Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #1 Skrevet 13. september 2014 Jeg følte en enorm fortvilelse da jeg leste brevet fra gynekolog idag.Siden det er lørdag har jeg ingen mulighet til å ringe å snakke med ham om mine bekymringer.Jeg var for tre uker siden å utførte en celleprøve, og tenkte ikke noe mer på det.Har regelmessig sjekket dette siden jeg hadde en stygg celleforandring for 5 år siden, som resulterte i to koniseringer (fjerning av deler av livmorhalsen).Vi har historie med livmorhalskreft i familien og få kvinner på mors siden min har beholdt livmoren lenger enn de er 40år, jeg er nå 36.Celleprøvene har vært fine etter dette, og gynekologen har vært optimistisk.Jeg vært inne hvert halvt år til kontroll, men han så nå at var prøvene fine kunne vi vente to år.Jeg har slappet av, siden prøvene har vært så fine, siden jeg har fått så god oppfølging og gynekologen har vært så positiv.Vi har i lengre tid ønsket oss et barn til, og prøvd litt av og på de siste to årene. Jeg ville vente en stund etter den stygge celleforandringen da jeg vet at får du slik celleforandring før eller under svangerskap så kan forandringer mot det verre gå mye fortere enn normalt. Men de kan selvfølgelig også gå tilbake.Jeg hadde siste mens uken før jeg var hos gynekolog, så jeg var ikke gravid under celleprøven, men har blitt det rett etterpå.Vi har ikke aktivt prøvd å bli gravide nå, men har jo da blitt det, rett etterpå.Jeg fant det ut for noen dager siden og har vært overykkelig, det er såååå etterlengtet barn.Så fikk jeg brevet i posten, jeg har fått flere slike brev med celleforandring, men de fleste gangene skulle det bare følges opp etter 3-6mndr.Nå stod det derimot i brevet det at det var såpass stygge celleforandringer at de ville utføre en konisering innen 1mnd.Jeg kjenner meg fortvilet og redd for den lille i magen. Er så redd for utfall uansett hva jeg velger her.Det vil være enormt uforsvarlig av meg å ikke p utført en konisering.Men hva om jeg mister?Hva om jeg må ta en konisering til? Det er ikke så mye mer å ta av...Hva om det er slik som med de andre kvinnene i min familie, at jeg må fjerne livmoren nå?Jeg vet jeg sitter å galdrer meg selv opp og blir veldig negativ her, men det er så vanskelig la være.Deter så TYPISK at jeg er blitt gravid nå, når det faktisk er celleforndringer.Søsteren min måtte fjerne livmoren da hun var 27 pga celleforandringer. Da hadde celleforandringene begynt i siste graviditet. Hun fikk påvist celleforandringer i uke 28, men de skulle vente til rett etter fødsel å ta ny prøve. Det ente med akutt fjerning av livmor rett etter fødsel, da det ble påvist kreft.Så kjenner meg litt negativ her Herregud, snakk om glede snudd til fortvilelse.Noen erfaringer. Håper egentlig ikke det, men samtidig jo Anonymous poster hash: 04859...6dc
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #2 Skrevet 13. september 2014 Huff dette høres ikke noe gøy ut. Ikke mye annet du får gjort enn å ringe gyn på mandag og diskutere situasjonen. Anonymous poster hash: f666a...dbb
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #3 Skrevet 13. september 2014 Huff!! Det hørtes ikke noe særlig ut:( og utrolig tøft å ikke få snakket med legen med en gang. Håper virkelig at det ordner seg til det beste for deg. Masse lykke til! Anonymous poster hash: a267b...b95
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #4 Skrevet 13. september 2014 Uff, så trist dette var Lykke til, har liksom ikke mer å si. Anonymous poster hash: 04859...6dc
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #5 Skrevet 13. september 2014 For en situasjon. Vet at graviditet kan trigge celleforandringer. Må høre med gynekologen din på mandag. Jeg er selv konisert en gang, og fødte tvillinger greit etter det, så selve svangerskapet trenger ikke å bli noe problem med tanke på for tidlig fødsel. Lykke til Anonymous poster hash: c102d...b1f
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #6 Skrevet 13. september 2014 Jeg har en konisering fra før, det er egentlig ikke det som er problemet å bli gravid å føde etter å ha blitt konisert.Problemet her er jo at det må utføres en konisering mens jeg er gravid, og det er ikke alltid like heldig.Såvidt jeg har forstått så er det stor fare for en SA etter et slik inngrep, og siden jeg kun har 0.8mm livmorhals igjen fra før, så blir det jo ikke mye som blir igjen.HI Anonymous poster hash: 04859...6dc
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #7 Skrevet 13. september 2014 Grunnen til jeg nevnte fødsel var at de var bekymret for det når det gjaldt meg. Er utrolig hva en får gjort mens en er gravid i dag. Lykke til Anonymous poster hash: c102d...b1f
Anonym bruker Skrevet 14. september 2014 #8 Skrevet 14. september 2014 Som hun over sier. Mye kan gjøres selv om du er gravid. Ikke sikkert de velger konisering. Min venninne fikk ved en tilfeldighet påvist livmorhalskreft nestrn halvveis i svsk. Startet cellegift og etter fødselen (som dessverre kom altfor tidlig, men det gikk bra med barnet) fjernet de livmoren. Er i dag frisk. Anonymous poster hash: 91020...17c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå