre det? Altså gjorde han et aktivt valg der og da selv. Han kunne f,eks valgt å hente en voksen.Anonymous poster hash: 9a52e...e3e

I dag er det vel et problem at mangen ikke bryr seg om de ser noen blir slått og sparket. Kanskje det ikke var så lurt å gå imellom, kanskje han burde fått tak i en voksen, men synest absolutt han skal ha kred for å tørre å bry seg. Forøvrig en vanskelig og lei situasjon for dere. Håper dere finner ut av det. Anonymous poster hash: 33a94...76b

Takk :)

 

Anonymous poster hash: bf432...34f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...