Gå til innhold

Gråte seg i søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min baby på fire mnd gråter seg bestandig i søvn... Blid som en sol bestandig og så blir han akutt trøtt. Nytter ikke å bare legge han for å sove, han rugges på til han sovner god det er bestandig voldsom gråt. Han blir helt svett og er forferdelig ute av seg. Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre? Det er første babyen min det her og det er ikke godt for noen av oss, helle legge situasjonen blir dum pga dette. Det gjelder både når han skal sove på dagtid og natt. Er det noen som har noen tips eller forslag til hva jeg kan gjøre for å unngå den gråtinga? Vil jo ikke at legging og soning skal oppleves negativt for noen av oss,

Anonymous poster hash: b9f7e...73e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud så mye skrivefeil. Hater iPhone.

Skrevet

For det første ville jeg gjort alt for å få en koselig setting rundt leggingen. Prøv å ikke stresse selv. Si til baby at hun skal sove kjempegodt i senga før hun legges ned.

Ha henne gjerne oppi senga utenom leggetid, la henne leke litt oppi med kosebamser f.eks slik at sengen ikke blir forbundet med noe fælt.

Evt samsoving til hun blir noen måneder eldre? Spørs hvordan det fungerer da.

Tenk at det bare er midlertidig, det kommer garantert til å endre seg over litt tid. Vi hadde det slik som dere de første 6-7 mnd, og trodde aldri jeg skulle få se min sovne på under 5 min som han gjør nå. Dag og kveld :-) I tillegg sover han 19-7 hver natt!

Anonymous poster hash: 866fd...9e3

Skrevet

Ser nå et det er en han 😉

Anonymous poster hash: 866fd...9e3

Skrevet

Start leggerutinene med noe hyggelig.

Dempet belysning og selvfølgelig ingen tv fra kl 6 (hvis dere lar ham se tv, så små skal jo helst ikke det)

Les en bok og syng nattasanger, skift til nattdrakt og pludre litt lavt og koselig med ham når han ligger på stellebordet..

Så legge ham ned i sengen mens du fortsetter å synge sangene, smile og pludre lavt til ham..

Pass på at du selv er rolig og behagelig 😊

Den første tiden skriker han sikkert litt, du må bare prøve å roe han ned. Etterhvert trekker du deg litt unna, maks 1 min og går tilbake for å igjen roe ham ned. Trekk deg unna, tilbake, osv.

Anbefaler også sovekarin! Sovekarin.no er utrolig flink! Ta en konsultasjon med henne :-)

Hvordan er dere med samsoving?

Kanskje det kunne vært noe, for tryggheten?

Anonymous poster hash: ac173...40f

Skrevet

Siden du ser ut til å allerede gjøre alt for å trøste og kose når han gråter, tror jeg måten å unnslippe dette på er å se etter tidligere tegn på at han er trøtt og legge ham før han blir så trøtt at han bare gråter. Gnir han seg litt i øynene? Gjesper? Ser bort oftere enn ellers?

Ved første tegn til trøtthet legger du ham /evnt bysser, ammer eller bærer ham i søvn hvis han ikke finner ro selv.

Å måtte hjelpe babyer i søvn er helt normalt og ikke så farlig som mange ser ut til å tro;) jeg vet ikke om en eneste fireåring som må bysses eller bæres, så det går over. Blir du sliten i armene så skaff bæretøy:):)

Små babyer holder sjeldent ut lenger enn MAX halvannen time fra de våkner til de må sove igjen. Når jeg selv leste dette var det som å komme til en ny verden. Google "Window of wakefulness". Å lese om dette gjorde dagene våre så mye lettere. Slutt på overtrøtt baby som bare skrek.

Anonymous poster hash: 15876...a5b

Skrevet

Hva med å legge deg sammen med barnet? Små babyer trenger nærhet og det kan godt henne det er akkurat det han gråter etter.

Skrevet

Anbefaler deg å legge han før han blir så trøtt at han gråter, og Sove uten gråt boka og FB gruppa Sove uten gråt :-)

Skrevet

Signerer innlegget over, hvor det skrives st dette er vanlig. Ikke stress med det. Har selv en liten krabat på 3 mnd som skriker og gråter og kjemper til søvnen "vinner", det gjør den alltid 😉 Dette er ikke farlig. Jeg pleier å sitte med han på fanget , kose og stryke, dempe lyd på evt tv og radio, holde smokken om det trengs, og ellers ta det helt med ro. Han skriker ja, men har det ikke vondt , har bare ikke skjønt hvordan han skal sovne. Jeg tenker som så ( og gjentar for meg selv) at "slapp helt av lille venn, mamma skal hjelpe deg med å sove💙". Passer på egen pust og egne skuldre og kropp, sørger for at jeg er avspent og puster rolig.

Anonymous poster hash: ca752...181

Skrevet

Vi praktiserer samsoving her i huset, og jeg ligger bestandig med han fram til han sovner. Også på dagtid. Det er godt for meg og å få en pust i bakken, men det er bestandig minst 20 min gråt først :( i kveld har det vært ekstremt. Prøvde å legge han tidligere, nå har vi holdt på siden klokka 20. Litt morsomt at denne tråden kom oppnigjen akkurat nå, for han har akkurat sovna for ørtende gang (har på følelsen det gikk bra nå) og jeg tok fram ipaden for å sjekke ut litt her inne mens jeg ligger her med kryssa fingrer og tær ! Skal sjekke fbgruppa med en gang :D

Skrevet

Vi praktiserer samsoving her i huset, og jeg ligger bestandig med han fram til han sovner. Også på dagtid. Det er godt for meg og å få en pust i bakken, men det er bestandig minst 20 min gråt først :( i kveld har det vært ekstremt. Prøvde å legge han tidligere, nå har vi holdt på siden klokka 20. Litt morsomt at denne tråden kom oppnigjen akkurat nå, for han har akkurat sovna for ørtende gang (har på følelsen det gikk bra nå) og jeg tok fram ipaden for å sjekke ut litt her inne mens jeg ligger her med kryssa fingrer og tær ! Skal sjekke fbgruppa med en gang :DAnonymous poster hash: b9f7e...73e

Jeg er HI forresten :)

Skrevet

Jeg har en gutt på snart tre måneder, han gråter seg også i søvn. Kan ikke bare legge han i senga, da kaver han seg bare opp og blir helt hysterisk til slutt. Dette uavhengig om jeg ligger ved siden av han eller ikke. Det som fungerer for oss er å ha ham i bæresele til han sovner, og så legge han over i senga. Han sutrer litt like før han sovner, men det går mye roligere for seg når han sitter i bæreselen. Datteren min på fem år gråt seg også i søvn når hun var baby. Hun måtte bæres og bysses. Det gikk over etterhvert :) Vi får huske på at guttene våre er små, og det er mye som skal læres - også å sovne..

Anonymous poster hash: d915c...83b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...