Gå til innhold

Barnehageansatte - hvor mye baksnakker dere foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså ikke faglige problemstillinger, men ren baksnakking om løst og fast av foreldre til barna, og Evt barna?

Anonymous poster hash: 7e50e...94a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er pedagogisk leder.

Kan si det er mye som blir sagt om barn og foreldre i barnehagen.

Men vi har jo alle der taushetsplikt og det er nå godt da! :)

Anonymous poster hash: 26c8b...840

Skrevet

Jeg er pedagogisk leder.

Kan si det er mye som blir sagt om barn og foreldre i barnehagen.

Men vi har jo alle der taushetsplikt og det er nå godt da! :)

Ikke alle som tar den like høytidelig dessverre. Jeg har hørt igjen masse fra mitt barns avdeling fra en venninne (som ikke har barn der) som er i familie med ped leder. Også hørt en del baksnakking av barn fra en vikar i samme bhg. (Har meldt fra om begge deler selvfølgelig.)

Anonymous poster hash: 3251c...d4d

Skrevet

Mye som blir sagt om enkelte foreldre og barn ja...

Anonymous poster hash: 0a8a3...5e4
Skrevet

Jeg ble ganskje irritert da jeg hørte en ansatt si; Ja foreldrene er jo bare Navere å ikke sant?

Skrevet

Hva er det som går igjen som dere da snakker om?

Skrevet

Hvor barna bor, hvem de bor med, hvem som er samboer til mor/far, ting foreldre legger ut på facebook, hvor de jobber, rike/fattige.

Ofte noen kjenner noen av foreldrene privat og da kan det komme mye frem....

Også snakkes det mye om tøy barna har på og lukt!! Ikke gøy med røyklukt..

Skrevet

Hva er det som går igjen som dere da snakker om?

Enkelte foreldre som legger seg oppi alt og er vanskelige... styrer og ordner og krever å vite det ene og andre (som vi ikke har lov å gi info om). 

De foreldrene som helt tydelig mangler oppdragerevne. Som fullstendig overser hver gang barnet gjør noe galt rett foran dem. Og de som aldri har utstyr til barna, men som alltid mangler masse ting. 

Anonymous poster hash: 0a8a3...5e4

Skrevet

Mange barehageansatte som "baksnakker" foreldre? Hvorfor det? Så utrolig simpelt. Hvilket nivå? De aller fleste gjør alt for barna sine. Og gudskjelov at noen engasjerer seg i hvordan barna har det i barnehagen. NAVére... I all verden. Ganske sammensatt gruppe som er foreldre. Og de burde vel se på seg selv før de baksnakker andre. Så lav bemanning i barnehager at det ikke er forsvarlig. Burde vært forbudt. Jeg føler meg aldri helt trygg når jeg sender barnet mitt i barnehage. Men barnet må få leke med andre barn også. Dere får heller bruke tiden på å finne måter å bedre banrehagen på. 

Ja, så nå vil dere sikkert føle dere truffet og komme med masse kritikk. Det hjelper ikke. Norske barnehager er altfor dårlige. God natt :)

Anonymous poster hash: 356ee...f32
Skrevet

Der jeg jobber er vi veldig bevisste taushetsplikten og hvordan vi snakker om foreldre og barn men selvfølgelig snakker vi om dem. Barna er hos oss 8+ timer hver dag. Ting som skjer i hjemmet har stor betydning for barnas dag i barnehagen og det er viktig at alle på avdelingen har den samme informasjonen og at vi alle er enige om hvordan vi skal håndtere situasjoner der hendelser hjemmefra kan ha innvirkning.

Mengden informasjon som faktisk har betydning for barnet men som alikevel blir tilbakeholdt er utrolig noen ganger.

Skrevet

I barnehagen jeg jobber i er det ikke kultur for å baksnakke foreldrene hvertfall.

Jeg tenker som så at alle foreldre gjør sitt beste for sitt barn. Alle foreldre og alle barn er ulike, og barn er gjerne annerledes hjemme enn de er i en stor barnegruppe.

I barnehagen jeg jobber i så er det hvertfall barnas beste som er fokus.

Anonymous poster hash: 1a35c...158

Skrevet

Joda, barnehagetantene baksnakker både foresatte og barna med en gang

anledningen byr seg. Det settes også av minimum et kvarter av avdelingsmøter, samt 25 minutter av ledermøte og personalmøter til aktiv skittkasting.

Vi bruker også store deler av plandager til baksnakking av barnehagens brukere ...

Fra min tid som ped.leder husker jeg følgende:

1) Stort sett hyggelige barn og foresatte.

2) Når man knapt har tid til å spise lunchen sin, eller gå på toalettet for den saks skyld, i løpet av en arbeidsdag har vi langt bedre ting å henge fingrene i enn å henge rundt og åsnakke dritt om foreldre og barn.

3) På fritiden har vi nok med vårt - dere er faktisk ikke SÅ spennende.

4) VI HAR TAUSHETSPLIKT!!!

Skrevet

Det er noen bhg der de ansatte har lavere terskel for å snakke om foreldrene, men de barnehagene har også oftere enn dårligere stemning. Man merker det liksom når det ikke er helt ektefølt empati mellom alle parter (har vært vikar flere plasser så jeg har fått være litt sånn flue på veggen).

I de aller fleste barnehager snakkes det veldig lite om foreldrene, med mindre noe er spesielt trist eller spesielt fint :) man samarbeider jo om barna, så man bør bry seg om hverandre på et eller annet plan, selv om "forholdet" er profesjonelt.

Anonymous poster hash: c69c4...870

Skrevet

Joda, barnehagetantene baksnakker både foresatte og barna med en gang

anledningen byr seg. Det settes også av minimum et kvarter av avdelingsmøter, samt 25 minutter av ledermøte og personalmøter til aktiv skittkasting.

Vi bruker også store deler av plandager til baksnakking av barnehagens brukere ...

Fra min tid som ped.leder husker jeg følgende:

1) Stort sett hyggelige barn og foresatte.

2) Når man knapt har tid til å spise lunchen sin, eller gå på toalettet for den saks skyld, i løpet av en arbeidsdag har vi langt bedre ting å henge fingrene i enn å henge rundt og åsnakke dritt om foreldre og barn.

3) På fritiden har vi nok med vårt - dere er faktisk ikke SÅ spennende.

4) VI HAR TAUSHETSPLIKT!!!

De ansatte i vår barnehage går ut og drikker lønningspils sammen, og har julebord og sommerfest. Noen av dem har blitt venner på fritiden. Jeg er veldig glad for at det er så godt miljø, det har mye å si for barna :-) At de sladrer om meg og de andre, bryr meg virkelig ingenting. Hyggelig om jeg bidrar med gode historier. Jeg antar virkelig at de snakker om oss, det preger jo tross alt dagen deres i noen grad. På jobben hos meg sladrer vi jo også hele tiden om folk (jeg jobber som jurist i et departement) - det er sosialt lim og for det aller meste svært harmløst.

Anonymous poster hash: f7dbd...788

Skrevet

Vi snakker om foreldrene men ikke fæle ting.

Anonymous poster hash: 6ef26...aa7

Skrevet

Jobbet flere år i barnehage før, og vi pratet veldig lite om foreldrene. Og da var det vel heller en kommentar raskt om den moren som alltid var så blid og koselig, den litt kjekke faren osv. Pratet ikke negativt om noen.

Anonymous poster hash: 52e1e...d5c
Skrevet

Når det snakkes om foreldre her er det vel mest slik som.... "xxx fortalte at hun er gravid igjen", med svar som så koselig, eller wow da får de det travelt hjemme. Alt etter som hvem det gjelder. 

Eller andre småting ikke baksnakking og i hovedsak positive ting, og ofte info det er greit å vite når man snakker med barna.

Ellers tas det opp ting som er behov for å snakke om som til tider kan være negative, men i hovedsak skal dette tas opp med styrer. (da er det ting man bekymrer seg for i forhold til barna og deres hjemsituasjon mm.) Det skal ikke diskuteres med kollegaer og det er styrer som så snakker med andre ansatte om tema om det er nødvendig.

Det er ikke slik at alle barnehageansatte bruker tiden sin på å slenge dritt om foreldre og andre, mange steder er det ikke rom for slik oppførsel. Og ikke alle mennesker har et behov for å gjøre dette og finner det en ok ting å gjøre, ei heller alle som jobber i barnehage.

Anonymous poster hash: 47416...a04
Skrevet

Ikke så mye men duverden hva de sier til oss. Vi får vite ALT.

Det beste var når lille Eva fortalte at pappa hadde sagt at mamma hadde fått hjerneblødning.

Vi ble sjokkert og bekymret. Når far hentet måtte vi jo spørre hvordan det gikk med mor. Far skjønte ingenting.

Det viste seg at mor hadde kjøpt DYRE støvletter og det mente far de ikke hadde råd til og hadde da sagt "har du fått hjerneblødning nå igjen"

Haha. Alle lo veldig godt av den historien og støvletter, de var kjempe fine. ;)

Anonymous poster hash: b870f...f9d

Skrevet

Regner med at barnehageansatte snakker/ sladrer om oss foreldrene- både relevant info som er viktig å snakke om og ting som er ren sladder. Sånn er det jo på alle arbeidsplasser. Det er jo tross alt mennesker som jobber der og ikke maskiner. Men ser ikke på meg selv som så spesiell/interessant at det er noe jeg tenker på til daglig. Hvis jeg var redd for det tror jeg at jeg ville gått litt i meg selv. Om de kanskje hadde god grunn til å prate om meg mener jeg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...